Tlačová správa z 2. zasadnutia Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu
BRATISLAVA. Dňa 21. 02. 2013 sa konalo 2. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len AK RPR). AK RPR ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posudzovala sťažnosti na 6 reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (ďalej len Kódex).
AK RPR prijala na svojom zasadnutí nasledujúce nálezy:
Veľkoplošná vonkajšia reklama: „Smer najnižšie ceny!“ zadávateľa: Kaufland Slovenská republika, v.o.s.
Rada obdržala sťažnosť fyzickej osoby na veľkoplošnú vonkajšiu reklamu spoločnosti Kaufland Slovenská republika, v.o.s., ktorá prostredníctvom textu „Smer najnižšie ceny!“ poukazuje na najnižšie ceny vo svojom obchodnom reťazci. Sťažovateľ je toho názoru, že uvedené tvrdenie nie je pravdivé, a reklamu považuje za zavádzajúcu.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Veľkoplošná vonkajšia reklama: „Smer najnižšie ceny!“ zadávateľa Kaufland Slovenská republika, v. o. s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
V danom prípade sa AK RPR nestotožnila s názorom sťažovateľa, že reklama je zavádzajúca a pri jej posudzovaní vychádzala okrem iného aj zo skutočnosti, že jej hlavným cieľom nie je komunikácia jedinečnosti cien produktov, ale snaha upozorniť zákazníkov na lokalizáciu a vzdialenosť konkrétnej prevádzky hypermarketu Kaufland, čomu zadávateľ prispôsobil aj celkový vizuál a umiestnenie reklamy. Použitý výrok v znení “Smer najnižšie ceny” voči pravdivosti ktorého namieta samotný sťažovateľ, AK RPR nepovažuje za zavádzajúci prípadne dvojzmyselný a taktiež nepredpokladá, že z uvedeného vizuálu reklamy môže priemerný spotrebiteľ očakávať, že v rámci obchodného reťazca je celý sortiment automaticky možné zakúpiť za najnižšie ceny. AK RPR je toho názoru, že reklama využíva primerané a evidentné nadsadenie v kontexte názvu obchodnej záruky spoločnosti Kaufland („Záruka najnižšej ceny”), ktorej funkčnosť zadávateľ dostatočne preukázal.
Reklamný leták: „Teraz už nezáleží na tom, kto do vás nabúral“ zadávateľa: Kooperativa poisťovňa, a. s.
Sťažnosť fyzickej osoby poukazuje na informácie uvedené v reklamnom letáku spoločnosti Kooperativa poisťovňa, a.s., ktorý propaguje havarijné poistenie AUTO PLUS. Sťažovateľ poukazuje na rozpor medzi informáciami uvedenými v osobitných poistných podmienkach havarijného poistenia na web stránke zadávateľa, pričom z nich možno konštatovať, že úhrada nákladov na opravu nie je v 100 % výške tak, ako to deklaruje reklama a považuje preto reklamu za klamlivú a zavádzajúcu.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je čiastočne opodstatnená. Reklamný leták: „Teraz už nezáleží na tom, kto do vás nabúral“ zadávateľa Kooperativa poisťovňa, a. s. je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 2 Kódexu.
V danom prípade považuje AK RPR za neopodstatnené a v rozpore s Kódexom samotné označenie produktu ako havarijné poistenie Základnou podmienkou uplatnenia tohto produktu je, že k poškodeniu alebo zničeniu poisteného motorového vozidla v dôsledku dopravnej nehody musí dôjsť pri nezavinenej havárii. Túto charakteristiku vníma AK RPR ako určujúcu a je toho názoru, že v konečnom dôsledku ponúkaný produkt výrazne odlišuje od spotrebiteľom všeobecne vnímaného havarijného poistenia. Produkt predstavuje len určitú formu dodatkového či doplnkového poistenia a AK RPR má za to, že označenie propagovaného produktu ako havarijné poistenie môže v danom prípade, najmä s ohľadom na okolnosti v akých sa označenie prezentuje – poistenie k povinnému zmluvnému poisteniu, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu.
Web stránka zadávateľa, FB reklama: „www.obraznastenu.sk“ zadávateľa: MY HOME s.r.o.
Fyzická osoba podala sťažnosť na reklamu internetového obchodu obraznastenu.sk situovanú na sociálnej sieti Facebook a na web stránke zadávateľa MY HOME s. r. o. Reklama propaguje predaj originálnych ručne maľovaných obrazov na stenu, avšak podľa sťažovateľa nie je ani jeden z ponúkaných produktov originálny ručne maľovaný obraz, ale reprodukcie tlačené na plátne. Fyzická osoba je toho názoru, že zadávateľ komunikáciou vedome zavádza spotrebiteľa a privádza ho do omylu, čím sa môže dopúšťať klamlivej reklamy, keďže propaguje produkt, ktorý podľa sťažovateľa nemá v ponuke.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Web stránka zadávateľa, FB reklama: „www.obraznastenu.sk“ zadávateľa MY HOME s. r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
AK RPR v danom prípade neuznala námietky sťažovateľa, že reklama je klamlivá. Reklamná upútavka na sociálnej sieti Facebook v krátkosti odkazuje na internetovú stránku zadávateľa, v rámci ktorej má zákazník možnosť zakúpiť si okrem iného aj ručne maľované obrazy. Internetová stránka zadávateľa je prehľadná a podrobne informuje zákazníkov o všetkých ponúkaných produktoch, vrátane informovania o skutočnosti, že v ponuke zadávateľa sa nachádzajú okrem ručne maľovaných obrazov aj tlačené obrazy. Pri každom obraze je umiestnený jeho náhľad, vrátane textového popisu charakteristík obrazu, ktorý obsahuje aj informácie o spôsobe jeho zhotovenia a AK RPR je toho názoru, že zadávateľ venoval v danom prípade dostatočnú pozornosť informovaniu o charakteristikách produktu.
Reklamná kampaň (TV spot, web stránka zadávateľa): „Prenos čísla do Orangeu – získate až 150€ a nemusíte sa ani viazať zadávateľa Orange Slovensko, a. s.
Fyzická osoba sa sťažuje na reklamnú kampaň spoločnosti Orange Slovensko „Prenos čísla do Orangeu – získajte až 150 € a nemusíte sa ani viazať“. Sťažovateľ považuje reklamu za zavádzajúcu, keďže bonus v podobe 150 € možno získať iba pri podpise viazanosti na 24 mesiacov tak, ako je to uvedené v rámci internetovej stránky zadávateľa.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Reklamná kampaň (TV spot, web stránka zadávateľa – vizuál k dátumu podania sťažnosti): „Prenos čísla do Orangeu – získate až 150€ a nemusíte sa ani viazať“ zadávateľa Orange Slovensko, a. s. je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 2 a čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu.
V danom prípade sa AK RPR stotožnila s názorom sťažovateľa. V rámci reklamy zadávateľ explicitne uvádza, že „Za prenos čísla získate až 150 eur a nemusíte sa ani viazať!“ Z reklamy však nie je zrejmé, že spôsob získania bonusu má podobu poskytnutia kreditu (zľavy z fakturovanej sumy) za jednotlivé zúčtovacie obdobia, a to vo výške najviac 5 € za jedno zúčtovacie obdobie. Zákazník tak nezíska bonus v plnej výške ihneď, resp. obratom po prenose čísla tak, ako by sa z reklamy mohol mylne domnievať, ale na to aby získal spomínaný bonus v hodnote 150 € musí služby operátora využívať 30 mesiacov. AK RPR je toho názoru, že uvedená skutočnosť je v princípe základnou charakteristikou „viazanosti“ a má za to, že komunikácia podmienok ponuky je prezentovaná spôsobom, ktorý môže zákazníka zaviesť. AK RPR považuje v rozpore s Kódexom aj informácie uvedené v rámci vizuálu web stránky zadávateľa, v čase podania sťažnosti, konkrétne text v znení: „zľava 150 € pri podpise viazanosti na 24 mesiacov“. Uvedená zľava v skutočnosti nepredstavuje výšku bonusu, ktorý je predmetom ponuky tak, ako by si zákazník mohol vzhľadom ku hlavnému komunikačnému posolstvu kampane myslieť, ale je výškou jednorazového kreditu, ktorý môže zákazník získať pri ďalších špecifických podmienkach, vrátane viazanosti na konkrétne obdobie. Podmienky zľavy sa však dozvie z Cenníka služieb a AK RPR je toho názoru, že vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých zadávateľ uvedenú informáciu komunikuje môže byť priemerný spotrebiteľ uvedený do omylu a myslieť si, že získa bonus za prenos čísla aj jednorazovo, a to pri viazanosti 24 mesiacov, čo však taktiež nie je pravda.