ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

37 (07-02) TIPSPORT – tenisová hra

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

TIPSPORT SK, a.s.

Médium

TV spot

Stav nálezu
Negatívny nález

Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

TV spot „TIPSPORT – tenisová hra“
zadávateľa: TIPSPORT SK, a.s.

nie je v rozpore

s ustanoveniami Kódexu a Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava, voči TV spotu „TIPSPORT – tenisová hra“ zadávateľa TIPSPORT SK, a. s. Sťažovateľ poukazuje scénu, v rámci ktorej účinkujúci preskočí tenisovú sieť a potom zúrivo a agresívne hodí tenisový nahrávač loptičiek o zem a zničí ho. Sťažovateľ si myslí, že takáto agresivita v reklame nie je vhodná, preto ju považuje za neetickú.

Zadávateľ v rámci svojho stanoviska o.i. uvádza, že v dotknutej reklame vystupuje ako tenisový hráč úspešný slovenský športovec, Ronald Paradeiser (nar. 1997), ktorý je jedným z najlepších zápasníkov MMA v ľahkej váhe. Skratka MMA (Mixed Martial Arts) označuje zmiešané bojové umenie, plnokontaktný bojový šport bez využitia zbraní. R. Paradeiser sa venuje športu už od svojich 6-tich rokov, kedy začal trénovať karate. Vďaka dlhoročnému úsiliu a tréningu je dnes šampiónom ľahkej váhy v Oktagon MMA a zároveň čerstvým finalistom celoeurópskeho projektu Tipsport Gamechanger. Roland Paradeiser je v komunite tipérov známou osobnosťou, na Instagrame ho sleduje už viac ako 24 tisíc fanúšikov. Zásadným prvkom nazerania na reklamu je nadsádzka (hyperbola), pričom zámerom je ukázať, že aj úspešný vrcholový športovec začínajúci s novým športom sa stretáva s vlastným neúspechom, ktorý v tomto prípade zhmotňuje prístroj vystreľujúci tenisové loptičky. Konanie, ktoré sťažovateľ označil ako zúrivé, agresívne a nevhodné, je legálnym MMA chvatom, používaným často v tomto bojovom umení. Tento chvat je pre Rolanda Paradeisera typickým, pričom zariadenie vystreľujúce tenisové loptičky chvatom umiestni na zem a vypne ho. Je evidentné, že zariadenie nezničí a celá situácia sa končí s úsmevom. Zadávateľ ďalej dodáva, že cieľom reklamy je nadľahčenou formou poukázať na skutočnosť, že ak sa chceme naučiť akúkoľvek novú aktivitu alebo nový šport, nemusí to byť zo začiatku ľahké, ale predovšetkým to, čo robíme, by nás malo tešiť. Podľa zadávateľa bola reklama vytvorená s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi a v súlade s právnymi predpismi, v zmysle čl. 13 Etického kódexu neobsahuje násilné akty, ani nenabáda na nezákonné alebo trestné činy, ale zobrazuje chmat bojového umenia, ktorý je vykonaný verejne známou osobou, profesionálnym športovcom. Je presvedčený, že reklama je plne v súlade s pravidlami zodpovednej reklamy v zmysle Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike. Podľa bodu 3 Kódexu je reklama označená logom zadávateľa reklamy a zároveň nabáda na zodpovedné hranie uvedením jasnej informácie zákazu hrania hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov, nie je zameraná na maloletých alebo im určená, nijako nepodnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách, nepovzbudzuje vytvorenie alebo posilnenie závislosti na hazardných hrách.

Podľa čl. IV ods. 7 Memoranda o spolupráci uzatvoreného dňa 13. 7. 2023 medzi Radou a Úradom postupovala Komisia v prípade posudzovania predmetnej sťažnosti a reklamy v zmysle čl. IV ods. 4 Poriadku a pri posúdení brala do úvahy aj odborný posudok Úradu. Úrad v odbornom stanovisku vo vzťahu k porušeniu Kódexu zodpovednej reklamy uvádza nasledovné:
„Sťažnosť fyzickej osoby smeruje k prejavu účinkujúceho športovca (zápasník MMA), o ktorom sťažovateľ tvrdí, že „muž preskočí tenisovú sieť a potom zúrivo a agresívne hodí tenisový nahrávač loptičiek o zem a zničí ho!“ Z dôvodu prejavenej agresivity považuje sťažovateľ reklamu za neetickú. Po posúdení predmetu sťažnosti (voči čomu sťažnosť smeruje) a obsahu reklamného spotu, Úrad konštatuje, že fyzická osoba v podanej sťažnosti nenamieta porušenie Kódexu, pričom Úrad vo vzťahu k predmetu sťažnosti neidentifikoval porušenie žiadneho z ustanovení Kódexu. Tvrdenie, že v reklamnom spote muž „zúrivo a agresívne hodí tenisový nahrávač loptičiek o zem a zničí ho!“ považuje Úrad za neopodstatnené. Je zrejmé, že muž – zápasník MMA – použije voči zariadeniu zápasnícky chvat, ktorý možno považovať za štandardný typický a prejav bojového umenia, ktoré športovec v spote reprezentuje, a preto Úrad nepovažuje sťažnosť fyzickej osoby vo vzťahu k dodržiavaniu pravidiel zodpovednej reklamy ustanovených v Kódexe za opodstatnenú. Z vyššie uvedených dôvodov má Úrad za to, že reklama „TIPSPORT – tenisová hra“ zadávateľa TIPSPORT SK, a.s. neporušuje pravidlá zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier uvedené v Kódexe.“

 

Popis reklamy:
TV spot začína tým, že sa na obrazovke najskôr objaví hráč tenisu s tenisovou raketou v ruke, potom hráč golfu odpaľujúci golfovú loptičku, ktorá dopadne na stôl a pri tom rozbije fľašu vína. Popri tom voice over hovorí: „Začať niečo nové sa zdá vždy ťažké.“ Golfista sa ospravedlní za rozbitú fľašu slovom: „Sorry.“ Ďalej sa zobrazí zariadenie vystreľujúce tenisové loptičky smerom na tenistu, ktorý sa rukami bráni. Potom sa rozbehne a preskočí sieť smerom k zariadeniu. V prestrihu je vidieť golfový vozík, v ktorom sa vezú dvaja smejúci sa golfisti, vozík na nerovnom teréne poskočí a z jeho zadnej časti vypadnú golfové bagy. V ďalšom prestrihu tenisový hráč chytá vystreľovacie zariadenie do rúk a chmatom ho zhodí na zem, tenisové loptičky sa rozkotúľajú po tenisovom kurte, tenista sa posadí na zariadenie a usmieva sa. Popri tom voice-over hovorí: „Ale nech ti to pôjde akokoľvek, jedno je isté, že si to užiješ.“ Následne sa objaví viacero ľudí sledujúcich športový zápas, ktorí v jednom momente naraz vyskočia a vykríknu. Následne sa na stole ukáže smartfón, na ktorom je zobrazené: „Tipsport, Roland Paradeiser, víťaz, 24€. V závere spotu je záber na Rolanda Paradeisera v zápasníckych rukaviciach, ktorý sedí v šatni na lavičke. Voice over hovorí: „Vitaj v najväčšej komunite tipérov,“ a objaví sa logo Tipsport. V spodnej časti obrazu je piktogram 18+ a upozornenie: „Hazardné hry predstavujú riziko vysokých finančných strát a ich nadmerné hranie riziko vzniku závislosti.“

V zmysle čl. IV ods. 5 Poriadku sa zasadnutia Komisie zúčastnil zástupca právneho oddelenia zadávateľa, pán Maroš Pogány, ktorý na úvod vysvetlil posolstvo a účel kampane a zhrnul argumenty uvedené v rámci stanoviska. V reklame je využitá určitá miera reklamnej hyperboly a humoru zobrazenia športovca – zápasníka MMA v netypickej situácii. Uvedené však nie je možné vnímať ako konanie, ktoré by bolo násilné, či agresívne a zadávateľ má za to, že reklama je súladná ako s legislatívnymi požiadavkami, tak aj s etickými pravidlami reklamy.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať nič, čo by mohlo viesť k násilným aktom alebo ich podporovať a popularizovať (čl. 13 ods. 3 Kódexu). Zodpovedná reklama na hazardné hry nepropaguje, neschvaľuje a nepodporuje kriminálne, násilné alebo protispoločenské správanie;“ (čl. 3.2 ods. 4 Kódexu zodpovednej reklamy hazardných hier).
V predmetnom prípade je cieľom reklamy komunikácia hazardnej hry – stávkovania. Komisia sa nestotožnila s námietkami sťažovateľa, že reklama zobrazuje agresívne a zúrivé správanie. V scéne, voči ktorej namieta sťažovateľ vystupuje úspešný slovenský športovec, Ronald Paradeiser, zápasník MMA v ľahkej váhe, ktorý je zobrazený počas tenisového tréningu, a teda pri športe, ktorý nie je pre neho celkom typický. Je pravdou, že v momente, kedy sa športovec stretáva s „neúspechom“ pri hre preskočí tenisovú sieť, pribehne k prístroju vystreľujúcemu tenisové loptičky, prevráti ho a vypne. Uvedené konanie však Komisia nepovažuje za agresívne, či zúrivé. Zo spôsobu ako športovec – zápasník MMA v reklame vystupuje je zrejmé, že reklama využíva určitú mieru reklamného nadsadenia a humoru. Pri manipulácii s prístrojom športovec využíva legálny a pre MMA typický chvat, čo je zo zobrazenia ako aj z osoby samotného účinkujúceho, ktorý je známym profesionálnym športovcom v oblasti bojového umenia, zrejmé. Navyše zariadenie nie je zničené, zápasník ho len pretočí a položí na zem, tak ako by konal voči súperovi pri zápase v bojovom športe. Samotný výraz účinkujúceho nie je agresívny, ani zúrivý, športovec sa usmieva a jeho zobrazenie je v kontexte posolstva reklamy, že ak sa chceme naučiť akúkoľvek novú aktivitu alebo šport, nemusí to ísť na začiatku ľahko, ale predovšetkým to, čo robíme by nás malo baviť. Toto vyobrazenie je zároveň čitateľné aj pre osoby mladšie ako 18 rokov. Komisia sa preto nedomnieva, že reklama obsahuje prvky, ktoré by mohli viesť k násilným aktom alebo ich podporovať a popularizovať (čl. 13 ods. 3 Kódexu) a rovnako tak nekonštatovala ani porušenie pravidiel, ktoré v tomto smere na zodpovednú reklamu kladie Kódex zodpovednej reklamy na hazardné hry (čl. 3.2 ods. 4 Kódexu zodpovednej reklamy hazardných hier).
Komisia je taktiež toho názoru, že reklama spĺňa aj špecifické požiadavky, ktoré na tento druh reklamy kladie Kódex (čl. 46). Predmetná reklama nie je zameraná na maloletých, nepodnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách, ani nepovzbudzuje vytvorenie a posilnenie závislosti na hazardných hrách.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa
10. 10. 2024 hlasovaním rozhodla, že TV spot „TIPSPORT – tenisová hra“, zadávateľa: TIPSPORT SK, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave, dňa 16.10.2024

Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie

 

37 (07-02)_arbitrazny nalez_TIPSPORT_tenisova hra

Scroll to Top