BRATISLAVA. Dňa 5. marca 2012 sa v Hoteli Crowne Plaza v Bratislave uskutočnilo Valné zasadnutie členov Rady pre reklamu, združenia podporujúceho etickú samoreguláciu v oblasti reklamy na Slovensku.
Zhodnotila sa činnosť tohto samoregulačného orgánu za predchádzajúci rok. Arbitrážna komisia posúdila v roku 2011 spolu 133 reklám, na ktoré priško spolu 1195 sťažností. Konštatovala, že slovenský spotrebiteľ bol v roku 2011 najviac citlivý na zobrazenie nahoty v reklame, prezentácie, ktoré boli v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti, klamlivú a zavádzajúcu reklamu. V nadväznosti na posudzované reklamy vydala Komisia 49 pozitívnych arbitrážnych nálezov, 72 negatívnych arbitrážnych nálezov a v 12 prípadoch nebol vydaný arbitrážny nález. Najčastejšie konštatovala porušenie v prípade čl. 11 Slušnosť reklamy a čl.14 Pravdivosť reklamy. Z pohľadu produktových skupín Komisia posudzovala najviac reklám telekomunikácii, nasleduje oblasť reklamy finančných inštitúcií a automobilový priemysel. V roku 2011 bola najčastejšie posudzovanou v rámci médií TV reklama a internet.
Dominantným bodom zasadnutia Valného zhromaždenia bola novelizácia Etického kódexu. Zmeny nastali v článku upravujúcom slušnosť reklamy, v rámci ktorého je pozornosť venovaná aj použitiu slovných hračiek a dvojzmyslov. Reklama po novelizácii nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť. Novelizácia sa dotýka taktiež čestnosti v súvislosti so skrytou reklamou. Článok je doplnený o definovanie okolností, kedy reklama nie je skrytou. Časť Kódexu upravujúci porovnávaciu reklamu bol taktiež upravený.