ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Tlačová správa z 2. zasadnutia AK RPR

BRATISLAVA. Dňa 20. 2. 2025 sa konalo 2. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len Komisia). Komisia, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posúdila sťažnosti na viacero reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (ďalej len Kódex) a prijala nasledovné rozhodnutia:

On-line reklama (PR článok): „Švédsko je prvou krajinou „Bez dymu“, zadávateľa: British American Tobacco (Czech Republic), s. r. o., organizačná zložka
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby voči on-line reklame – PR článku „Švédsko je prvou krajinou „Bez dymu“.“ Sťažovateľ sa domnieva, že PR článok zverejnený na portáli Hospodárske noviny s názvom „Švédsko je prvou krajinou bez dymu: Ako zmena politiky ovplyvnila zdravie národa“ predstavuje formu skrytej reklamy, ktorá priamo propaguje tabakové výrobky, konkrétne nikotínové vrecúška. Podľa sťažovateľa článok pozitívne vykresľuje používanie nikotínových produktov ako vzor na zlepšenie verejného zdravia a pritom prehliada skutočné riziká spojené s ich konzumáciou. Článok môže byť podľa sťažovateľa vnímaný ako priama propagácia tabakových výrobkov a nikotínových alternatív, čo nie je v súlade so zákonom ani s etickým kódexom reklamy. Sťažovateľ dodáva, že tento článok môže zavádzať spotrebiteľov a normalizovať používanie nikotínových vrecúšok, pričom tieto výrobky predstavujú riziko závislosti a ohrozenia zdravia. Prezentácia Švédska ako „vzorovej krajiny“ bez dymu je podľa sťažovateľa v článku jednostranná a evidentne sleduje záujem propagovať konkrétne produkty, namiesto objektívneho informovania.

Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. On-line reklama (PR článok): „Švédsko je prvou krajinou „Bez dymu“, zadávateľa: British American Tobacco (Czech Republic), s. r. o., organizačná zložka nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.

V predmetnom prípade sa Komisia s názorom sťažovateľa nestotožnila. Je pravdou, že reklama, v podobe článku, zreteľne označeného ako „PR článok“ v rámci textu uvádza aj pojem „alternatívne nikotínové produkty“, či „bezdymové alternatívne produkty“, z čoho možno usudzovať, že zadávateľ mohol mať na mysli aj „nikotínové vrecúška“, prípadne „elektronické cigarety“. Článok samotný však neuvádza žiaden konkrétny výrobok, ani značku výrobku spôsobom, ktorý by mohol mať propagačný charakter smerom ku konkrétnemu produktu. Článok vo všeobecnosti opisuje situáciu vo Švédsku a informuje o vývoji fajčenia ako aj o rôznych prístupoch k verejnozdravotným politikám v tejto oblasti. V reklame teda nie sú propagované produkty, ktoré možno označiť ako tabakový výrobok v zmysle Kódexu, či príslušnej legislatívy, resp. také, na propagácia ktorých sa vzťahujú osobitné etické, či legislatívne požiadavky alebo také, komunikácia ktorých by bola explicitne zakázaná. Komisia sa napriek tomu osobitne venovala aj posúdeniu čl. 39 písm. a) vo vzťahu k čl. 37 až 39 Kódexu, keďže pravidlá pre reklamu tabakových výrobkov sa primerane vzťahujú aj na reklamu elektronických cigariet alebo plniacich fľaštičiek či iných náplní týchto cigariet (čl. 39a Kódexu). V tomto kontexte je Komisia toho názoru, že predmetná reklama netvrdí, že používanie výrobkov uvedených nikotínových alternatív podporuje alebo rozširuje sexuálne, podnikateľské alebo športové úspechy, alebo je prirodzeným alebo nevyhnutným prostriedkom na relaxáciu alebo koncentráciu. V rámci textu nie je uvedené tvrdenie, ktoré by malo indikovať vyššie uvedenú konotáciu. Rovnako tak je Komisia toho názoru, že reklama nenabáda nefajčiarov, aby začali fajčiť, resp. v danom prípade nie je zameraná na nefajčiarov. Informácie, ktoré sú obsiahnuté v reklame majú skôr informačný charakter a môžu byť relevantné skôr pre užívateľov tradičných tabakových výrobkov. Vo vzťahu k ochrane maloletých, reklama nie je zameraná ani na maloletých, ani tieto skupiny nenabáda na fajčenie. Komisia preto uvedenú reklamu vyhodnotila ako neporušujúcu Kódex.

On-line reklama (sponzorovaný príspevok na Facebooku, Instagrame): „Zubár s najlepšími fazetami“, zadávateľa: Dr. Martin Holding, s.r.o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, voči on-line reklame „Zubár s najlepšími fazetami“ zadávateľa Dr. Martin Holding, s.r.o. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama používa absolútne superlatívy bez udania zdroja a objektívneho zhodnotenia. Sťažovateľovi sa javí, že reklama porušuje Kódex, konkrétne čl. 15 ods. 4.

Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. On-line reklame (sponzorovaný príspevok na Facebooku, Instagrame): „Zubár s najlepšími fazetami“, zadávateľa: Dr. Martin Holding, s.r.o. je v rozpore s ustanovením čl. 15 ods. 4 Kódexu.

V zmysle Kódexu „reklama nesmie použiť žiaden superlatív, osobitne „najlepší“, „najlacnejší“, „najrýchlejší“, „najkvalitnejší“ a obdobné, bez jednoznačného a hodnoverného preukázania pravdivosti a oprávnenosti takéhoto tvrdenia, ktoré sa viaže na celý produkt (čl. 15 ods. 4 Kódexu). Ako neopodstatnené Komisia vyhodnotila využitie superlatívu v kontexte tvrdenia „zubár s najlepšími fazetami“. Zadávateľ dostatočne a hodnoverne nepreukázal opodstatnenosť, pravdivosť a oprávnenosť využitia superlatívu „najlepší“ vo význame, že predmetné fazety, sú najlepšími fazetami a to aj vo vzťahu ku konkurencii, a preto Komisia vyhodnotila uvedené reklamné tvrdenie ako porušujúce Kódex. Komisia však ocenila, že zadávateľ reklamu stiahol pred vydaním arbitrážneho nálezu.

On-line reklama (web stránka zadávateľa): „Zatvárame predajne. Trvalo!“, zadávateľa: OKAY Slovakia, spol. s r. o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, voči on-line reklame (web stránka zadávateľa) „Zatvárame predajne. Trvalo!“ zadávateľa OKAY Slovakia, spol. s r. o. Sťažovateľ poukazuje na to, že na webovej stránke zadávateľa sa uvádza oznámenie: „Zatvárame všetky predajne! Natrvalo!“ s dodatkom, že do 25. januára 2025 zatvára všetky svoje predajne a vyzýva zákazníkov na nákup vybraného tovaru za likvidačné ceny. Toto oznámenie by mohlo podľa sťažovateľa u spotrebiteľov vyvolať dojem, že zadávateľ trvalo ukončuje prevádzku svojich kamenných predajní, čo by ich mohlo motivovať k unáhleným nákupom v domnienke, že ide o poslednú príležitosť na nákup v týchto predajniach. Sťažovateľ sa domnieva, že uvedená kampaň môže byť v rozpore s Kódexom, konkrétne čl. 12 ods. 1, ktorý uvádza, že „Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.

Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. On-line reklama (web stránka zadávateľa): „Zatvárame predajne. Trvalo!“, zadávateľa OKAY Slovakia, spol. s r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.

V predmetnom prípade Komisia vychádzala pri posudzovaní z verejne dostupných zdrojov a tlačových správ, ktoré informujú o skutočnosti, že spoločnosť zatvára svoje predajne. Z verejne publikovaných informácií sa teda javí, že zadávateľ končí ako maloobchodník, zatvára predajne a ďalej bude fungovať len ako on-line obchod a veľkoobchod. Zároveň Komisia na webovej stránke zadávateľa nenašla žiadne informácie o lokalitách jednotlivých predajní, čo môže potvrdzovať ich ukončenie a Komisia v čase posudzovania sťažnosti a reklamy nemala iný dôkaz, ani vedomosť o tom, že by zadávateľ napríklad svoje predajne v skutočnosti nezatvoril. Na základe tohto zistenia Komisia dospela k záveru, že oznámenie obsiahnuté v reklame zadávateľa zodpovedá aktuálne reálnemu stavu a reklama teda neobsahuje údaj, ktorý by mohol byť klamlivý alebo uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu. S ohľadom na vyššie uvedené skutočnosti sa Komisia ani nedomnieva, že by reklama zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí, alebo jeho dôverčivosť (čl. 12 ods. 1 Kódexu), nakoľko informuje o skutočnosti zatvárania predajní a s tým súvisiacou možnosťou nákupu tovaru za likvidačné ceny, čo je bežnou praktikou v prípade ukončenia maloobchodných prevádzok.

RADA PRE REKLAMU (RPR)
Presadzovaním etickej samoregulácie v reklame a uplatňovaním etických pravidiel v komerčnej komunikácii na Slovensku sa už viac ako 25 rokov zaoberá Rada pre reklamu, ktorá združuje najväčších zadávateľov reklamy, reklamné agentúry a médiá. Jej členovia sa zaviazali k dodržiavaniu etických zásad reklamnej praxe (Kódex – https://rpr.sk/sk/eticky-kodex ) a prispievajú tak k tomu, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná a pravdivá reklama. Kódex zároveň informuje verejnosť o hraniciach reklamnej etiky a v rámci svojich ustanovení jasne definuje, čo je v reklame možné považovať za etické a čo naopak už etickým nie je. Ak má ktokoľvek pocit, že nejaká reklama tieto pravidlá nerešpektuje, môže na Radu pre reklamu podať sťažnosť. Tú spolu s reklamou posúdi Arbitrážna komisia RPR, ktorá ak rozhodne, že reklama porušuje Kódex, vyzve zadávateľa k jej stiahnutiu alebo úprave.

KONTAKT PRE MÉDIÁ:
Eva Tiko Rajčáková
výkonná riaditeľka RPR
+421 905 320 630
E-mail: rajcakova@rpr.sk

Scroll to Top