Fyzická osoba
Slovak Telekom, a.s.
TV spot
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
TV spot: „So službou Wi-Fi Manager vy rozhodujete, kedy je čas vypnúť“
zadávateľa: Slovak Telekom, a.s.
nie je v rozpore
s ustanoveniami Kódexu.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Banská Bystrica voči TV spotu, zadávateľa Slovak Telekom, a.s., ktorý prezentuje službu Wifi Manager. Sťažovateľ považuje reklamu za neetickú, keďže prezentuje lož ako normu. Podľa sťažovateľa je v reklame prezentované klamstvo ako niečo normálne, dokonca ako niečo pozitívne. Rodičia deťom v reklame otvorene klamú a lož je prezentovaná ako niečo normálne, až pozitívne.
Zadávateľ v stanovisku uvádza, nasledovné: „predmetom je propagácia bezplatnej služby, s ktorou môže každý zákazník s pevným internetom od Telekomu spravovať svoju domácu Wi-Fi sieť, najmä odpájať a pripájať zariadenia, meniť názov a heslo Wi-Fi siete a zdieľať ich cez QR kód. To všetko cez Telekom aplikáciu v mobile. V tejto reklame rozvíjame tému „aké dôležité je byť niekedy offline a tráviť čas s rodinou a blízkymi“. Používanie internetu v domácnostiach a rodinách, na rôznych zariadeniach súčasne, sa stalo dennodennou realitou. Na druhej strane je všeobecne známe, že príliš veľa času stráveného pred obrazovkou na internete má negatívny dopad najmä na deti. Aj Telekom ako poskytovateľ pripojenia vníma a podporuje záujem rodičov mať kontrolu nad tým, akým spôsobom a v akom rozsahu deti využívajú internet. Služba Wi-Fi Manager ponúka funkcionalitu jednoducho cez aplikáciu v mobile okamžite odpojiť zariadenia od Wi-Fi alebo nastaviť časové pravidlá, kedy je jednotlivé zariadenie pripojené. Práve to umožňuje aj rodičovskú kontrolu domácej Wi-Fi siete jednoducho prostredníctvom aplikácie v mobile. Rodičovi tak pomôže dozerať na zdravý spánok detí, aby nebol narušený nočným používaním internetu. Rovnako môže pomôcť pri vytváraní zdravých návykov, ako je napríklad nepoužívanie digitálnych zariadení počas jedenia a preferovanie spoločného trávenia voľného času pred digitálnymi hrami. Rodičovská autorita a obmedzovanie prístupu na internet však nie sú medzi deťmi populárne rozhodnutia. Deti na tieto opatrenia často reagujú hnevom, plačom alebo protestmi. V spote sme chceli prejaviť pochopenie pre tieto starosti rodičov a odľahčiť ich humorom a nadsádzkou. Kreatívnym stvárnením spotu sme sa zamerali na situácie v rodine, keď môže dochádzať ku konfliktom, pričom značka s humorom preberá na seba zodpovednosť za rodičovské obmedzenia, čím prináša do rodiny viac pokoja a kvalitného spoločného času. V závere spotu zaznie: „Odpojiť zariadenia od internetu je so službou Wi-Fi Manager jednoduché. Vysvetliť to deťom už ťažšie. Z rešpektu k vám to vezmeme na seba. Telekom.“ Podporu a pochopenie rodičom sme v spote úsmevne vyjadrili tým, že sa môžu napr. vyhovoriť na Telekom ako poskytovateľa pripojenia a služby Wi-Fi Manager, a tým odkloniť od seba negatívne emócie spojené s obmedzeniami. Je na každom z prijímateľov, či takúto výhovorku považuje za morálnu alebo, naopak, neakceptovateľnú.
V rámci prieskumu reklamy máme výborné odčítane a pochopenie messagu, respondenti vo svojich výrokoch aj explicitne oceňujú to, že deti nebudú tráviť toľko času na internete. Dáta z prieskumu potvrdzujú, že ľudia reklame rozumejú a nemajú s etickosťou reklamy problém. Sťažnosť uvádza, že reklama je neetická, pretože prezentuje lož ako normu. Táto reklama nie je ani neslušná v zmysle čl. 11, ani nečestná v zmysle čl. 12 a ani spoločensky nezodpovedná v zmysle čl. 13 Etického kódexu. Etickou požiadavkou na reklamu nie je, aby pôsobila výchovne a prezentovala len vzorné správanie. Spot zobrazuje bežné správanie v obyčajnej rodine. V rámci takého sa tolerujú aj výhovorky alebo nevinné fikcie, ako napr. príbeh o Mikulášovi nechávajúcom v čižmách 6. decembra darčeky. Domnievame sa, že morálne cítenie sťažovateľa patrí k prísnejším, než sú požiadavky na etickú reklamu. Telekom v žiadnom prípade nevyzýva rodičov, aby klamali vlastným deťom ani tento spôsob neprezentuje ako ideálne správanie. Rodičov v reklame ukazujeme cielene v situáciách, v ktorých sa snažia byť príkladom svojim deťom, ukazujú, že čas sa da tráviť hodnotne, príjemne či zábavne aj mimo digitálnych technológií a zariadení. Z uvedených dôvodov sa nestotožňujeme so sťažnosťou, že naša reklama je neetická. Uvedomujeme si našu zodpovednosť voči spoločnosti a s týmto vedomím sme v januári 2023 spustili komunikačnú platformu Rešpekt, ktorá zdôrazňuje hodnoty tolerancie, akceptácie, slušnosti a vzájomnej úcty. Táto reklama na tieto hodnoty nadväzuje a rozvíja ich ďalej vo vzťahu k potrebám našich zákazníkov. Téme digitálneho detoxu a podpory kvalitného trávenia voľného času v rodinách sa venujeme aj na sociálnych sieťach, kde v tejto téme pokračuje ďalšia fáza našej kampane.“
Popis reklamy:
Dej reklamy sa začína záberom na spálňu, v ktorej si rodičia čítajú knihu. Do spálne vojde dcéra a hovorí: „nejde nám wifi“. Mama si povzdychne a odpovedá: „Telekom“. Záber sa presúva do obývačky, kde rodina hrá spoločenskú hru. Syn sa popri tom hrá na počítači on-line hru. V zábere na monitor jeho počítača je zobrazený prečiarknutý symbol wifi, hra sa zastaví. Syn hovorí: „nejde to“. Otec pokrčí plecami a odpovedá: „Uhm, Telekom“. Nasleduje scéna, kde si rodina sadá k jedlu za stôl. Deti majú na stole tablet s videom. Video je prerušené na tablete sa zjaví ikona prečiarknutého symbolu wifi. Deti sa na seba sklamane pozrú a jednohlasne povedia: „Telekom“. Otec sa usmeje na mamu, ktorá pod stolom v ruje drží smartfón, na ktorom je služba odpojenia wifi. V obraze sa zjaví smartfón s aplikáciou a headline v znení: „Nastavte si pravidlá internetu v Telekom aplikácii“. Voice-over je v znení: „Odpojiť zariadenia od internetu je so službou Wi-fi Manager ľahké. Vysvetliť to deťom už ťažšie. Z rešpektu k vám to berieme na seba.“
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu musí byť reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom (čl. 10 ods. 3 Kódexu). V predmetnom prípade sa Komisia nestotožnila s názorom sťažovateľa. Cieľom reklamy je odprezentovanie novej služby-funkcionality operátora, ktorá umožňuje cez aplikáciu v mobile okamžite odpojiť zariadenia od Wi-Fi alebo nastaviť časové pravidlá pre pripojenie jednotlivých zariadení k internetu. Komunikačným posolstvom reklamy je prezentácia uvedenej funkcionality na príklade akejsi rodičovskej kontroly nad využívaním Wi-fi deťmi. Reklamný príbeh zachytáva rodinu s deťmi, kedy počas bežných aktivít v priebehu dňa rodičia obmedzia uvedenou funkcionalitou deťom prístup na Wi-fi, s odôvodnením, že „Wi-fi nejde, lebo Telekom“. Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala výrazové prostriedky alebo zobrazenia, ktoré by boli neslušné, resp. by mohli byť interpretované ako v rozpore s nejakými morálnymi princípmi, či slušným správaním. Reklama využíva humor a reklamnú hyperbolu, ktorá je ale v danom prípade jasne čitateľná a zrozumiteľná, využitá v kontexte reklamného posolstva a Komisia sa nedomnieva, že by priemerný spotrebiteľ mohol správanie v reklame vnímať doslovne, resp. vo význame, ktorý namieta sťažovateľ, a teda, že klamstvo je v reklame prezentované ako určitá forma normy, či dokonca ako správanie, ktoré je pozitívne. Reakcia rodičov je v reklame zobrazená citlivo a s humorom, dokonca je aj pravdivá, keďže uvedenú funkcionalitu prináša samotný operátor, ktorý „preberá na seba zodpovednosť“ za rodičovské obmedzenia, čím prináša do rodiny viac pokoja a kvalitného spoločného času, pričom toto posolstvo odznie aj v samotnom závere spotu. Komisia je preto toho názoru, že reklama bola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom, a preto ju vyhodnotila ako neporušujúcu Kódex.
Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že TV spot: „So službou Wi-Fi Manager vy rozhodujete, kedy je čas vypnúť“, zadávateľa: Slovak Telekom, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave, dňa 23.9.2024
Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie