ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

04 (01-04) "Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká."

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

Slovenský plynárenský priemysel, a.s.

Médium

Vonkajšia reklama (billboard)

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu


Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :
Vonkajšia reklama (billboard) „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosť rovnaká“, 
zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a.s.
je v rozpore 
s ustanovením čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Senec, voči vonkajšej reklame zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a.s. Sťažovateľ dáva podnet na posúdenie billboardovej kampane spoločnosti SPP s tvrdením: „Vláda rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosť rovnaká“. Podľa sťažovateľa tvrdenie na billboardoch je zvádzajúce aj tým, že cena pre domácnosti sa zvyšuje od 1.1.2025 o výšku DPH (mení sa sadzba, do ktorej je zaradená dodávka energií z 20% na 23%). Toto upresnenie je na webe spoločnosti SPP, avšak na viac ako tisíc billboardoch po celom Slovensku táto informácia nie je uvedená ani ako poznámka cez hviezdičku v spodnej časti billboardov. Dodávateľ energií nekomunikuje reálnu cenu za dodávku energií a to, že „nezmenená“ cena je dotovaná z daní občanov. Navyše, celkovo komunikácia rozhodnutia vlády je zavádzajúca tým, ako jeden z dodávateľov energií sa spája s politickým rozhodnutím. Rozhodnutie o regulovanej cene navyše nie je na vláde, ale na Úrade regulácie sieťových odvetví. Ak chce dodávateľ energií komunikovať, že vláda rozhodla o príspevku, ktorým dotuje ceny plynu, malo by to byť podľa sťažovateľa jasne komunikované, inak to pôsobí zavádzajúco. Špecifickou a masívnou komunikáciou len jedného dodávateľa energií to môže vytvárať pocit u bežného prijímateľa informácií, že ide o jedinečné rozhodnutie voči cenovej ponuke SPP, rozhodnutie vlády sa však vzťahuje na všetkých dodávateľov energií a tým nie je komunikácia SPP definujúca ako čosi odlišné od konkurenčných dodávateľov plynu pre domácností. Je to ako keby Škoda komunikovala, že jej autá majú kolesá.
Zadávateľ vo svojom stanovisku uvádza, že ako dodávateľ plynu a elektriny uvedenou kampaňou komunikuje 3 kľúčové posolstvá na 3 rôznych vizuáloch billboardov, konkrétne:
1. „Dôveruje nám 1 500 000 zákazníkov“,
2. „Staráme sa o stabilnú a bezpečnú dodávku plynu pre Slovensko“, a
3. „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká.“
Cieľom prvého vizuálu je podľa zadávateľa komunikovať pozíciu zadávateľa ako dodávateľa elektriny a plynu, ktorému dôveruje najvyšší počet odberateľov na Slovensku. Druhý vizuál informuje o kľúčovej úlohe zadávateľa v oblasti zaistenia dostatku komodity pre odberateľov plynu a je sprevádzané komunikačnými výstupmi týkajúcimi sa zabezpečenia diverzifikovaných dodávok plynu a dostatku zásob plynu práve v období ukončenia prepravy plynu cez Ukrajinu:
https://www.spp.sk/spp-sme-pripraveni-nasim-zakaznikom-garantujeme-plynule-a-bezpecne-dodavkyzemneho-plynu/. Cieľom tretieho vizuálu je podľa zadávateľa informovať o cenách za dodávku plynu pre domácnosti na rok 2025, pričom billboardy komunikujú len základnú časť posolstva. To spočíva podľa zadávateľa v tom, že na ceny plynu by boli bez mimoriadneho opatrenia formou krízovej regulácie v zmysle § 16a zákona č. 250/2012 Z.z. o regulácii v sieťových odvetviach, teda rozhodnutím vlády SR, ktorá tzv. krízovú reguláciu uplatňuje formou nariadenia vlády, stanovené na výrazne vyššej úrovni, oproti tým ktoré by zadávateľ mohol aplikovať na základe rozhodnutia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Podľa zadávateľa v rámci kampane transparentne, prostredníctvom otázok a odpovedí verejnosti na stránke: https://www.spp.sk/cena-plynu-v-roku-2025/ poskytuje všetky ostatné informácie, ktoré jasne uvádzajú:
1. že úroveň cien vyplýva z rozhodnutí vlády prostredníctvom nariadení vlády, ktoré boli v zbierke zákonov publikované pod:
https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2024/384/20250101 a
https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2024/386/20250101.
2. porovnanie úrovne cien plynu (t.j. cien za združenú dodávku plynu obsahujúcu všetky zložky ceny) v porovnaní rokov 2024 a 2025 osobitne bez DPH a osobitne s DPH,
3. porovnanie cien plynu, ktoré zadávateľ uplatňuje v súlade s nariadeniami vlády SR na rok
2025 a cenami, ktoré by zadávateľ mohol uplatňovať v súlade s rozhodnutiami ÚRSO na
rok 2025,
4. spôsob určovania maximálnych cien prostredníctvom ÚRSO,
5. upozornenie na mimoriadnosť tohto opatrenia, jeho previazanie na výdavky štátneho rozpočtu, keďže rozdiel medzi cenami, ktoré by dodávatelia mohli aplikovať na základe rozhodnutia ÚRSO a cenami podľa tzv. krízovej regulácie kompenzuje vláda SR zo štátneho rozpočtu,
6. zdôraznenie potreby opatrení na znižovanie spotreby plynu, keďže pre čo najnižšie výdavky štátneho rozpočtu je kľúčové znižovať spotrebu plynu aktívnymi opatreniami v každej domácnosti spolu s radami ako znížiť spotrebu a odkazmi na základné programy
podpory znižovania spotreby plynu prostredníctvom verejných zdrojov. Podľa zadávateľa teda prostredníctvom kampane a všetkých jej súčastí poskytuje verejnosti transparentné, jasné a úplne informácie, na základe akého rozhodnutia aplikuje ceny v roku 2025, aké má toto opatrenie vplyv na štátny rozpočet a zároveň sa snaží odberateľov edukovať a motivovať k znižovaniu spotreby plynu a teda aj výdavkov štátneho rozpočtu. Všetky uvedené informácie poskytuje zadávateľ zákazníkom aj inou formou (prostredníctvom Zákazníckej linky SPP alebo v Zákazníckych centrách SPP). Zadávateľ si zároveň dovoľuje uviesť, že viaceré tvrdenia uvedené v sťažnosti sú vecne nesprávne. Podľa neho ide najmä o tvrdenia týkajúce sa spôsobu vykonávania cenovej regulácie dodávky plynu, resp. oprávnení jednotlivých orgánov v tejto oblasti.  Podľa zadávateľa regulované ceny plynu síce stanovuje „štandardne“ ÚRSO prostredníctvom cenových rozhodnutí, avšak v prípade „ak dôjde k mimoriadnej situácii na trhu s tovarom a s ním súvisiacimi regulovanými činnosťami, ohrozeniu odberateľov vplyvom neúmerného nárastu cien tovarov alebo hrozia štátu značné hospodárske škody“ môže vláda SR  v súlade s § 16a Zákona o regulácii vykonať krízovú reguláciu niektorých činnosti. Krízová regulácia, ak je uplatňovaná, nahrádza cenové rozhodnutia ÚRSO vydané v „štandardnej“ regulácii a preto je jednou z foriem ako môžu štátne orgány určiť maximálne ceny za určité regulované činnosti. Zároveň ÚRSO ani vláda nestanovuje dodávateľom navlas rovnaké ceny. Rovnaký je len spôsob stanovenia a základné parametre maximálnej ceny, ktorú musia dodávatelia dodržať, avšak konkrétna výška pri jednotlivých tarifách sa u jednotlivých dodávateľov líši. Zadávateľ zároveň uvádza, že v nadväznosti na medializované informácie v prípade časti kampane, ktorej sa sťažnosť týka, plánujú aj iní dodávatelia zákazníkom sprostredkovať informácie o ponechaní ceny plynu na rok 2025 na nezmenenej úrovni na základe rozhodnutia vlády SR.  Zadávateľ na záver podotkol, že vzhľadom na vyššie uvedené poskytuje vo vyššie uvedenej veci adresátom pravdivé informácie a dotknutú kampaň považuje za súladnú so zásadami stanovenými v Etickom kódexe reklamnej praxe.

Popis reklamy:
Na žltom pozadí je text: „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká. Viac na www.spp.sk. SPP váš dodávateľ plynu a elektriny.

V zmysle čl. IV ods. 5 Poriadku sa zasadnutia Komisie zúčastnili zástupcovia zadávateľa, pán Juraj Adamica, ESG Manager & Deputy Director of Regulation and Compliance a pani Lucia Prokop, špecialistka regulácie a verejných záležitostí. J. Adamica na úvod vysvetlil tri kľúčové posolstvá, ktoré boli komunikované na troch rôznych vizuáloch billboardov. Vo vzťahu k sloganu v znení: „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká“ uviedol, že jeho cieľom je v zjednodušenej podobe informovať verejnosť, že cena plynu, na základe rozhodnutia vlády, v zmysle mimoriadnych opatrení bude pre rok 2025 nezmenená. V súvislosti s otázkou, do akej miery ovplyvní zmena DPH výšku cien plynu, J. Adamica uviedol, že cena plynu bez DPH je rovnaká, prípadne pre vybrané subjekty aj nižšia. Je však pravdou, že po započítaní novej sadzby DPH je cena vyššia o zvýšenú DPH. Posolstvo komunikované v rámci sloganu na billboarde je len jednou časťou kampane, pričom podrobné vysvetľujúce informácie sú súčasťou webovej stránky zadávateľa, ktorá toto zjednodušené posolstvo vysvetľuje.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať žiaden údaj ani prezentáciu, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľa či už priamo alebo nepriamo, pričom osobitná pozornosť sa vyžaduje okrem iného pri prezentácii alebo inom informovaní o ekonomickej alebo finančnej hodnote produktu konečnej cene alebo podmienkach bezplatnej ponuky (čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu).
Dominantným výrazovým prostriedkom reklamy je headline v znení „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosti rovnaká“. Zadávateľ o.i. uvádza, že cieľom uvedeného vizuálu reklamy je informovať o cenách za dodávku plynu pre domácnosti na rok 2025, pričom tvrdenie reflektuje aj na mimoriadne opatrenie uplatnené formou rozhodnutia a nariadenia vlády. Komisia akceptuje, že zadávateľ v rámci reklamy uvádza zjednodušené komunikačné posolstvo smerom k prezentácii cien plynu pre domácnosť, a to prostredníctvom vlády, ktorá v súlade s platnou právnou úpravou rozhodla o aktuálnych cenách plynu aj pre domácnosti nariadením, ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu. Na druhej strane však nemožno opomenúť skutočnosť, že tvrdenie, v znení ako bolo použité v rámci reklamy je prezentované ako informácia smerujúca k spotrebiteľom, explicitne domácnostiam, ktoré ale vnímajú cenu plynu ako tú, ktorú platia a teda nereflektuje  významnú skutočnosť, akou je zvýšenie sadzby DPH z 20% na 23%. Sadzba DPH je neoddeliteľnou súčasťou výslednej ceny plynu pre domácnosti a má teda vplyv na konečnú sumu, ktorú domácnosti za plyn musia zaplatiť, pričom táto nie je v porovnaní s predchádzajúcim rokom nižšia, ale je naopak navýšená minimálne o rozdiel zvýšenej sadzby DPH. Cena plynu pre domácnosti teda nie je rovnaká, ale je vyššia, čo je v rozpore s tvrdením uvedeným v reklame. Je pravdou, že zadávateľ uvedenú skutočnosť prezentuje v rámci svojej webovej stránky, na ktorú odkazuje aj predmetný billboard, avšak samotné tvrdenie na billboarde je vecne nesprávne a môže v spotrebiteľovi oprávnene vyvolať mylný dojem, že cena plynu pre domácnosti bude rovnaká, čo však vzhľadom na okolnosti nie je pravda. Komisia je preto toho názoru, že uvedené tvrdenie, spôsobom ako ho zadávateľ v rámci vonkajšej reklamy použil môže spotrebiteľa zaviesť a zadávateľ v tomto prípade nevenoval dostatočnú pozornosť prezentácii ekonomickej a finančnej hodnote produktu a jeho konečnej cene, preto Komisia reklamu vyhodnotila ako porušujúcu Kódex.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 23. 1. 2025 hlasovaním rozhodla, že vonkajšia reklama (billboard) „Vláda SR rozhodla. Cena plynu bude v roku 2025 pre domácnosť rovnaká“, zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a.s. je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená. 

Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. a) Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy a k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia v predmetnej podobe.

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave, dňa 11.2.2025

Mária Tóthová Šimčáková  v.r.
predsedníčka Komisie

04 (01-04)_arbitrazny nalez_SPP

Scroll to Top