Fyzické osoby
MAC TV s r. o.
/Šíriteľ: MAC TV s r. o.
TV
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
k sťažnosti zaevidovanej pod č. 18 (05-05)
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5 Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa § 24 Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení mediálnej komerčnej komunikácie (ďalej len „Protokol”) a podľa Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) s poukazom na § 130 ods. 1 a 4 a § 131 ods. 1 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) (ďalej len „Zákon“) vydáva po predbežnom posúdení sťažnosti spravodajským senátom Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „senát“) v súlade s § 24 Protokolu a čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Šírenie mediálnej komerčnej komunikácie: „Hazardné hry” v televíznom vysielaní TV JOJ PLUS, JOJ ŠPORT, strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MAC TV s r. o., Bratislava
neporušuje pravidlá Protokolu
vrátane pravidiel doň recipovaných zo Zákona.
Odôvodnenie
I. Obsahy sťažností
1. Rada obdržala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava voči šíreniu reklám, ktoré propagujú stávkovanie počas vysielania Majstrovstiev sveta v hokeji. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama je vo veľkom množstve vysielaná počas programu a vysielacieho času (v priebehu dňa), ktorý sledujú aj deti a maloleté osoby.
2. Rade bola postúpená Radou pre mediálne služby sťažnosť fyzickej osoby, okres Liptovský Mikuláš voči reklamám odvysielaným počas reklamných prestávok Majstrovstiev sveta v hokeji.
Sťažovateľ uvádza nasledovné: „Neviem ,či je to nejako zákonom povolené, ale prosím Vás ak je to možné zváženie, či je v hodné, aby v tomto vysielacom čase, kedy reláciu (hokej) sleduje veľká skupina mladých ľudí, sa dával taký veľký priestor reklame na stávkové kancelárie . Príde mi to maximálne nevhodné a hlúpe od nás (dospelých a kompetentných), že si takto vychovávame svoje deti….“
II. Popis reklamy
3. S ohľadom na podnety sťažovateľov uskutočnila Rada monitoring vysielania programových služieb JOJ PLUS a JOJ ŠPORT, v dátumoch 14.5.2024 od 16.00-24.00 hod a 16.5.2024 od 16.00-24.00 hod.
4. V monitorovanom období boli súčasťou šírenia mediálnej komerčnej komunikácie odvysielané viaceré reklamné oznamy (ďalej aj „RO“) a sponzorské odkazy (ďalej aj „SO“), témou ktorých bola komunikácia hazardných hier a stávkovania:
JOJ PLUS, 14.5.2024, 16.00 – 24.00 hod
RO: DoxxBet: MS v hokeji s bonusom 5€ každý deň DOXXbet, s.r.o. 30
RO: Fortuna: Štedrá stávka bez rizika FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Zapoj sa do majstrovského kalendára FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Tvoje výhry navýšime o 30% FORTUNA SK, a.s 30
RO: Niké: Niké je tipovanie – kockobal Niké,a.s. 30
RO: Tipos: Bonusy z bufetu (Horekurz) TIPOS, a.s. 30
RO: Tipos: Registračka TIPOS, a.s. 30
SO: Doxxbet: Doxxbet je výhra – DOXXbet, s.r.o. 10
SO: Tipos: Športové stávky od Tiposu – TIPOS, a.s. 10
JOJ PLUS, 16.5.2024, 16.00 – 24.00 hod
RO: DoxxBet: MS v hokeji s bonusom 5€ každý deň DOXXbet, s.r.o. 30
RO: Fortuna: Štedrá stávka bez rizika FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Zapoj sa do majstrovského kalendára FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Tvoje výhry navýšime o 30% FORTUNA SK, a.s 30
RO: Niké: Niké je tipovanie – kockobal Niké,a.s. 30
RO: Tipos: Bonusy z bufetu (Horekurz) TIPOS, a.s. 30
RO: Tipos: Registračka TIPOS, a.s. 30
RO: Tipsport: Stačí len začať TIPSPORT SK, a.s 30
SO: Tipos: Športové stávky od Tiposu TIPOS, a.s. 10
SO: Tipsport: Komunita tipérov TIPSPORT SK, a.s 10
JOJ ŠPORT, 14.5.2024, 16.00 – 24.00 hod
RO: DoxxBet: MS v hokeji s bonusom 5€ každý deň DOXXbet, s.r.o. 30
RO: Fortuna: Štedrá stávka bez rizika FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Zapoj sa do majstrovského kalendára FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Tvoje výhry navýšime o 30% FORTUNA SK, a.s 30
RO: Niké: Niké je tipovanie – kockobal Niké,a.s. 30
RO: Tipos: Bonusy z bufetu (Horekurz) TIPOS, a.s. 30
RO: Tipos: Registračka TIPOS, a.s. 30
SO: Fortuna – „majstrovský kalendár“ FORTUNA SK, a.s 10
SO: Fortuna – „betbuilder“ FORTUNA SK, a.s 10
SO: Fortuna – „štedrá stávka bez rizika“ FORTUNA SK, a.s 10
JOJ ŠPORT, 16.5.2024, 16.00 – 24.00 hod
RO: DoxxBet: MS v hokeji s bonusom 5€ každý deň DOXXbet, s.r.o. 30
RO: Fortuna: Štedrá stávka bez rizika FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Zapoj sa do majstrovského kalendára FORTUNA SK, a.s 30
RO: Fortuna: Tvoje výhry navýšime o 30% FORTUNA SK, a.s 30
RO: Tipos: Bonusy z bufetu (Horekurz) TIPOS, a.s. 30
RO: Tipos: Registračka TIPOS, a.s. 30
SO: Doxxbet: Doxxbet je výhra DOXXbet, s.r.o. 10
SO: Tipsport: Komunita tipérov TIPSPORT SK, a.s 10
5. Prehľad odvysielaných reklamných oznamov (ďalej „RO“):
RO: „MS v hokeji s bonusom 5 € každý deň“, zadávateľ: DOXXbet, s. r. o., 30 sek. verzia
RO má podobu animovaného spotu, ktorý sa začína zobrazením komentátora a hokejistu v štúdiu.
Hokejista: „Poďme si zrekapitulovať zápas“.
Komentátor: „Poďme na to“.
Hokejista: „Náš útočník dáva skvelú kľučku. Strieľa. Ale puk iba oblízal tyčku. Naši sa preštrikovali cez obranu. Ale zaspali na modrej. Útočník dostáva krídla. Ale zostrelili ho. Výkon to nebol zlý. Len dúfam, že nedostaneme gól do šatne.“ (pozn. v obraze sú zachytené hokejistom popisované situácie)
Komentátor: „A ty čo si spravil pre slovenský hokej?“
V spote sa zjaví postava akoby ducha Attilu, ktorý hovorí: „Vyhral zlato a tipuje. Navác s bonusom 5€ na každý deň len vyhráva. A noví tipéri získavajú 30€ bez rizika lebo Doxxbet je výhra.“
V obraze je text v znení: „5€ na každý deň; DOXXBet je výhra“.
Počas celej dĺžky spotu je v spodnej časti obrazu umiestnený piktogram 18+, spolu s #zodpovednehranie a textom: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát. Nadmerné hranie hazardných hier predstavuje riziko vzniku závislosti.
RO: „Fortuna – štedrá stávka bez rizika, zadávateľ: FORTUNA SK, a.s.; 30 sek. verzia
Spot sa začína zobrazením ženy – Fortuny, ktorá prichádza na ľadovú plochu a prihovára sa divákovi: „Som Fortuna. A teraz prišiel čas, zísť opäť k vám. Na ľad. Uži si najväčšiu športovú akciu roka a zaži hru plnú nadupaných emócií. Staň sa súčasťou hry“. V obraze sa striedajú zábery na hokejistov, ktorí hrajú hru, sú v šatni, trénerov aj fanúšikov, ktorí povzbudzujú. V obraze je opäť zachytená Fortuna spolu s hokejistom, ktorá hovorí: „Zaregistruj sa počas šampionátu a získaj štedrú stávku bez rizika za 70€. Fortuna, hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie“.
V obraze je text v znení: „Zaregistruj sa počas šampionátu; získaj štedrú stávku bez rizika za 70€; hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie.“
V spodnej časti obrazu je logo spoločnosti, symbol 18+ a text v znení: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a závislosti. Pre získanie bonusu v uvedenej výške je potrebné uzatvoriť stávky za minimálne 70€ s kurzom aspoň 2.0. Viac info na www.fortuna.sk.“
RO: „Fortuna – zapoj sa do majstrovského kalendára , zadávateľ: FORTUNA SK, a.s.; 30 sek. verzia
Spot sa začína zobrazením ženy – Fortuny, ktorá prichádza na ľadovú plochu a prihovára sa divákovi: „Som Fortuna. A teraz prišiel čas, zísť opäť k vám. Na ľad. Uži si najväčšiu športovú akciu roka a zaži hru plnú nadupaných emócií. Staň sa súčasťou hry“. V obraze sa striedajú zábery na hokejistov, ktorí hrajú hru, sú v šatni, trénerov aj fanúšikov, ktorí povzbudzujú. V obraze je opäť zachytená Fortuna spolu s hokejistom, ktorá hovorí: „Zapoj sa do majstrovského kalendára a získaj svoj štedrý bonus každý deň. Fortuna, hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie.“
V obraze je text v znení: „Zapoj sa do majstrovského kalendára; získaj štedrý bonus každý deň; hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie.“
V spodnej časti obrazu je logo spoločnosti, symbol 18+ a text v znení: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a závislosti. Viac info na www.fortuna.sk.“
RO: „Fortuna – tvoje výhry navýšime o 30%, zadávateľ: FORTUNA SK, a.s., 30 sek. verzia
Spot sa začína zobrazením ženy – Fortuny, ktorá prichádza na ľadovú plochu a prihovára sa divákovi: „Som Fortuna. A teraz prišiel čas, zísť opäť k vám. Na ľad. Uži si najväčšiu športovú akciu roka a zaži hru plnú nadupaných emócií. Staň sa súčasťou hry“. V obraze sa striedajú zábery na hokejistov, ktorí hrajú hru, sú v šatni, trénerov aj fanúšikov, ktorí povzbudzujú. V obraze je opäť zachytená Fortuna spolu s hokejistom, ktorá hovorí: „Stav si s Betbuilderom na zápasy majstrovstiev a tvoje výhry ti navýšime o štedrých 30%. Fortuna, hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie.“ V obraze je text v znení: „Stav si s Betbuilderom na zápasy MS; výhry ti navýšime o štedrých 30%; hrdý partner slovenskej hokejovej reprezentácie.“
V spodnej časti obrazu je logo spoločnosti, symbol 18+ a text v znení: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a závislosti. Viac informácií na www.fortuna.sk.“
RO: „Niké je tipovanie – kockobal“, zadávateľa Niké a.s., 30 sek. verzia
Spot sa začína zobrazením hry, v ktorej hráči hrajú basketbal s kockou. Zápas komentuje komentátor slovami: „Vážení priaznivci kockobalu. Zápas je v plnom prúde. Sledujte útok domácich. Štandardný kockový odskok. Kocka pre hostí. Hráči skúšajú- Skúšajú a skúšajú. A to by bolo v kocke všetko. Na niektoré športy sa nedá pozerať, ani tipovať.“ V obraze sa zjaví text: „Pohodové majstrovstvá; vrátime vám až 75€“. VO hovorí: Ale na pohodové majstrovstvá sa dá. Tipujte na hokej a iné športy a my vám vrátime až 75€. Niké je tipovanie.“
V spodnej časti obrazu je text v znení: „Odmeny za nevýherné tikety počas hracích dní MS v ľadovom hokeji 2024 vyplácame v nikoch. 18+ Hazardné hry predstavujú riziko finančných strát a vzniku závislostí.“
RO: „Bonusy z bufetu (Horekurz)“, zadávateľ: TIPOS, a.s., 30 sek. verzia
Na pozadí hokejovej arény je zobrazené logo Tipos. Záber sa presúva na hokejistu, ktorý sedí v šatni a prezerá si športovú tašku, z ktrej postupne vyberá veci.
Hokejista hovorí: „Rukavice…“.
Hokejista sa presúva do arény a pýta sa: „Nevideli ste…“.
Z hľadiska sa na neho obrátia fanúšikovia, ktorí majú na rukách veľké fandiace rukavice s logom Tipos Bet a hromadne mu ukazujú „smer bufet“. Hokejista prichádza k bufetu, ktorý je označený ako Tipos Bet. Muž z bufetu mu podáva modrú fandiacu rukavicu a hovorí: „Pre tvoje zlaté ručičky máme niečo špeciálne“.
Žena z bufetu mu podá fandiacu rukavicu červenej farby a hovorí: „Teraz sú v kurze horekurzy“.
Nasleduje voice- over v znení: „Stav si počas Majstrovstiev sveta v hokeji aspoň na 4 zápasy a výhru ti navýšime až o 20%. Tipos Bet, športové stávky od Tiposu.“ V obraze je smartfón s aplikáciou na tipovanie, pri ktorom je text v znení: „Horekurz +20%* u od 4 zápasov“. V spodnej časti obrazu je text v znení: „Platí, ak sú na tikete min. 4 udalosti, každá s bonusom min. 1,15 pričom celkový kurz je min 10.00“.
V spodnej časti obrazu je počas prvých 20tich sekúnd spotu text v znení: “Zákaz hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov. Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát. Nadmerné hranie prináša so sebou možné zdravotné riziká. Viac info na www.tipos.sk a v hernom pláne kurzových stávok v internetovej herni. Prevádzkovateľ TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a.s..“ Text je doplnený piktogramom 18+.
RO: „Registračka“, zadávateľ: TIPOS, a.s., 30 sek. verzia
Na pozadí hokejovej arény je zobrazené logo Tipos. Záber sa presúva na hokejistov, ktorí kráčajú k stánku Tipos Bet. Obsluhujúci muž sa pozrie na hokejistov a pýta sa ich: „Tak čo chlapci? Pukance?“. Hokejisti s úsmevom prikývnu. Muž naberie puky so nádoby určenej na pukance a podáva ich hokejistom, ktorí si ich odnášajú na ľadovú plochu. Poslednému z hokejistov sa muž prihovorí: „Teba som až teraz zaregistroval“ a podáva mu taktiež puky v nádobe na pukance. Obsluhujúca žena mu posunie ďalšiu, väčšiu nádobu s pukmi a hovorí mu: „A toto máš ako bonus, za to, že ťa vidíme prvýkrát“. Hokejista si spokojne odnáša obe nádoby.
Voice-over hovorí: „Stav si na zápasy Majstrovstiev sveta v hokeji na Tiposbet a my ti k prvému vkladu pridáme bonus až do 50€. Tiposbet, športové stávky od Tipsportu.“
V obraze je smartfón s aplikáciou na tipovanie, pri ktorom je text v znení: „Registračka; bonus až do 50€* pre nových hráčov.“ V spodnej časti obrazu je text v znení: „Bonus platí len pre novoregistrovaných hráčov. Bonus 50% z 1. vkladu platí len pre vklad min. 20€ a max bonus je 50€ a to pri vklade 100€ a viac“.
V spodnej časti obrazu je počas prvých 20sekúnd spotu text v znení: “Zákaz hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov. Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát. Nadmerné hranie prináša so sebou možné zdravotné riziká. Viac info na www.tipos.sk a v hernom pláne kurzových stávok v internetovej herni. Prevádzkovateľ TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a.s..“ Text je doplnený piktogramom 18+. TVC je doplnený odkazom na web stránku zadávateľa.
RO: „Tipsport – Stačí len začať“, zadávateľ: TIPSPORT SK, a.s., 30 sek. verzia
Televízny spot pozostáva z viacerých scén:
Scéna 1: Záber na mladého chlapca, ktorý spolu s inštruktorom sedí v aute označenom „AUTOŠKOLA“ a učí sa šoférovať.
Scéna 2: Záber na mladú ženu, ktorá si obúva korčule na ľad. Následne je zobrazená na ľadovej ploche, pri mantineloch, kde spadne. Voice-over: „Hovorí sa…“
Scéna 3: Záber na muža, ktorý sa učí hrať na klavíri. Voice-over: „…že najťažšie je začať.“
Scéna 4: Záber na golfistu, ktorý odpaľuje loptičku na golfovom ihrisku. Loptička spadne na stôl, okolo ktorého sedia muži a bavia sa. Rozbije fľašu. Nasleduje opätovný záber na golfistu, ktorý hovorí „Sorry“. Voice-over hovorí: „Pravdou, ale je, že to nikdy nebolo jednoduchšie.“
Scéna 5: Opätovný záber na korčuliarku, ktorá v sprievode muža plynule korčuľuje po ľadovej ploche. Voice-over: „A ako to dopadne?“
Scéna 6: Opätovný záber na muža, ktorý tentokrát hrá na klavíri pred ľuďmi. Voice-over: „To nikto nevie. Ale jedno…“
Scéna 7: Opätovný záber na golfistu, ktorý tentokrát jazdí na golfovom vozíku po golfovom ihrisku. Z vozíka vypadávajú veci. Voice-over: “…ti môžem zaručiť. Že si to užiješ!“
Scéna 8: Záber na skupinku ľudí, ktorá fandí zápasu, v ktorom padne gól. Záber sa presúva na obrazovku telefónu, na ktorom je aplikácia Tipsport – Slovensko Gól. Výhra 24€.“. Voice-over: „Vitaj v najväčšej komunite tipérov.“
Scéna 9: Záber na hokejistu Tomáša Tatara, ktorý sedí v šatni a prihovára sa divákom: „Stačí len začať.“
Scéna 10: V zábere je v pozadí zachytená športová hala. V obraze sa zjaví „2024 Lístkov a následne „+30€“. Voice over: „A my pre teba máme 2024 lístkov na majstrovstvá sveta IIHF v ľadovom hokeji a 30€ za registráciu. Tipsport“.
Prehľad odvysielaných sponzorských odkazov:
SO: „DOXXBEt je výhra“, zadávateľ: DOXXbet, s. r. o., 10 sek. veria
Sponzorský odkaz má podobu animovaného spotu, v ktorom sú komentátor a hokejista.
Hokejista hovorí: „Výkon to nebol zlý. Dúfam, že nedostaneme gól“.
Komentátor mu odpovedá: „A ty čo si spravil pre slovenský hokej?“.
V obraze sa objaví duch Attilu, ktorý hovorí: „Vyhral zlato a tipuje. Tento program ti prináša DoXXBet, lebo DOXXBet je výhra.“
Počas celej dĺžky odkazu je v spodnej časti obrazu umiestnený piktogram 18+, spolu s #zodpovednehranie a textom: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát. Nadmerné hranie hazardných hier predstavuje riziko vzniku závislosti.“.
V časti obrazu je taktiež informácia v znení: „Tento program vám prináša DOXXbet s.r.o.“.
SO: „Športové stávky od Tiposu“, zadávateľ: TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a. s., 10 sek. verzia
Sponzorský odkaz zobrazuje hľadisko plné divákov, ktorí fandia na hokejovom zápase. Na rukách majú veľké fandiace rukavice, červenej alebo modrej farby, na ktorých je logo TIPOS BET. Zrazu všetky ruky ukazujú na jedného fanúšika, ktorý sedí taktiež v hľadisku, ale nemá na ruke rukavice.
Voice-over hovorí: „Zápasy počas majstrovstiev sveta vám prináša TIPOS BET. Športové stávky od Tiposu.“ V obraze je logo TIPOS BET a text „športové stávky od Tiposu“.
V spodnej časti obrazu je piktogram 18+ a text v znení: “Zákaz hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov. Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát. Nadmerné hranie prináša so sebou možné zdravotné riziká. Viac info na www.tipos.sk a v hernom pláne kurzových stávok v internetovej herni. Prevádzkovateľ TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a.s..“. TVC je doplnený odkazom na web stránku zadávateľa.
SO: „Tipsport – komunita tipérov“, zadávateľ: TIPSPORT SK, a.s.; 10 sek. verzia
Sponzorský odkaz pozostáva z viacerých scén:
Muž je na golfovom ihrisku a odpaľuje golfovú loptičku. Loptička zasiahne a rozbije fľašu s nápojom, ktorý je na stole, okolo ktorého sedia muži. Nasleduje záber na golfistu, ktorý jazdí v golfovom vozíku po golfovom ihrisku. Scéna sa presúva do podniku, v ktorom fandia fanúšikovia. Spot sa končí záberom na hokejovú šatňu, v ktorej sedí hokejista. V závere je na pozadí hokejovej arény zobrazené logo Tipsport. Voice-over hovorí: „Ako to dopadne? To nikto nevie. Môžem ti ale zaručiť, že to bude stáť za to. Tipsport – komunita tipérov“.
V obraze je uvedená informácia v znení. Sponzor programu Topsport SK, a.s.; piktogram 18+ a text v znení: „Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a ich nadmerné hranie riziko vzniku závislostí.“
SO: „Fortuna – majstrovský kalendár“, zadávateľ: FORTUNA SK, a.s.; 10 sek. verzia
Sponzorský odkaz začína pohľadom na hokejových hráčov a zápas. V obraze sa zjaví „Fortuna“, ktorá sa prihovára divákovi: „Tie najvzrušujúcejšie hokejové okamihy a majstrovský kalendár s bonusom na každý deň ti prináša Fortuna.“
V obraze je text v znení: „Sponzor programu Fortuna; Majstrovský kalendár s bonusom na každý deň“
V spodnej časti obrazu je logo Fortuna v spojení s textom „sponzor programu“.
Sponzorský odkaz je doplnený piktogramom 18+, pri ktorom je text v znení: „Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a vzniku závislosti. Viac info na www.ifortuna.sk“
SO: „Fortuna – betbuilder“, zadávateľ: FORTUNA SK, a.s.; 10 sek. verzia
Sponzorský odkaz začína pohľadom na hokejových hráčov a zápas. V obraze sa zjaví „Fortuna“, ktorá sa prihovára divákovi: „Tie najvzrušujúcejšie hokejové okamihy a betbuilder s výhrami vyššími ako 30% ti prináša Fortuna.“
V obraze je text v znení: „Sponzor programu Fortuna; Betbuilder s výhrami vyššími ako 30%“
V spodnej časti obrazu je logo Fortuna v spojení s textom „sponzor programu“.
Sponzorský odkaz je doplnený piktogramom 18+, pri ktorom je text v znení: „Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a vzniku závislosti. Viac info na www.ifortuna.sk“
SO: „Fortuna – štedrá stávka bez rizika“, zadávateľ: FORTUNA SK, a.s.; 10 sek. verzia
Sponzorský odkaz začína pohľadom na hokejových hráčov a zápas. V obraze sa zjaví „Fortuna“, ktorá sa prihovára divákovi: „Tie najvzrušujúcejšie hokejové okamihy a štedrú stávku bez rizika za 70€ ti prináša Fortuna.“
V obraze je text v znení: „Sponzor programu Fortuna; štedrá stávka bez rizika za 70€“
V spodnej časti obrazu je logo spoločnosti, symbol 18+ a text v znení: „hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a závislosti. Platí pre nových klientov. Pre získanie bonusu v uvedenej výške je potrebné uzatvoriť stávky za minimálne 70€ s kurzom aspoň 2.0. Viac na www.ifortuna.sk.“
III. Pôsobnosť Protokolu
6. Šíriteľ je stranou Protokolu podľa § 2 ods. 3 písm. a) Protokolu, preto je daná personálna pôsobnosť Protokolu.
7. Protokol sa vzťahuje na komunikát šírený v televíznom vysielaní, ktorý je mediálnou komerčnou komunikáciou. Je nepochybné, že posudzovaný komunikát má formu reklamného oznamu, preto je daná vecná pôsobnosť Protokolu.
8. Predmetná reklama sa šírila prostredníctvom televízneho vysielania šíriteľa na území Slovenskej republiky, preto je daná teritoriálna pôsobnosť Protokolu.
9. K šíreniu predmetnej reklamy došlo po dni, v ktorom sa stal podľa § 33 ods. 1 Protokol záväzný voči šíriteľovi, čím je daná aj časová pôsobnosť Protokolu.
IV. Východiská posudzovania reklamy
10. Protokol v súlade s jeho účelom nadväzuje predovšetkým na čl. 25 Kódexu (odsek 3 preambuly Protokolu), ktorého podstatou je zabrániť šíreniu reklamy, pokiaľ je potenciálne v rozpore so zákonom. Protokol preto vychádza zo zákonných ustanovení právneho poriadku Slovenskej republiky regulujúcich mediálnu komerčnú komunikáciu v televíznom vysielaní, rozhlasovom vysielaní a v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie (odsek 6 preambuly Protokolu).
11. V nadväznosti na to aj Komisia priamo či prostredníctvom svojho Senátu posudzuje šírenie reklamy v rámci etických pravidiel Protokolu recipujúcich ustanovenia Zákona regulujúce šírenie reklamy tak, že pri posudzovaní súladu s pravidlami Protokolu vychádza z toho, či môže šírená reklama obstáť popri ustanoveniach Zákona, ktoré Protokol recipuje.
12. Na rozdiel od ustanovení vlastného Kódexu sú pravidlá Protokolu upravujúce šírenie reklamy (mediálnej komerčnej komunikácie) len také prísne, aké prísne sú ustanovenia Zákona, ktoré sa do pravidiel Protokolu recipovali.
13. Preto pokiaľ by reklama mohla obstáť popri norme ustanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom, môže obstáť aj popri pravidle Protokolu, do ktorého sa predmetná norma recipovala.
V. Predmet sťažnosti z pohľadu pravidiel Protokolu
14. Vysielateľ programovej služby a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie sú povinní zabezpečiť, aby program alebo séria programov, ktoré sú čiastočne alebo ako celok sponzorované, boli zreteľne označené sponzorským odkazom na začiatku programu, v úvodných titulkoch programu, počas programu, po prerušení programu, v záverečných titulkoch programu alebo na konci programu (§ 13 ods. 1 Protokolu).
15. Cieľom sponzorovania je propagovať názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity osoby, ktorá plnenie poskytla a tieto informácie môžu byť uvedené v sponzorskom odkaze (§ 13 ods. 2 Protokolu).
16. Vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie sú povinní zabezpečiť, aby sponzorovaný program, sponzorovaná programová služba alebo sponzorovaná audiovizuálna mediálna služba na požiadanie priamo nepodporovali predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a to najmä osobitnými propagačnými zmienkami o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch, programovej službe alebo v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie; to sa nevzťahuje na sponzorský odkaz v rozhlasovej programovej službe (§ 13 ods. 5 Protokolu).
17. Sponzorom programu televíznej programovej služby v čase medzi 6:00 hod až 18:00 hod nemôže byť osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier s výnimkou sponzorovania športových programov s výnimkou sponzorských odkazov označujúcich sponzora športových programov a sponzorských odkazov týkajúcich sa výlučne lotériových hier a charitatívnych lotérií (§ 13 ods. 12 Protokolu).
18. Umiestňovanie produktov osoby, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier je v čase medzi 6:00 hod až 18:00 hod zakázané v televíznej programovej službe s výnimkou športových programov (§ 14 Protokolu)
19. Podľa § 16 ods. 2 písm. c) Protokolu vysielanie reklamného oznámenia v televíznej programovej službe stávkovej hazardnej hry na športové zápasy je zakázané v čase medzi 6:00 a 18:00 hod okrem vysielania reklamného oznámenia pred, počas alebo po športových programoch.
VI. Stanovisko šíriteľa k predmetu sťažnosti
20. Šíriteľ bol dňa 22. 5. 2024 vyzvaný, aby sa k šíreniu reklamy, ktorá je predmetom sťažností, vyjadril v lehote piatich pracovných dní, t. j. do 29.5.2024.
21. Šíriteľ poskytol prostredníctvom svojho právneho zástupcu Komisii vyjadrenie dňa 27.5.2024, v ktorom o. i. uvádza: „predmetom sťažnosti malo byť „šírenie reklamy na hazardné hry / stávkovanie počas vysielania MS v hokeji 2024“ v dňoch 14.05.2024 počas dňa v rámci vysielania zápasov MS v hokeji a 16.05.2024 o cca 20:20 hod na programových službách JOJ a JOJ Šport, ktorá mohla porušovať niektoré z ustanovení Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej prace (ďalej len „Opčný protokol“). Sťažovatelia vo svojich sťažnostiach namietali vysielanie reklám na hazardné hry počas daného vysielania, ktoré je prístupné deťom. V tejto veci si dovoľujeme uviesť, že na televíznej programovej službe JOJ v uvedených dňoch neboli vysielané zápasy MS v hokeji. Z uvedeného dôvodu zasielame len prehľad odvysielaných reklamných oznamov a sponzorských odkazov na televíznej programovej službe JOJ Šport. Ďalej poukazujeme na skutočnosť, že odvysielané reklamné oznamy a sponzorské odkazy boli spracované spôsobom, ktorý neodporuje Etickému kódexu reklamnej praxe, ani jeho Opčnému protokolu. Rovnako aj časové zaradenie predmetných reklamných oznamov a sponzorských odkazov bolo v súlade s Etickým kódexom reklamnej praxe a jeho Opčným protokolom. So zreteľom na všetko uvedené, podľa nášho názoru odvysielaním reklamných oznamov a sponzorských odkazov nedošlo k porušeniu žiadnych ustanovení vyplývajúcich z Etického kódexu reklamnej praxe a jeho Opčného protokolu. Vysielateľ teda pri zaradení predmetných reklamných oznamov a sponzorských odkazov postupoval v súlade s ustanoveniami vyplývajúcimi z Etického kódexu reklamnej praxe a Opčného protokolu“.
22. Po predbežnom monitoringu a posúdení podkladov doručených Rade dňa 27.05.2024 bol šíriteľ vyzvaný k doplneniu stanoviska a podkladov, konkrétne: doručenie celého záznamu vysielania zo dňa 14.05.2024 v čase od 16:00 -24:00 hod, odvysielaného v rámci programových služieb JOJ Plus a JOJ Šport; doručenie celého záznamu vysielania zo dňa 16.05.2024 v čase od 16:00 -24:00 hod, odvysielaného v rámci programových služieb JOJ Plus a JOJ Šport.
23. Rade bolo doručené doplnenie požadovaných podkladov dňa 7.6.2024.
VII. Predbežné posúdenie
24. Predbežné posúdenie sa uskutočnilo dňa 27. 06. 2024 trojčlenným Senátom v súlade s § 24 Protokolu.
25. Po predbežnom posúdení dospel senát k záveru, ktorý je vyjadrený vo výroku tohto nálezu.
26. Záver predbežného posúdenia bol dňa 08.07.2024 oznámený šíriteľovi, ktorý v lehote na námietky vyjadril so závermi posúdenia súhlas nasledovne: „vysielateľ v plnom rozsahu súhlasí s návrhom arbitrážneho nálezu zo dňa 08.07.2024, že Šírenie mediálnej komerčnej komunikácie: „Hazardné hry” v televíznom vysielaní TV JOJ PLUS, JOJ ŠPORT, strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MAC TV s r. o., Bratislava neporušuje pravidlá Protokolu vrátane pravidiel doň recipovaných zo Zákona.“
VIII. Názor Komisie
27. Niet predovšetkým pochybnosť o tom, že počas sťažovateľmi namietaného vysielania a následne monitorovaného časového úseku vysielania v rámci programových služieb JOJ Plus a JOJ Šport boli súčasťou odvysielaných reklamných blokov, počas ktorých bola šírená mediálna komerčná komunikácia viaceré reklamné oznamy a sponzorské odkazy, ktorých predmetom bola komunikácia hazardných hier (konkrétne stávkových hazardných hier na športové zápasy).
28. Uvedené komunikáty boli odvysielané počas vysielania športových podujatí – zápasov Majstrovstiev sveta v hokeji 2024 a príslušných relácii (napr. športové štúdio Majstrovstiev sveta IIHF v hokeji).
29. Program / séria programov, ktoré boli čiastočne alebo ako celok sponzorované, boli zreteľne označené sponzorským odkazom na začiatku programu, v úvodných titulkoch programu, počas programu, po prerušení programu, v záverečných titulkoch programu alebo na konci programu (§ 13 ods. 1 Protokolu) a senát nezistil vo vzťahu k uvedeným požiadavkám na vysielanie sponzorských odkazov porušenie.
30. Z hľadiska obsahu odvysielaných sponzorských odkazov, tieto spĺňali požiadavky, ktoré na tento druh komunikátu kladie Protokol. Súčasťou sponzorských odkazov boli obsahy, ktoré § 13 ods. 2 Protokolu umožňuje v rámci tohto druhu komunikátu využiť, resp. také, ktoré môžu byť v sponzorskom odkaze uvedené.
31. Odvysielané sponzorské odkazy nepodporovali predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a neobsahovali ani propagačné zmienky o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch (§ 13 ods. 5 Protokolu).
32. Predmetné sponzorské odkazy boli odvysielané v súlade s časovým obmedzením pre vysielanie sponzorských odkazov, sponzorom ktorých je osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier, pričom v predmetnom prípade Senát prihliadal na skutočnosť, že sponzorské odkazy boli odvysielané výlučne v kontexte sponzorovania športových programov a podujatí (§ 13 ods. 12 Protokolu).
33. Rovnako tak senát nezistil porušenie vo vzťahu k časovému zaradeniu vysielania reklamných oznamov na stávkové hazardné hry, nakoľko tieto boli do vysielania zaradené v rámci reklamných blokov pred, počas a po športových programoch, konkrétne v rámci vysielania obsahov, ktoré súviseli s Majstrovstvami sveta v hokeji (prenos hokejových zápasov, športové štúdio a pod.), a teda v súlade § 16 ods. 2 písm. c) Protokolu, ktorý vysielanie toho druhu reklamy umožňuje aj počas denného vysielania.
IX. Záver posúdenia predmetu sťažnosti
34. Na základe vyššie uvedeného Senát na svojom zasadnutí dňa 27. 06. 2024 v súlade s § 131 ods. 1 Zákona rozhodol, že šírením mediálnej komerčnej komunikácie na hazardné hry / stávkovanie v televíznom vysielaní TV JOJ Šport a JOJ Plus, strana Protokolu – vysielateľ televíznej programovej služby spoločnosť MAC TV s r. o., Bratislava – neporušil pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzované sťažnosti nie sú opodstatnené. V súlade s § 130 ods. 1 Zákona je platný arbitrážny nález rozhodnutím vo veci.
Poučenie
Šíriteľ alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, ak zaplatia poplatok a zároveň
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku, pravidlo štvrtej časti Protokolu alebo iné pravidlo Kódexu (resp. Protokolu), ktorého porušenie predpokladá preskúmanie nálezu,
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie, resp. senátu.
Poplatok spojený s prieskumom nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu, resp. číslo prvej sťažnosti v záhlaví.
V Bratislave dňa 09.07.2024
Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie