ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

30(06-12) Ázijský výpredaj

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

pelicantravel.com s.r.o.

Médium

On-line reklama

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

On-line reklama (príspevok na Instagrame): „Ázijský výpredaj“

zadávateľa: pelicantravel.com s.r.o.

nie je v rozpore

s ustanoveniami Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Galanta, voči on-line reklame, v podobe príspevku na Instagrame, ktorá propaguje akciový výpredaj leteniek do Ázie, zadávateľa pelicantravel.com s.r.o. Sťažovateľ považuje za neetické, že firma prezentuje v rámci reklamy, že je v poriadku kúpiť si letenky aj keď je človek na bankovom účte v mínuse.

Zadávateľ v rámci svojho stanoviska uvádza, že spoločnosť pelicantravel.com s.r.o. považuje sťažnosť za neopodstatnenú a nedôvodnú. Pelikán namietanú reklamu zverejnil dňa 21.08.2024 na sociálnej sieti Instagram. Predmetom reklamy je propagácia prebiehajúceho výpredaja leteniek do konkrétnych destinácií v Ázii. Cieľom namietanej reklamy bola prezentácia produktov a služieb – leteniek do Ázie za výhodné ceny prostredníctvom publikovaného videa (reel) na sociálnej sieti Instagram. V doručenej sťažnosti sťažovateľ namieta vyobrazenú úvodnú snímku z celého videa, pričom si zo snímky izolovane abstrahoval len jeden aspekt (Bankový účet: -2,3 EUR) bez akýchkoľvek súvislostí, či doplnenia kontextu reklamy. Úvodná GIF snímka vyobrazuje zrelaxovanú oddýchnutú a spokojnú pani – „pôžitkárku“ na dovolenke v Thajsku, na Phukete, ktorá v danom okamihu nerieši bežné každodenné starosti (ako sú peniaze, práca, vzťahy), ale užíva si chvíle zaslúženého oddychu a kochá sa krásou okolitej krajiny. Spoločnosť pelicantravel.com s.r.o. vylučuje, že by zámerom prvého snímku reklamného videa (reel) Pelikána bolo nabádanie klientov na zakúpenie tovarov a služieb aj napriek nedostatku finančných prostriedkov na strane klientov. Letenky, ubytovanie ba dokonca určitý druh služieb (strava) na dovolenku je možné kúpiť si aj rok vopred, než sa klient na dovolenku vyberie. Pelikán vo videu nevytváral súvislosť medzi zakúpením si leteniek a stavom na bankovom účte, v žiadnom prípade nie je možné z videa (reel) vyvodzovať, že by nabádal klientov, aby sa nákupom leteniek zadlžovali. To, že aktuálny stav na bežnom účte vyobrazenej dovolenkujúcej dámy je v danom okamihu záporný, mohlo byť spôsobené rozličnými faktormi (mohol jej zbehnúť trvalý príkaz, mohla si poslať peniaze na sporiaci účet, nakoľko na bežnom účte sa neodporúča mať vyšší obnos, mohla ísť pred dovolenkou k zubárovi a ešte v rovnaký deň neskôr jej príde výplata, mohla si kúpiť na dovolenke hodinky na pamiatku a pod.). Pelikán sa snažil snímkou vyjadriť, že keď je niekto na svojej vysnívanej dovolenke spokojný, užíva si ten daný moment naplno, v tú chvíľu ho nič iné nezaujíma. Vtedy nič iné nemusí riešiť. Je v dovolenkovom móde. Namietaná reklama spĺňa všetky požiadavky na reklamu stanovené v Etickom kódexe reklamnej praxe a v jej Opčnom protokole. Zároveň je namietaná reklama v súlade aj so zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov a so zákonom č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách). Reklama bola spracovaná spôsobom, ktorý neodporuje Etickému kódexu reklamnej praxe, ani jeho Opčnému protokolu.

Popis reklamy:

Reklama v podobe reel na sociálnej sieti Instagram pozostávala z dvoch vizuálov – gif. Prvý vizuál zobrazuje na pozadí exotickej pláže a piknikového posedenia na pláži usmievavú ženu, ktorá v ruke drží pohár s nápojom a pripíja si. Súčasťou je text v znení: „Bankový účet: -2,3€; Práca: O tom sa nebavme; Vzťah: Neexistuje“ – „Ja na Phukete: „Weehee!“.

Druhý gif na pozadí exotickej pláže prezentuje ponuku v znení: „Ázijský výpredaj od 479€; Vietnam; Filipíny; Bali; Phuket; Bangkok a ďalšie“; v BIO; Platí iba do zajtra.“ .

Názor Komisie:

Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu by reklama mala byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom (čl. 10 ods. 3 Kódexu).

Cieľom namietanej reklamy bola prezentácia produktov a služieb – leteniek do Ázie za výhodné ceny. Predmetná reklama v podobe príspevku na Instagrame, má na úvodnej snímke zobrazenú usmievajúcu sa osobu na dovolenke, s doplneným textom: „Bankový účet: -2,3€, Práca: O tom sa nebavme, Vzťah: Neexistuje,“ ďalší text: „Je na Phukete“ a „Weehee!“. Samotná idea reklamy ako aj forma jej spracovania využíva obľúbenú techniku internetového meme, ktorá je pre tento druh média typická. Komisia sa nedomnieva, že zmienka o mínuse na účte v tomto prípade nabáda k nákupu dovolenky, keď je človek v zlej finančnej situácii a rovnako tak si Komisia nemyslí, že reklama by mohla byť týmto spôsobom interpretovaná. Reklama pracuje s určitou mierou reklamného nadsadenia a humoru, ktorý je však v reklame jasne identifikovateľný a Komisia sa nedomnieva, že by si priemerný spotrebiteľ mohol reklamu interpretovať spôsobom, ktorý zľahčuje komunikačné posolstvo a napr. nabáda k nákupu leteniek bez ohľadu na finančnú situáciu zákazníka. V celej reklame sa nenachádza žiaden text, ktorý by klientov nabádal k nákupu napríklad na splátky alebo inak motivoval nakupovať, keď je človek v nepriaznivej finančnej situácii. Z reklamy nie je jasná celková finančná situácia dotyčnej osoby, rovnako ako jej pracovný pomer či osobné vzťahy – reklama tieto veci nerieši. S ohľadom na tieto skutočnosti má Komisia za to, že reklama neobsahuje zobrazenia, ani výrazové prostriedky, ktoré by boli neetické, a preto vyhodnotila sťažnosť ako neopodstatnenú a reklamu ako neporušujúcu Kódex.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že on-line reklama (príspevok na Instagrame): „Ázijský výpredaj“, zadávateľa: pelicantravel.com s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.

Poučenie:

Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a

a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

 

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

 

V Bratislave, dňa 23. 9. 2024

 

Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie

Scroll to Top