Sťažovateľ
Fyzická osoba
Zadávateľ
FORTUNA SK, a. s.
Médium
TV spot, on-line reklama (na YouTube)
Stav nálezu
Negatívny nález
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku a v zmysle Memoranda o spolupráci (ďalej aj „Memorandum), uzavretého dňa 13.07.2023 medzi Radou a Úradom pre reguláciu hazardných hier (ďalej aj „Úrad“) postupom podľa čl. 6 ods. 6.2 Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike (ďalej len „Kódex zodpovednej reklamy“) tento
n á l e z :
TV spot, on-line reklama (na YouTube) „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“
zadávateľa: FORTUNA SK, a. s.
nie je v rozpore
s ustanoveniami Kódexu a Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava, voči TV spotu a on-line reklame na YouTube „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ zadávateľa FORTUNA SK, a.s.. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama sa končí sloganom “Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť”, čo je v rozpore s praktikami pri víťazných stávkach a presiahnutí určitého objemu výhier. Podľa sťažovateľa bookmaker začne najprv obmedzovať výšku možnej výhry znižovaním kurzu a neskôr znižovaním vkladu na maximálnu možnú výhru 1€. Podľa obchodných podmienok má na to právo aj bez udania dôvodu, ale je to podľa sťažovateľa v rozpore so spomínaným prezentovaním sa stávkovej kancelárie Fortuna, keďže „nepraje tým, ktorí chcú víťaziť.“
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska uvádza, že slogan „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ sa nevzťahuje špecificky len na víťazstvá v stávkovaní, ale má širší význam. V prípade marketingového konceptu spoločnosti, „Fortuna“ predstavuje v starogréckej mytológii bohyňu šťastia a v tejto súvislosti vznikol aj predmetný slogan, ktorý bol tvorený s úmyslom želať šťastie vo všeobecnosti, napríklad v živote, v športe, apod. Jedná sa o všeobecné slovné spojenie, ktoré nie je nijakým spôsobom zamerané špecificky na víťazstvá v kurzových stávkach, ani na určitú skupinu klientov. Podľa zadávateľa spoločnosť FORTUNA SK, a. s. ako prevádzkovateľ kurzových stávok, z ktorých hlavnú časť tvoria športové stávkové udalosti, prináša zábavu ľuďom, ktorí radi športujú, sledujú športové podujatia a tipujú na svoje obľúbené tímy alebo športovcov. Dodáva, že už zo samotného zamerania spoločnosti FORTUNA SK, a. s., ktorým sú športové stávky, je možné predpokladať, že uvedený slogan sa vzťahuje najmä na športové víťazstvá. Slogan nikde v reklame nie je bližšie špecifikovaný tak, aby bol jeho význam obmedzený na niečo konkrétne. Samotný pojem „víťazenie“ je úzko spätý tak so športovou ako aj stávkovou problematikou, prípadne inými osobnými úspechmi v živote jednotlivca. V konečnom dôsledku, slogan „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ vystihuje podľa zadávateľa univerzálny odkaz, ktorý rezonuje nielen so športovými nadšencami a tipujúcimi, ale aj s každým, kto usiluje o úspech v rôznych oblastiach života. Zadávateľ má za to, že nijakým spôsobom nedošlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe ani Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v SR. Zadávateľ zdôrazňuje, že ako prevádzkovateľ hazardných hier patrí k subjektom, ktoré pristúpili ku Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier, ktorého pravidlá plne rešpektuje. Pravidlá reklamy prijaté v Kódexe zodpovednej reklamy sa pre neho, ako aj pre iných prevádzkovateľov hazardných hier stali určujúcim štandardom v oblasti propagovania hazardných hier v Slovenskej republike. Zadávateľ má za to, že uvedeným konaním nijakým spôsobom nedošlo k ich porušeniu.
Podľa čl. IV ods. 7 Memoranda o spolupráci uzatvoreného dňa 13. 7. 2023 medzi Radou pre reklamu a Úradom pre reguláciu hazardných hier postupovala Komisia v prípade posudzovania predmetnej sťažnosti a reklamy v zmysle čl. IV ods. 4 Poriadku a pri posúdení brala do úvahy aj odborný posudok Úradu. Úrad v odbornom stanovisku vo vzťahu k porušeniu Kódexu zodpovednej reklamy uvádza nasledovné: „Sťažnosť fyzickej osoby smeruje k hodnoteniu interných postupov prevádzkovateľa hazardných hier, ktoré sa týkajú hodnotenia a riadenia rizík pri prijímaní stávok na stávkové udalosti, ak ide o hráča, ktorý presiahol vopred stanovený objem výhier z vykonaných stávok. Z dôvodu, že podľa tvrdenia sťažovateľa bookmaker obmedzuje výšku možnej výhry znižovaním kurzu a následne aj znižovaním maximálnej výšky vkladu úspešným hráčom, považuje sťažovateľ obsah reklamného claimu „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ za nesúladný s Kódexom. Po posúdení predmetu sťažnosti (voči čomu sťažnosť smeruje) a obsahu reklamného spotu, Úrad konštatuje, že fyzická osoba v podanej sťažnosti nenamieta porušenie ustanovení Kódexu (namieta primárne interné postupy prevádzkovateľa, ktoré vychádzajú z internej obchodnej politiky prevádzkovateľa), pričom Úrad vo vzťahu k predmetu sťažnosti neidentifikoval porušenie žiadneho z ustanovení Kódexu, a preto Úrad nepovažuje sťažnosť fyzickej osoby vo vzťahu k dodržiavaniu pravidiel zodpovednej reklamy ustanovených v Kódexe zo strany prevádzkovateľa hazardnej hry za opodstatnenú. Z vyššie uvedených dôvodov má Úrad za to, že reklama „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ zadávateľa FORTUNA SK, a.s. neporušuje pravidlá zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier uvedené v Kódexe.
Popis reklamy:
Na začiatku TV spotu sú tváre dvoch ľudí s výrazom, že niečo s napätím očakávajú. Nasleduje prestrih do prostredia, ktoré pripomína antickú dobu so stĺporadím, pri stĺpoch stoja ženy s kópiami, v pozadí sedí na tróne žena, ktorá hovorí: „Som Fortuna. Hovoria, že nosím šťastie.“ V prestrihu sa žena Fortuna objaví medzi ľuďmi v kasíne a dodáva: „Ale ja prinášam všetko to, čo prežívaš, keď to roztočíš v mojom kasíne.“ Na obrazovke sú zábery ľudí, ktorí sa v kasíne tešia z výhier. Potom sa objaví spin, ktorý prechádza do obrazu, v ktorom žena Fortuna drží telefón s točiacim sa spinom, ktorý sa zastaví a objaví sa text Epic win 835.36. V pozadí sú hracie automaty. V ľavej časti obrazu sa objaví text: „Fortuna. Rozdávame 3 000 000 spinov. V spodnej časti je piktogram 18+ a text: „Hazardné hry predstavujú riziko finančných strát a závislosti. Spiny sú hráčom prideľované náhodne“. Voice over hovorí: „Uži si ešte viac zábavy s extra bonusmi. Práve rozdávame fantastické 3 milióny spinov. Tak neváhaj a roztoč to. Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť.“
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu klamlivá reklama je neprípustná; za klamlivú reklamu sa považuje reklama, ktorá sprostredkúva nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom informácie podstatné pre priemerného spotrebiteľa na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie (čl. 14 ods. 1 písm. b) Kódexu). V predmetnom prípade sa Komisia s názorom sťažovateľa nestotožnila. Claim, ktorý je súčasťou reklamnej komunikácie v znení „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“, podľa Komisie nie je klamlivý. Okolnosti, ktoré uvádza sťažovateľ, a teda, že bookmaker obmedzuje výšku znižovaním kurzu a následne aj znižovaním maximálnej výšky vkladu úspešným hráčom smerujú k hodnoteniu interných postupov prevádzkovateľa hazardných hier, avšak nesúvisia s reklamnou komunikáciou, voči ktorej namieta sťažovateľ. Tvrdenie, voči ktorému namieta sťažovateľ je všeobecným tvrdením, ktoré nie je v reklame nikde špecifikované tak, aby jeho význam bol obmedzený na niečo konkrétne. Samotný reklamný spot, voči ktorému namieta sťažovateľ neobsahuje ani iné tvrdenia, či zobrazenia, ktoré by mohli byť vyhodnotené ako klamlivé, či zavádzajúce. Rovnako tak má Komisia za to, že reklama spĺňa aj špecifické požiadavky, ktoré na reklamu hazardných hier kladie Kódex (čl. 46). Predmetná reklama nie je zameraná na maloletých, nepodnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách, ani nepovzbudzuje vytvorenie a posilnenie závislosti na hazardných hrách a reklama je súladná aj s pravidlami zakotvenými v Kódexe zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike.
Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 5. 12. 2024 hlasovaním rozhodla, že TV spot, on-line reklama (na YouTube): „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“, zadávateľa: FORTUNA SK, a. s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave, dňa 12.12.2024
Mária Tóthová Šimčáková, v. r.
predsedníčka Komisie
48 (09-06)_arbitrazny nalez_FORTUNA