Fyzická osoba
Leo Express Slovensko s.r.o.
Printová reklama
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Printová reklama (plagát): „Naskoč s nami do rozbehnutého vlaku“
zadávateľa: Leo Express Slovensko s.r.o.
nie je v rozpore
s ustanoveniami Kódexu.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres neznámy, voči printovej reklame (plagátu), ktorá bola umiestnená vo vlakoch. Sťažnosť poukazuje na text využitý v reklame v znení „Naskočte k nám do rozbehnutého vlaku“. Podľa sťažovateľa môže byť reklama nebezpečná pre mladých ľudí a môže ich priam nabádať k tomu, aby naozaj naskočili do rozbehnutého vlaku.
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska uvádza, že cieľom náborovej kampane bolo výhradne upozorniť na voľné pracovné miesta a informovať o príležitosti začať kariéru v spoločnosti leo Express. Z plagátov a iných tlačovín, na ktorých je slogan uvedený, podľa názoru zadávateľa jasne vyplýva, že ide o náborovú kampaň, okrem uvedeného sloganu je súčasťou reklamy aj text v znení: „Hľadáme kolegov, ktorí nám pomôžu zmeniť verejnú dopravu“ a tiež „Láka Ťa práca v Leo Express? Bež na leoexpress.sk, kde nájdeš zoznam všetkých voľných pozícií.“. Záverom zadávateľ uvádza, že chápe obavy ohľadne možného nebezpečného výkladu sloganu, najmä u mladších ľudí. V tomto kontexte text nebol myslený a zadávateľ v žiadnom prípade nemal v úmysle nabádať na nebezpečné chovanie, bezpečnosť cestujúcich aj zamestnancov je pre neho absolútnou prioritou. Aby zadávate predišiel akémukoľvek možnému nepochopeniu, rozhodol sa tlačoviny so sloganom stiahnuť.
Popis reklamy:
Vizuál printovej reklamy obsahuje dve fotografie pracovníkov v železničnej dopravy, ktorí vykonávajú svoju pozíciu. Vo vrchnej časti reklamy je headline v znení: „Naskoč k nám do rozbehnutého vlaku; Hľadáme kolegov, ktorí nám pomôžu zmeniť verejnú dopravu“. V spodnej časti je pokračujúci text v znení: „Láka Ťa práca v Leo Express? Bež na leoexpress.sk, kde nájdeš zoznam všetkých voľných pozícií“, pri ktorom je umiestnený QR kód.
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu musí byť reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom (čl. 10 ods. 3 Kódexu). V predmetnom prípade sa Komisia s názorom sťažovateľa nestotožnila. Reklama je zameraná na nábor nových zamestnancov, pričom zadávateľ v rámci prezentácie komunikačného posolstva využil aj slovnú hračku v znení: „naskoč s nami do rozbehnutého vlaku“. Komisia uvedené tvrdenie nepovažuje za neetické a rovnako tak, si nemyslí, že priemerný spotrebiteľ by jeho význam mohol vnímať inak, ako v prenesenom význame, resp. doslovne. Uvedené tvrdenie nie je použité samostatne, či izolovane, ale je doplnené vysvetľujúcim textom a obrázkami, ktoré jasne a zrozumiteľne definujú účel reklamy a jej komunikačné posolstvo, vrátane skutočnosti, že ide o náborovú kampaň zameranú na získanie nových zamestnancov. Reklama neobsahuje žiadne vizuálne, ani slovné prvky, ktoré by mohli mať vplyv na inú, napr. doslovnú interpretáciu namietaného textu a Komisia sa nedomnieva, že reklama nabáda mladých ľudí, aby naozaj skočili do rozbehnutého vlaku, či inak konali nebezpečne. Podľa Komisie je reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľom a za neetickú nepovažuje v danom prípade ani slovnú hračku, ktorú zadávateľ v rámci reklamy využil.
Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že printová reklama (plagát): „Naskoč s nami do rozbehnutého vlaku“, zadávateľa: Leo Express Slovensko s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave, dňa 23.9. 2024
Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie