{"id":25573,"date":"2022-02-20T21:21:55","date_gmt":"2022-02-20T21:21:35","guid":{"rendered":"http:\/\/d.r2.wbsprt.com\/rpr-x.sk\/?page_id=25573"},"modified":"2024-01-08T10:40:12","modified_gmt":"2024-01-08T09:40:12","slug":"o-rade-pre-reklamu","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/rpr.sk\/sk\/sk\/o-rade-pre-reklamu\/","title":{"rendered":"O Rade pre reklamu"},"content":{"rendered":"\n

<\/h2>\n\n\n

Rada pre reklamu (\u010falej aj \u201eRPR\u201c) je zdru\u017eenie etickej samoregul\u00e1cie reklamy, ktor\u00fa zalo\u017eili v marci 1995 subjekty \u010dinn\u00e9 na trhu marketingovej komunik\u00e1cie. Jej vznik podnietil predov\u0161etk\u00fdm z\u00e1ujem vytvori\u0165 \u0161tandardne funguj\u00faci org\u00e1n etickej samoregul\u00e1cie a prida\u0165 sa tak k mnoh\u00fdm vyspel\u00fdm krajin\u00e1m, v ktor\u00fdch tak\u00e9to zdru\u017eenie p\u00f4sob\u00ed.<\/p>\n

Hlavn\u00fdm cie\u013eom RPR je zabezpe\u010dova\u0165 a presadzova\u0165, aby sa na \u00fazem\u00ed Slovenskej republiky \u0161\u00edrila \u010destn\u00e1, slu\u0161n\u00e1, decentn\u00e1, pravdiv\u00e1 a etick\u00e1 reklama.<\/strong><\/p>\n

Dnes RPR zdru\u017euje viac ako 30 subjektov a svoje zast\u00fapenie v nej maj\u00fa zad\u00e1vatelia reklamy z r\u00f4znych segmentov (telco, financie, retail, alkohol, potraviny a i.), reklamn\u00e9 agent\u00fary, bran\u017eov\u00e9 asoci\u00e1cie a ich \u010dlenovia, a v neposlednom rade aj m\u00e9di\u00e1 a vysielatelia. V\u0161etci \u010dlenovia RPR<\/a> sa zaviazali k dodr\u017eiavaniu Etick\u00e9ho k\u00f3dexu reklamnej praxe<\/a> (\u010falej aj \u201eK\u00f3dex\u201c) a posil\u0148ovaniu dobr\u00e9ho mena reklamy.<\/p>\n

Za \u00fa\u010delom posudzovania s\u00faladu rekl\u00e1m s K\u00f3dexom zriadila RPR nez\u00e1visl\u00fd kolekt\u00edvny org\u00e1n, arbitr\u00e1\u017enu komisiu<\/a> (\u010falej aj \u201eKomisia\u201c), \u010dlenmi ktorej s\u00fa odborn\u00edci z oblasti marketingovej komunik\u00e1cie, pr\u00e1va, psychol\u00f3gie, sociol\u00f3gie, \u010di finan\u010dn\u00e9ho sektora, schopn\u00ed posudzova\u0165 s\u0165a\u017enosti a reklamy nez\u00e1visle a kompetentne. Komisia posudzuje s\u0165a\u017enosti na poru\u0161enie K\u00f3dexu reklamou od verejnosti, fyzick\u00fdch aj pr\u00e1vnick\u00fdch os\u00f4b, asoci\u00e1ci\u00ed, \u010di \u0161t\u00e1tnych org\u00e1nov. Po pos\u00faden\u00ed s\u0165a\u017enosti prijme rozhodnutie a vyd\u00e1 arbitr\u00e1\u017eny n\u00e1lez. Ak Komisia kon\u0161tatuje poru\u0161enie K\u00f3dexu a vyd\u00e1 pozit\u00edvny arbitr\u00e1\u017eny n\u00e1lez, je zad\u00e1vate\u013e, pr\u00edpadne \u0161\u00edrite\u013e na t\u00fato skuto\u010dnos\u0165 upozornen\u00fd a vyzvan\u00fd k tomu, aby reklamu stiahol alebo upravil.\u00a0<\/p>\n

Od roku 1995 je RPR \u010dlenom EASA \u2013 The European Advertising Standards Alliance \u2013 aliancie samoregula\u010dn\u00fdch org\u00e1nov v oblasti reklamy so s\u00eddlom v Bruseli. EASA koordinuje spolupr\u00e1cu n\u00e1rodn\u00fdch in\u0161tit\u00faci\u00ed i nadn\u00e1rodn\u00fdch zdru\u017een\u00ed. Vyvinula syst\u00e9m tzv. cezhrani\u010dn\u00fdch s\u0165a\u017enost\u00ed, kedy sa zad\u00e1vate\u013e poch\u00e1dzaj\u00faci z jedn\u00e9ho \u0161t\u00e1tu m\u00f4\u017ee s\u0165a\u017eova\u0165 na reklama \u0161\u00edren\u00fa v druhom \u0161t\u00e1te.<\/p>\n

Od roku 2023 je RPR zap\u00edsan\u00e1 do evidencie samoregula\u010dn\u00fdch org\u00e1nov, \u010d\u00edm sa RPR stala prv\u00fdm org\u00e1nom etickej samoregul\u00e1cie reklamy na Slovensku, ktor\u00fd m\u00f4\u017ee popri Rade pre medi\u00e1lne slu\u017eby ako z\u00e1konn\u00fd regul\u00e1tor rozhodova\u0165 o konan\u00ed subjektov, ktor\u00e9 sa podriadili samoregula\u010dn\u00e9mu mechanizmu vo veciach upraven\u00fdch v Op\u010dnom protokole k Etick\u00e9mu k\u00f3dexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri \u0161\u00edren\u00ed medi\u00e1lnej komer\u010dnej komunik\u00e1cie (\u010falej len \u201eProtokol\u201c)<\/a>.<\/p>\n

Rada pre reklamu vykon\u00e1va nasledovn\u00e9 \u010dinnosti:<\/p>\n