ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

34(06-16) Fakjú princezné

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

CinemArt SK, s.r.o.

Médium

Vonkajšia reklama

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

Vonkajšia reklama (abribus): Fakjú princezné“

zadávateľa: CinemArt SK, s.r.o.

nie je v rozpore

s ustanoveniami Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava, voči vonkajšej reklame, umiestnenej na zastávke autobusu, ktorá propaguje film „Fakjú princezné“. Sťažnosť poukazuje, že reklama obsahuje vulgárny názov a vulgárne gesto, ktoré nepatria na plagáty. Sťažovateľka si kladie otázku, čo povie mama dieťaťu, keď si bude obzerať princeznú na reklame.

Zadávateľ sa v rámci svojho stanoviska vyjadril k viacerým skutočnostiam. K námietke ohľadom vulgárneho názvu zadávateľ uvádza, že film Fakjú Princezné je spin off (pokračovanie) divácky mimoriadne úspešných filmov Fakjú pán profesor a Fakjú pan profesor 2, takže názov bol logickým pokračovaním týchto filmov a názov filmu je prebraný z českého názvu. Filmy Fakjú pán profesor a a Fakjú pan profesor 2 boli mimoriadne úspešné v kinách a sú opakovane úspešne premietané aj v TV na Slovensku a to v prime time nie po 22:00, kde ich môžu vidieť aj neplnoletí diváci. Film má v okolitých krajinách rating 12+, na Slovensku 15+.  Zadávateľ vyjadruje názor, že tým, že je  názov v anglickom tvare nepríde mu nejakým štýlom intenzívne vulgárny ako keby to bolo napr. v slovenčine a je to názov ktorý je s týmto filmom spojený. K námietke ohľadom vulgárneho gesta, zadávateľ uvádza, že si nemyslí, že   gesto, ktoré je na plagáte je nejakým štýlom a v kontexte poburujúce, niečo také bolo použite na reklamnom nosiči veľakrát. Podľa zadávateľa nie je problém toto gesto vysvetliť dieťaťu, gesto nenabáda na žiadnu negatívnu činnosť a neohrozuje mládež alebo dieťa. Neexistujú v živote len kladné a pozitívne postavy a v rozprávkach už vôbec nie, a to platí aj o princeznách že väčšinou pri dobrej sa nájde aj zlá princezná alebo kráľovná.

Popis reklamy:
Vizuál reklamy propaguje film „Fakjú princezné“. V rámci vizuálu sú zobrazené hlavné postavy filmu – dve ženy a dvaja muži, štylizovaní do rozprávkových postáv (princezná, princ). Jedna z hlavných ženských postáv je vyobrazená s pootvorenými ústami a s gestom zdvihnutého prostredníka. Súčasťou vizuálu je názov filmu „Fakju princezné“, pod ktorým je uvedený text v znení: „v kinách od 29.augusta“. Nasledujú informácie o hereckom obsadení a partneroch filmu. V pravom hornom rohu je text v znení: „To je tá blbka z Fakju pan profesor“.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu musí byť reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom (čl. 10 ods. 3 Kódexu). Cieľom reklamy je propagácia filmu, ktorý bol uvádzaný do kín v rámci Slovenska. Je pravdou, že samotný vizuál reklamy obsahuje expresívnejšie výrazové prostriedky, avšak v danom prípade Komisia pri posudzovaní prihliadala na skutočnosť, že reklamný vizuál je oficiálnym vizuálom (posterom) k filmu, určeným na jeho propagáciu. Film je na slovenskom trhu uvedený do kín pod názvom „Fakjú princezné“ a vizuál reklamy teda len prezentuje jeho názov, bez uvedenia iných výrazov, ktoré by mohli byť v tomto smere vnímané ako porušujúce všeobecné normy mravnosti, či slušnosti. Zároveň má Komisia za to, že gesto so zdvihnutým prostredníkom, ktoré má na vizuále hlavná hrdinka je len prejavom akéhosi vzdoru, resp. vzdorová reakcia, ktorá však nedosahuje takú intenzitu neslušnosti, ktorá by mohla mať negatívny dopad na deti, či maloletých a Komisia sa nedomnieva, že reklama môže práve tieto skupiny negatívne ovplyvniť. V rámci hodnotenia vizuálu je taktiež potrebné si uvedomiť, že všímavosť každého maloletého má rôzny charakter. Dané gesto, či slovo sa nestane automaticky jeho vzorom a na základe reklamy sa nemusí transformovať do jeho správania. Film je určený maloletým od 15 rokov, ktorých kritické myslenie a postoje sú dostatočné na to, aby rozoznávali vhodnosť, či nevhodnosť, či rovnako poznali zveličenie, ktoré je prítomné v zobrazenej postave princeznej v spojení s predmetným výrazom, či gestom.

Vizuál reklamy definuje obsah propagovaného filmu a jeho žánrové zaradenie, avšak nemožno povedať, že reklama je v tomto prípade neetická, prípadne, že nie je pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že vonkajšia reklama (abribus): „Fakjú princezné“, zadávateľa: CinemArt SK, s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.

 Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a

  1. a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
  2. b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
  3. c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

 

V Bratislave, dňa 23.9.2024

 

Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie

Scroll to Top