Fyzická osoba
Šíriteľ: Startitup s.r.o.
On-line reklama
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Reklamný článok / natívna reklama (zverejnený na portáli startitup.sk): „Ak nakupuješ on-line, priprav sa na veľkú zmenu“
šíriteľa: Startitup s.r.o.
nie je v rozpore
s ustanoveniami Kódexu.
Rada, ako združenie etickej samoregulácie, zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby z okresu Čadca, voči reklame v podobe článku, zverejnenom na portáli Startitup, šíriteľa Startitup, s. r. o. Sťažovateľ uvádza, že článok „Ak nakupuješ online, priprav sa na veľkú zmenu,“ je reklama pre spoločnosť VISA, ale nikde nie je zreteľne definované, že ide o reklamu alebo platenú spoluprácu. Zároveň sťažovateľ dodáva, že prieskum, ktorý je v článku zmienený je manipulatívny, pretože ponúka len 3 možnosti odpovedí s vyjadrením postoja respondentov pre platby kartou a neponúka odpovede s možnosťami pre platby v hotovosti. Tým podľa neho dochádza k skreslenej štatistike a jej zneužívaniu.
Rade bolo doručené stanovisko šíriteľa, spoločnosti Startitup, s. r. o., v ktorom sa vyjadruje k dvom častiam sťažnosti. K prvej časti sťažnosti, týkajúcej sa označenia, resp. neoznačenia článku ako reklamy šíriteľ uvádza, že je označenie dokonca na dvoch miestach. Prvým je text pri ikonke reklamnej spolupráce, kde je nad rámec pravidiel IAB a v súlade s čl. 12 Etického kódexu Rady pre reklamu deklarované meno inzerenta v znení: „Sponzorovaný obsah spoločnosti Visa.“ Čl. 12 ods. 2 Etického kódexu Rady pre reklamu hovorí, že: „Reklama nie je skrytou, ak sa (…) pomenuje alebo označí subjekt, ktorý tento projekt realizuje.“ Čl. 22, ods. 1 Etického kódex Rady pre reklamu hovorí, že: „Reklama musí byť jasne ako taká identifikovateľná (…) rozoznateľná.“ Podľa zadávateľa preto použité označenie spĺňa všetky požiadavky Etického kódexu RPR. Kódex nešpecifikuje formu, viditeľnosť ani formuláciu reklamnej deklarácie, avšak v tomto prípade sa využíva veľmi ľahko zrozumiteľná formulácia „Sponzorovaný obsah + meno firmy“, kde nemôže dôjsť k žiadnym racionálnym pochybám, že ide o platenú spoluprácu. Nad rámec označenia používa ešte označenie pri menách autorov. Šíriteľ tiež podotýka, že označenia sú hneď na začiatku článku, ešte pred samotným „bodytextom“. Svoje označovanie natívnych článkov považuje za príkladné v porovnaní s bežnou praxou označovania najväčších vydavateľov na trhu. K druhej časti sťažnosti, v ktorej sa sťažovateľ sťažuje na anketu „Prečo najradšej platíš kartou?“ šíriteľ reaguje, že táto anketa neslúži na žiaden relevantný prieskum alebo akúkoľvek tvorbu mienky, ale ide o interaktívny prvok. Ďalej dodáva, že vzhľadom na to, že z grafov od renomovanej prieskumnej agentúry IPSOS, ktoré pre Startitup dodala VISA, vyplýva, že drvivá väčšina (79% – 81%) aktívne preferuje platenie kartami sa aj anketa venovala tejto väčšine. V texte sa opierajú výhradne o dáta z IPSOSu, nie z ankety, pretože práve grafy od IPSOSu považujú za relevantný prieskum. V samotnom texte sa v žiadnej podobe výsledky ich ankety nevyužívajú. Odporcovia platenia kartou nemusia v ankete hlasovať, čo vyplýva aj z formulácie „Prečo najradšej platíš kartou?“. Ak niekto kartou nerád platí, tak nie je povinný anketu vyplniť a nie je cieľovým publikom. Šíriteľ na záver dodáva, že pre Startitup, ale aj ich partnerov a zadávateľov reklamy, je etická a transparentná prax prioritou pri tvorbe akéhokoľvek reklamného obsahu.
Popis reklamy:
Predmetom sťažnosti je článok zverejnený na portáli startitup.sk s titulkom „Ak nakupuješ online, priprav sa na veľkú zmenu. Na e-shopoch čoskoro pribudne nové tlačidlo.“ Pod nadpisom je uvedené: Natívny obsah spoločnosti Visa / Matúš Majer, Andrea Jánošíková.
Nasledujú subheadliny a ilustračný obrázok s popisom: „Platby kartou na internete sa stávajú rýchlejšie a bezpečnejšie.“ Pod obrázkom sú ikony pre možnosť zdieľania, označenia a symbol podania rúk, po kliknutí na ktorý sa vyroluje čitateľovi odkaz s informáciou v znení: „Sponzorovaný obsah spoločnosti Visa.“
Ďalej pokračuje článok, doplnený o video obsah expertky – riaditeľky odboru klientských služieb Slovenskej sporiteľne. V ďalšej časti článku sú údaje z prieskumov o tom, koľko ľudí preferuje na e-shopoch platbu kartou prostredníctvom platobnej brány a koľko ľudí uprednostňuje platbu uloženou kartou. Potom nasleduje informácia o tom, ako Slováci platia a čo je pre nich podstatné pri nakupovaní online, ale aj o novej službe Click to Pay (s linkom na web spoločnosti VISA), ktoré poskytla pre Startitup Ľubica Gubová, country manažérka Visa pre Slovensko. Tá je zobrazená aj na ďalších ilustračných obrázkoch článku. Nasleduje vo zvýraznenej forme vysvetlenie, ako funguje nový spôsob platenia na internete Click to Pay s preklikom na stránku spoločnosti VISA. V spodnej časti článku je vložený graf spoločnosti Ipsos pre Visa, ktorý ukazuje, ako Slováci platia kartami, konkrétne koľko ľudí platí radšej kartou v kamenných obchodoch, koľko ľudí platí na internete kartou, koľko ľudí platí radšej hotovosťou v kamenných obchodoch, koľko ľudí následne platí dobierku kartou. V článku nasleduje zvýraznená časť „Platby sú bezpečné aj vďaka tokenizácii“, opäť s linkom na web spoločnosti Visa. Článok pokračuje ďalej a je doplnený ďalším grafom z prieskumu agentúry Ipos pre Visa, ktorý ukazuje, prečo ľudia platia kartou. V záverečnej časti článku je vložená interaktívna anketa, v ktorej môžu čitatelia vyjadriť svoj názor, prečo najradšej platia kartou. Anketa obsahuje 3 možnosti odpovedí: „Nenosím hotovosť, Je to rýchlejšie, Je to bezpečnejšie.“ Záver článku sa venuje rizikám platobných brán. Na úplnom konci je ilustračná fotka country manažérky pre Visa s popisom: „Väčšina Slovákov preferuje platbu kartou, vplynulo z prieskumu, ktorý robila agentúra Ipsos pre spoločnosť Visa.“
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle čl. 22 ods. 2 Kódexu, ak sa pre reklamu používa komunikačné médium, ktoré obsahuje spravodajské informácie alebo iné redakčné obsahy, reklama musí byť odlíšená takým spôsobom, aby bola ako reklama rozoznateľná pre priemerného spotrebiteľa; priemerný spotrebiteľ musí byť schopný identifikovať ako reklamu aj hybridné formy ako infomercial alebo advertorial.“ V predmetnom prípade sa Komisia nestotožnila s námietkami sťažovateľa. Je pravdou, že namietaný článok „Ak nakupuješ on-line, priprav sa na veľkú zmenu“, ktorý informuje o novej službe Click to Pay je reklamou v podobe natívneho obsahu vytvoreného pre spoločnosť Visa. Uvedenú skutočnosť šíriteľ uvádza priamo v úvode článku, kde je pod jeho nadpisom explicitne uvedené: „Natívny obsah spoločnosti Visa“. Rovnako tak je čitateľ o povahe obsahu informovaný aj v podobe „ikonky rúk“, ktorá je umiestnená v úvode článku, po kliknutí na ktorú sa čitateľovi zobrazí informácia v znení: „Sponzorovaný obsah spoločnosti Visa“. Komisia berie do úvahy aj skutočnosť, že označenie reklamy formou „natívny obsah“ nemusí byť automaticky pre všetkých čitateľov spájané s označením komerčného obsahu, avšak na druhej strane, Komisia vychádza pri posudzovaní aj zo všeobecne zaužívanej praxe, ktorá je v rámci obsahového marketingu čoraz viac využívaná a obľúbená, ako aj zo skutočnosti, že priamo z textu a obsahu článku jasne vyplýva, že tento je zameraný na prezentáciu výsledkov prieskumu pre konkrétnu spoločnosť a prezentáciu jej služieb, a teda, že článok má komerčný charakter. Komisia sa preto nedomnieva, že v predmetnom prípade by mohol byť čitateľ uvedený do omylu a domnievať sa, že reklamný obsah je výhradne redakčným obsahom, resp. že nie je reklamou. Naopak, Komisia má za to, že reklamný článok je ako reklamný obsah dostatočne odlíšiteľný a priemerný spotrebiteľ vie identifikovať, že ide o reklamu.
Vo vzťahu k námietke ohľadom údajne manipulatívneho spôsobu odpovedí v rámci ankety využitej v článku a následnej možnej skreslenej prezentácii štatistík, túto považuje Komisia za neopodstatnenú. Anketa, na ktorú odkazuje sťažovateľ je interaktívny prvok, ktorý nie je súčasťou prieskumu, výsledky ktorého sú čiastočne interpretované v rámci článku. Výsledky uvedenej ankety nie sú nikde v článku prezentované. Komisia nepovažuje za neetické ani zameranie sa ankety výlučne na zákazníkov, ktorí platia kartou. Zo znenia ankety je zrejmé, na koho sa zameriava a rovnako je zrejmá aj skutočnosť, že ide o akési vyjadrenie názoru k téme, ktorá je súčasťou obsahu článku, avšak nie je oficiálne prezentovaným výsledkom prieskumu IPSOS a Komisia sa nedomnieva, že článok obsahuje informácie, či údaje, ktoré sú skreslené, manipulatívne, či inak zavádzajúce.
Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že reklamný článok / natívna reklama (zverejnený na portáli startitup.sk): „Ak nakupuješ on-line, priprav sa na veľkú zmenu“, šíriteľa Startitup, s. r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave, dňa 23.9.2024
Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie