ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

52(09-10) Ingema - najkrajšie kúpeľne

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

INGEMA s.r.o.

Médium

Vonkajšia reklama (billboard + veľkoplošná reklama na fasáde budovy)

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

čl. 15 ods. 4 Kódexu


Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Vonkajšia reklama (billboard a veľkoplošná reklama na fasáde budovy): 
„Ingema – najkrajšie kúpeľne“, zadávateľa: INGEMA s.r.o.
je v rozpore 
s ustanovením čl. 15 ods. 4 Kódexu.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Prievidza, voči vonkajšej reklame (billboard a veľkoplošná reklama na fasáde budovy) zadávateľa: INGEMA s. r. o.. Sťažovateľ poukazuje na to, že na billboarde a fasádnom banneri je napísané: „Najkrajšie kúpeľne Ingema,“ čo považuje za neetickú reklamu, keďže používajú superlatív a nikde nie je uvedené, prečo sú ich kúpeľne najkrajšie.
Zadávateľ sa k uvedenej sťažnosti nevyjadril.

Popis reklamy:
Billboard:
Na tmavomodrom pozadí je biely text: „NAJKRAJŠIE KÚPEĽNE, pod textom je logo spoločnosti INGEMA a šípka, ukazujúca smer k predajni.

Veľkoplošná reklama na fasáde budovy:
V hornej časti budovy je reklamný banner tmavomodrej farby, na ktorom je logo spoločnosti INGEMA, za ním text v znení: „Najkrajšie kúpeľne“ a potom nasleduje opäť logo spoločnosti INGEMA.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu reklama nesmie použiť žiaden superlatív, osobitne „najlepší“, „najlacnejší“, „najrýchlejší“, „najkvalitnejší“ a obdobné, bez jednoznačného a hodnoverného preukázania pravdivosti a oprávnenosti takéhoto tvrdenia, ktoré sa viaže na celý produkt (čl. 15 ods. 4 Kódexu). Zadávateľ využíva superlatív v kontexte  reklamného tvrdenia „najkrajšie kúpeľne“. Pri posudzovaní etickosti využitia daného superlatívu Komisia vychádzala zo skutočnosti, že zadávateľ neuviedol na základe čoho využíva uvedené tvrdenie vo vzťahu napr. ku konkurencii, ani nepreukázal pravdivosť a oprávnenosť použitia superlatívu v rámci predmetného reklamného tvrdenia, a preto vyhodnotila reklamu ako porušujúcu Kódex.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 
23. 1. 2025 hlasovaním rozhodla, že vonkajšia reklama (billboard a veľkoplošná reklama na fasáde budovy) „Ingema – najkrajšie kúpeľne“ zadávateľa: INGEMA s.r.o. je v rozpore s ustanovením čl. 15 ods. 4 Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená. 
Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. a) Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy a k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia v predmetnej podobe.

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave, dňa 11.2.2025

Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie

52 (09-10)_arbitrazny nalez_Ingema

Scroll to Top