ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

16 (05-03) Sympho Show

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

ZP promo, s.r.o.

Médium

Vonajšia reklama

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

Vonkajšia reklama: „Anime Sympho Show“
zadávateľa: ZP promo, s.r.o.

nie je v rozpore 

s ustanoveniami Kódexu. 

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava, voči vonkajšej reklame – billboardu, ktorý propaguje hudobné podujatie „Anime Sympho Show“. Sťažovateľ považuje reklamu za neetickú a poukazuje na skutočnosť, že reklama propaguje žáner, ktorý nie je určený pre maloletého diváka a je umiestnená na oplotení v blízkosti vchodu do základnej školy. Podľa sťažovateľa môže reklama vyvolať u detí strach – napr. čierna postavička je podľa sťažovateľa strašidelná, a preto nepovažuje sťažovateľ za vhodné, aby bola takáto reklama umiestnená v blízkosti základnej školy.

Šíriteľ reklamy, spoločnosť euroAWK, spol. s r. o. v rámci svojho stanoviska o.i. uvádza, že reklama je upútavkou na koncert k hudbe z detských animovaných filmov. Preto spoločnosť nepovažuje vizualizáciu za neprípustnú pre umiestnenie v okolí danej základnej školy a s názorom sťažovateľa nesúhlasí. Napr. rozprávka Howl’s Moving Castle od autorky Diana Wynne Jones je určená pre deti a mládež a rozprávka Spirited Away je určená pre dievčatá od 10 rokov. Rovnako ako ostatné rozprávky sú určené tiež pre deti a mládež.

Zadávateľ reklamy, spoločnosť ZP promo, s.r.o. vo svojom stanovisku o.i. uvádza, že zámerom predmetnej reklamnej kampane nie je nikoho pohoršiť ani vyvolávať strach hlavne u detí. Billboard propaguje kultúrne podujatie, ktoré sa zameriava na symfonickú hudbu inšpirovanú populárnymi anime seriálmi. Toto podujatie je určené pre širokú verejnosť vrátane rodín s deťmi. Ohľadom konkrétneho vizuálu zadávateľ uvádza, že zvolené postavy, hoci sú štylizované do anime podoby, nie sú zobrazené v žiadnom desivom, či násilnom kontexte. Sú to ikony populárnej kultúry, ktorú poznajú a majú radi ľudia po celom svete vrátane mladšej generácie. Billboard je navrhnutý s ohľadom na estetiku, ktorá je bežná v anime kultúre. Použité farby a design nie sú využité tak, aby pôsobili strašidelne. Všetky prvky designu boli zvolené s ohľadom na všeobecne prijatý vkus. Zadávateľ uvádza, že rozumie tomu, že umenie je subjektívne a rešpektuje, že pre niekoho môžu byť niektoré prvky nevhodné. Napriek tomu zadávateľ verí, že samotný vizuál, ktorý zobrazuje známe anime postavy v neagresívnom a umeleckom štýle nepredstavuje riziko pre deti. Záverom zadávateľ uvádza, že jeho prioritou je vytvárať reklamy, ktoré sú vhodné a prijateľné pre všetky skupiny obyvateľov. Zadávateľ taktiež dôkladne zvažuje umiestnenie svojich billboardov a je presvedčený, že aj v prípade predmetnej reklamy je jej umiestnenie v súlade s etickými štandardmi.

Popis reklamy:
Na modrom pozadí sú v pravej časti vizuálu vyobrazené 3 animované postavičky – jedna postavička je v podobe akoby klauna, zvyšné dve majú podobu chlapčenských hrdinov z anime seriálov. Súčasťou vizuálu sú názvy viacerých anime seriálov a označenie „Sympho Anime Show“ a orchestra „The Orchestra 38 Samurai. Nasledujú informácie o termíne, mieste a odkazy na stránky, kde je možné si zakúpiť na podujatie vstupenky.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu musí byť reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi (čl. 10 ods. 3 Kódexu). Komisia sa v predmetnom prípade nestotožnila s názorom sťažovateľa a pri posudzovaní vychádzala o.i. aj zo skutočnosti, že podujatie, ktoré reklama propaguje je určené pre širokú verejnosť, vrátane rodín s deťmi. Podujatie prináša divákom symfonickú hudbu inšpirovanú anime seriálmi, ktoré sú určené aj pre deti a mladistvých a Komisia sa nedomnieva, že by v tomto smere reklama propagovala žáner, ktorý je pre túto skupinu recipientov reklamy nevhodný. Vo vzťahu k vizuálnemu spracovaniu reklamy, reklama zobrazuje postavičky, štylizované do podoby hrdinov z anime seriálov, z toho dve majú podobu chlapčenských kreslených hrdinov, jedna postava má podobu akoby fantazijnej postavy, táto však nie je štylizovaná do podoby, ktorá by bola strašidelná, či desivá, naopak postava má na tvári úsmev. Reklama neobsahuje ani iné výrazové prostriedky, či zobrazenia, ktoré by bolo možné vyhodnotiť ako strašidelné, desivé, či inak nevhodné pre deti a mladistvých a Komisia v tomto smere nevníma ako neetické ani umiestnenie reklamy na oplotení základnej školy.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 27.06.2024 hlasovaním rozhodla, že vonkajšia reklama: „Anime Sympho Show“, zadávateľa: ZP promo, s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená. 

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

 

V Bratislave, dňa 9.7.2024

 

Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie

Scroll to Top