ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

48 (10-02) Budúcnosť je vaša

Sťažovateľ

Fyzické osoby

Zadávateľ

Slovenská sporiteľňa, a.s.

Médium

rozhlasový spot

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
 
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
 
n á l e z :
 
Rozhlasový spot: „Budúcnosť je vaša“
Zadávateľa: Slovenská sporiteľňa, a.s.
 
nie je v rozpore
 
s ustanoveniami Kódexu.
 
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od štyroch fyzických osôb, okresy Senec, Košice, Šaľa, okres neznámy voči rozhlasovému spotu, zadávateľa Slovenská sporiteľňa, a.s. Sťažovatelia poukazujú na časť spotu, v rámci ktorého zaznie od dieťaťa otázka: „Mami a čo je to sex?“. Uvedené považujú sťažovatelia za nevhodné, najmä vo vzťahu k deťom, nakoľko deti majú tendenciu veci opakovať a reklama ich motivuje k vyslovovaniu rovnakej otázky, čo nemožno považovať za etické a zodpovedné. 
 
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska o.i. uvádza, že rozhlasový spot nadväzuje na televíznu kampaň, ktorá vzdáva úctu ženám a životu a vychádza zo situácie, ktorú zažili a ešte určite zažijú mnohí rodičia. Deti sú prirodzene zvedavé. Pýtajú sa bez autocenzúry, či politickej korektnosti na všetko, čo ich práve zaujíma. Otázka: “Čo je to sex?”, môže padnúť kedykoľvek a kdekoľvek. V obchode, na návšteve alebo pri počúvaní rádia v aute. A ak sa ju v aute opýta dieťa prostredníctvom Reklamného spotu, tak jediný rozdiel je v tom, že to nie je vlastné dieťa poslucháča. Slovo “sex” nie je možné považovať za vulgárne. Oficiálne označuje pohlavný pud a milostný akt, ale používa sa aj v hovorovej reči na označenie osoby, ktorá vyzerá príťažlivo a atraktívne. V tejto súvislosti sa vyskytuje pomerne často v rôznych obmenách a podobách v textoch populárnej hudby, ktorá znie v éteri rovnako často ako Rozhlasový spot. Zadávateľ a reklamná agentúra uznávajú, že priamočiarosť otázky môže niektorých poslucháčov, obzvlášť rodičov menších detí, zaskočiť avšak zároveň sú však presvedčení, že forma spracovania spotu neobsahuje nič, čo by porušovalo všeobecné normy mravnosti alebo slušnosti, nie je v ňom žiaden explicitný obsah a celková prezentácia nie je žiadnym spôsobom vulgarizujúca. Reklamný spot neobsahuje prvky, ktoré by znižovali ľudskú dôstojnosť, nie je v ňom zahrnuté žiadne sexistické alebo inak nevhodné správanie, ktoré by bolo možné považovať za neprirodzené, či neslušné.
Inými slovami, Zadávateľ a Reklamná agentúra majú za to, že Reklamný spot neobsahuje nič z toho, čo článok 11 a 13 Etického kódexu v súvislosti s reklamou zakazuje.
Citovaná otázka nemôže mať negatívny dopad na fyzický, psychický alebo morálny vývin maloletých (ust. § 7 ods. 1 Opčného protokolu). Zadávateľa a reklamná agentúra uznávajú, že forma spracovania spotu môže vzbudiť u ľudí záujem aj s ohľadom na to, že ide o komunikačné médium, ktoré je svojim charakterom dostupné všetkým cieľovým skupinám. Taktiež môže nejakým spôsobom zaujať aj skupinu maloletých, avšak bez toho, aby mala na nich negatívny dopad. Ak totiž reklamný spot nejakým spôsobom vzbudí zvedavosť maloletých, ktorí začnú klásť rodičom otázky, je to práve dospelá osoba, ktorá by mala maloletému primerane jeho veku vedieť predmetné zobrazenie vysvetliť. Z uvedeného dôvodu má zadávateľ a reklamná agentúra za to, že v spote nie je nič, čo by spĺňalo kritérium nevhodnosti pre maloleté osoby a preto nemožno konštatovať, že by sa jeho šírením porušilo akékoľvek časové obmedzenie pre vysielanie televíznej reklamy.
Zadávateľ a Reklamná agentúra sú si vedomí, že určitá časť verejnosti môže vnímať citovanú vetu v rámci reklamného spotu citlivejšie, resp. negatívne, avšak v tomto prípade ide skôr o subjektívne hodnotenie a posúdenie reklamného spotu samotnými sťažovateľmi. Reklamný spot totiž obsahuje problematiku, s ktorou sa môžu stretnúť v rámci výučby aj mladší žiaci. 
 
Popis reklamy:
Reklamný spot je postavený na dialógu medzi mamou a jej synom: 
Syn: „Mami, ako som sa narodil?“
Mama: „Bol večer. Začalo snežiť. A zrazu som cítila, že sa pýtaš na svet. Mali sme pokazené auto. Tak si sa narodil v sanitke.“
Syn: „A kde som bol predtým?“
Mama: „Hmm..V brušku.“
Syn: „Mami a čo je to sex?“
Voice-over: „V živote vás čaká veľa prekvapení, na ktoré sa môžete tešiť. Na tie finančné sa pripravte na budcnostjevasa.sk. Slovenská sporiteľňa.“
 
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
 
V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť (čl. 11 ods. 1 Kódexu). 
Reklamný príbeh je postavený na dialógu mamičky so synom, ktorá mu vysvetľuje ako prišiel na svet. Je pravdou, že dialóg sa končí chlapcovou otázkou: „Mami a čo je to sex?“, voči využitiu ktorej v kontexte slušnosti a možného negatívneho dopadu na maloletých namietajú aj sťažovatelia. Komisia sa nedomnieva, že uvedené tvrdenie, prípadne iné výrazové prostriedky použité v spote by porušovali všeobecné normy mravnosti či slušnosti a reklama podľa názoru Komisie ani neobsahuje prvky, ktoré by znižovali ľudskú dôstojnosť. Komisia si uvedomuje určitú mieru provokácie a akceptuje aj to, že vybraná časť verejnosti môže vnímať predmetné tvrdenie použité v reklame citlivejšie, resp. negatívne, avšak v tomto prípade má za to, že ide skôr o subjektívne hodnotenie a posúdenie reklamy samotnými sťažovateľmi. Otázka, ktorú v závere spotu chlapec mame kladie, nie je neslušná a nie je využitá ani v takom význame, ktorý by evokoval napríklad dvojzmysel či vulgarizmus. Slovo „sex“ je vo všeobecnosti považované za slušný výraz. Pojem „sex“ nie je možné automaticky vnímať v negatívnej, či neslušnej konotácii a v tomto smere zo spotu takáto interpretácia ani nevyplýva. V predmetnom prípade nie je slovné spojenie dehonestujúce ani vo vzťahu k samotnému významu slova sex. Komisia brala do úvahy skutočnosť, že forma spracovania reklamy, a teda aj reklama samotná môže vzbudiť u ľudí záujem (či už pozitívny alebo aj negatívny) a v tomto kontexte ako aj s ohľadom na to, že zadávateľ si zvolil komunikačné médium reklamy, ktoré je svojim charakterom dostupné všetkým cieľovým skupinám, môže nejakým spôsobom zaujať aj cieľovú skupinu detí a maloletých, avšak zároveň si Komisia nemyslí, že reklama by mala mať na tieto skupiny negatívny dopad. Ak totiž reklama nejakým spôsobom zaujme mladšie dieťa, ktoré napríklad ešte nevie vyhodnotiť jej význam, prípadne reklama v ňom vzbudí zvedavosť a začne klásť napríklad rodičovi otázky, je to práve dospelá osoba, ktorá by mala dieťaťu primerane jeho veku vedieť predmetnú reklamu vysvetliť, pričom ako bolo uvedené vyššie reklama neobsahuje také prvky a zobrazenia, ktoré môžu mať negatívny vplyv na morálny vývoj dieťaťa.  
 
 
Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že rozhlasový spot: „Budúcnosť je vaša“, zadávateľa: Slovenská sporiteľňa, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosti sťažovateľov nie sú opodstatnené. 
 
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
 
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
 
V Bratislave dňa 09. 12. 2021 
 
 
 
   Mária Tóthová Šimčáková 
predsedníčka Komisie
 
Scroll to Top