BRATISLAVA. Rada pre reklamu (RPR), orgán etickej samoregulácie reklamy, ktorý združuje zadávateľov reklamy, reklamné agentúry, média, prípadne ich združenia, ktoré sa svojim členstvom zaviazali dodržiavať etické pravidlá, na svojom nedávnom výročnom zasadnutí schválila zmeny pri vydávaní atestov.
Aplikácia systému Atestu ponúka ďalšiu možnosť pre efektívnejšie presadzovanie samoregulácie reklamy. Princípom služby je vytvorenie preventívnej ochrany spotrebiteľa pred spoločensky nevhodnými a neetickými prvkami v reklame. Atestom sa rozumie písomne odôvodnený názor Komisie o tom, že určitý návrh reklamy, ktorý ešte nebol zverejnený v komunikačnom médiu, je alebo nie je v súlade s Kódexom. Využitím atestu si zadávateľ alebo reklamná agentúra môže nechať Arbitrážnou komisiou RPR posúdiť reklamu ešte pred jej uvedením do médií a predísť tak prípadným sťažnostiam, porušeniu Kódexu a upraviť reklamu, kým ešte nie je neskoro.
Rada pre reklamu poskytuje túto možnosť už niekoľko rokov. Doposiaľ bola služba spoplatnená sumami 332,- Eur pre nečlenov RPR a 166,- Eur pre členov RPR. Od 1. mája 2016 sa poplatky za poskytovanie služby výrazne znížili a upravil sa aj mechanizmus vydávania atestov pre členov RPR. Po novom majú samostatní členovia RPR nárok na dva atesty ročne zdarma. Každý ďalší atest bude vydávaný za poplatok 80,- Eur. Kolektívni členovia (asociácie a združenia) majú nárok na dva atesty ročne zdarma, za podmienky, že predmetom atestu je vlastná reklamná kampaň, zameraná na propagáciu združenia či asociácie. Každý ďalší atest bude vydávaný za poplatok 80,- Eur. Poplatok za atest pre nečlenov RPR je vo výške 160,- Eur.
O Atest môže požiadať ktorýkoľvek zadávateľ reklamy priamo alebo prostredníctvom reklamnej agentúry, a to použitím on-line formulára zverejneného na internetovej stránke www.rpr.sk, prípadne e-mailom zaslaným na adresu rpr@rpr.sk. Komisia vydá atest spravidla do 5-tich pracovných dní od obdržania on-line žiadosti.