ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Tlačová správa zo 4.zasadnutia senátu

BRATISLAVA. Dňa 29. 5. 2025 sa konalo zasadnutie senátu Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len senát). Senát, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy, posúdil sťažnosti voči šíreniu mediálnej komerčnej komunikácie s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení mediálnej komerčnej komunikácie (ďalej len „Protokol“) a prijal nasledovné rozhodnutia:

Šírenie reklamného oznamu „Chráňte svojich domácich“ (dňa 30.4.2025) vo vysielaní TV Markíza
Rade bola z titulu vecnej príslušnosti Radou pre mediálne služby postúpená na vybavenie sťažnosť fyzickej osoby voči šíreniu televízneho reklamného oznamu „Chráňte svojich domácich“, zadávateľa Orange Slovensko, a. s., šírenému vo vysielaní TV Markíza. Sťažovateľ poukazuje na to, že v reklamnom bloku relácie Rodinné prípady bola odvysielaná reklama spoločnosti Orange, ktorá sa začína vulgarizmom, ktorý síce nezaznie nahlas, ale dá sa odčítať z pier hokejistu, čo podľa sťažovateľa porušuje zákon ochraňujúci maloletých.

Senát po posúdení všetkých relevantných podkladov rozhodol, že šírenie reklamného oznamu „Chráňte svojich domácich“ (dňa 30.4.2025) vo vysielaní TV Markíza, strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. – neporušuje pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzovaná sťažnosť nie je opodstatnená.

V predmetnom prípade sa senát s názorom sťažovateľa nestotožnil. Reklama s humorom a nadhľadom vykresľuje rodinnú situáciu, v ktorej sa rodičia snažia chrániť dieťa pred nevhodným obsahom. Uvedený motív a kreatívne spracovanie spotu nie sú samoúčelné, ale sú využité v kontexte komunikačného posolstva a propagácie produktu – „Online ochrana“, ktorý chráni zákazníkov pred kybernetickými hrozbami. Vo vzťahu k námietke sťažovateľa ohľadom údajného využitia vulgarizmu v reklame, senát zastáva názor, že v predmetnom reklamnom spote nie je možné rozoznať, aké konkrétne slová hokejista vyslovuje – zvuk je úplne vypnutý, resp. nie je počuť, čo hokejista hovorí, reč pier nie je dostatočne čitateľná na identifikáciu slov a obsah pôvodných výrokov je iba domnienkou, a teda divák si ich nemôže jednoznačne vyložiť ako vulgarizmy. V reklame neodznie žiadne explicitné vyjadrenie vulgarizmu v zvukovej ani vizuálne zrozumiteľnej forme. Divák počuje len neškodný, detský text a senát je toho názoru, že v danom prípade nemôže dôjsť k priamemu vystaveniu divákov vrátane detí nevhodnému jazyku. Reklama nenabáda deti k nevhodnému správaniu, ani neobsahuje žiadne prvky násilia, či iného správania, ktoré by bolo možné klasifikovať ako nevhodné. Naopak, pre detského diváka, ktorý napriek tomu, že reklama nie je primárne na neho zameraná, avšak môže s ňou prísť do kontaktu, je obsah spotu zmäkčený až infantilný. Ak dieťa spot sleduje, jediné, čo vníma, je rozprávkovo znejúci dabing, nie hnev ani agresivitu. Hokej ako šport je známy svojou intenzívnou emóciou. Spot ukazuje bežnú situáciu z lavičky, ktorú však parodicky prekrýva. Takto spracovaná scéna nepropaguje vulgaritu, ale naopak, upozorňuje na potrebu kultivácie prejavu, a to zábavnou a neškodnou formou, bez potenciálneho narušenia morálneho kompasu dieťaťa. Senát je preto toho názoru, že reklamný oznam nedosahuje žiadny nevhodný obsah, ktorý by ho vylučoval z vysielania bez ohľadu na čas vysielania.

Šírenie reklamného oznamu „Pre všetky pozemské radosti“ vo vysielaní televíznych programových služieb TV Markíza, TV Dajto, TV Doma, TV Klasik a TV Krimi
Rada obdržala jednu sťažnosť od fyzickej osoby a z titulu vecnej príslušnosti jej bola Radou pre mediálne služby postúpená ďalšia sťažnosť voči šíreniu reklamného oznamu „Pre všetky pozemské radosti“ vo vysielaní televíznych programových služieb TV Markíza, TV Dajto, TV Doma, TV Klasik a TV Krimi. Sťažovatelia poukazujú na to, že je reklama vulgárna, poburujúca, nechutná, odporná, neuvážlivá, aj bez štipky humoru. Ďalej sa sťažujú, že sú v reklame nevhodné sexuálne narážky nesúvisiace s ponúkaným produktom, grafické zobrazenie je nevhodné pre fyzické osoby mladšie ako 15 rokov.

Senát po posúdení všetkých relevantných podkladov rozhodol, že šírenie reklamného oznamu „Pre všetky pozemské radosti“ vo vysielaní televíznych programových služieb TV Markíza, TV Dajto, TV Doma, TV Klasik a TV Krimi, strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. – neporušuje pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzované sťažnosti nie sú opodstatnené.

Reklama je zasadená do prostredia farmy, pričom kreatívny koncept využíva určitú mieru humoru a reklamného zveličenia v kontexte zobrazenia úsmevných až bizarných situácií. Je pravdou, že súčasťou reklamného spotu, odvysielaného v rámci televízneho vysielania je aj scéna, kedy pes vyskakuje na farmárku a kopuluje, pričom práve táto je pravdepodobne aj tou, voči ktorej namietajú sťažovatelia. Senát sa však v danom prípade s námietkami sťažovateľov nestotožnil. Zobrazenie správania sa psa, vyskakujúceho na farmárku, samo o sebe nie je neslušným a s takýmto prejavom správania zvieraťa sa človek môže stretnúť aj v bežných životných situáciách. Spôsob, akým je táto scéna, v rámci televízneho spotu spracovaná vrátane reakcie farmára, ktorý psa odháňa, čo možno považovať za prirodzenú reakciu v takejto situácii, senát nepovažuje za neetický a je toho názoru, že v prípade televíznej reklamy nedochádza k porušeniu ustanovení o slušnosti v reklame, keďže reklama neobsahuje takú mieru zobrazenia nevhodného správania, ktorá by bola v rozpore so všeobecnými normami mravnosti, či slušnosti. Podľa senátu predmetný reklamný oznam neobsahuje obrazové, zvukové ani textové výrazové prostriedky, ktoré by mohli narušiť fyzický, psychický alebo morálny vývin maloletých. Senát je ďalej toho názoru, že reklamný oznam nedosahuje nevhodný obsah, ktorý by ho vylučoval z vysielania bez ohľadu na čas vysielania.

Šírenie upútavky na seriál „Einstein“ (dňa 27.2.2025) vo vysielaní TV JOJ
Rade bola Radou pre mediálne služby postúpená sťažnosť od fyzickej osoby voči šíreniu upútavky na seriál „Einstein“ vo vysielaní TV JOJ. Sťažovateľ poukazuje na zobrazenie milostnej scény aj s komentárom „Keď ste sa do toho už tak pekne vsúložili, tak sa z toho aj pekne vysúložte“ v reklame a jej vysielanie v doobedňajších hodinách. Sťažovateľ považuje reklamu za absolútne nevhodnú pre deti.

Senát po posúdení všetkých relevantných podkladov rozhodol, že šírenie posudzovaného televízneho reklamného oznamu – upútavky na seriál „Einstein“ v televíznom vysielaní TV JOJ, strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MAC TV s r. o., Bratislava – neporušuje pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzovaná sťažnosť nie je opodstatnená.

Uvedený komunikát mal podobu reklamného oznamu – upútavky na seriál „Einstein“, ktorá mala za cieľ zaujať pozornosť diváka na program Einstein odvysielaný na programovej službe JOJ. Upútavka obsahovala zostrih vybraných scén a vyjadrení, ktoré boli súčasťou programu. Vo vzťahu k námietke sťažovateľky ohľadom scény, v ktorej je čiastočne zachytený milostný akt páru a komentár „Keď ste sa do toho už tak pekne vsúložili, tak sa z toho aj pekne vysúložte“, senát vychádzal pri posudzovaní zo skutočnosti, že predmetná scéna zobrazovala sexuálne správanie, avšak v obraze bolo toto zachytené len okrajovo, s náznakom čiastočnej nahoty bez odhalenia intímnych partií, či iných zobrazení, ktoré by klasifikovali uvedenú scénu ako napr. pornografické zobrazenie, či správanie vhodnosť zobrazenia, ktorého je klasifikovaná ako nevhodná pre skupinu maloletých do 18 rokov. Rovnako tak komentár v znení „Keď ste sa do toho už tak pekne vsúložili, tak sa z toho aj pekne vysúložte“ nepovažuje senát za nevhodný. Výraz je odvodený od slova „súložiť“, ktoré nie je vulgarizmom, ani expresívom, a teda nemožno uvedené tvrdenie klasifikovať ako vulgárne, či nevhodné. Navyše celková dĺžka zobrazenia bola s ohľadom na dĺžku komunikátu minoritná. Predmetný komunikát, vrátane konania a prezentácie účinkujúcich a slovných komentárov nie je neslušný, či vulgárny a ani neobsahuje prvky, ktoré by bolo možné považovať za v rozpore so všeobecnými normami mravnosti, či slušnosti a na základe, ktorých by bolo možné vyhodnotiť aj predmetnú reklamu ako neslušnú. Senát zohľadnil pri posudzovaní aj skutočnosť, že reklamný oznam bol označený symbolom nevhodnosti do 12 rokov a deskriptorom pre vulgarizmy, pričom samotný odvysielaný program mal rovnaké označenie.

Scroll to Top