BRATISLAVA. Dňa 7. 11. 2024 sa konalo 8. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len Komisia). Komisia, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posúdila sťažnosti na viacero reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (ďalej len Kódex) a prijala nasledovné rozhodnutia:
Reklamná kampaň (rozhlasový, TV spot): „Neťahajte elektrinu po celom Slovensku“ zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a. s.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby voči reklamnej kampani „Neťahajte elektrinu po celom Slovensku“ zadávateľa Slovenský plynárenský priemysel, a. s.. Sťažovateľ uvádza, že predmetná reklama navodzuje dojem, že zadávateľ dokáže elektrinu zaviesť aj na miesto, kde nie je elektrická prípojka. Podľa sťažovateľa sa dá z reklamy domnievať, že za určitý mesačný poplatok SPP dodá agregát na plyn, aby sa mohla elektrina používať aj tam, kde nie je, k čomu však nenašiel žiadne relevantné informácie. Sťažovateľ preto usudzuje, že sa jedná o klamlivú reklamu.
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamná kampaň (rozhlasový, TV spot): „Neťahajte elektrinu po celom Slovensku“ zadávateľa: Slovenský plynárenský priemysel, a. s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
Komisia sa v predmetnom prípade nestotožnila s názorom sťažovateľa. Cieľom reklamnej kampane bola komunikácia služieb zadávateľa, ktorý okrem plynu poskytuje aj elektrickú energiu. Komisia sa nedomnieva, že reklama, spôsobom ako je spracovaná môže uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu. Reklama využíva určitú mieru reklamného zveličenia a humoru, ktoré sú však z reklamy zrejmé a Komisia si nemyslí, že priemerný spotrebiteľ by mohol reklamu vnímať doslovne, resp. sa na základe reklamy domnievať, že zadávateľ je schopný dodať elektrickú energiu bezvýhradne na všetky miesta na Slovensku, teda aj tam, kde to technicky možné nie je. Rovnako tak reklama nevytvára dojem, že poskytovateľ služieb vie dodať energiu aj do miest, kde ju napríklad iní poskytovatelia dodať nevedia. Reklama sa síce čiastočne vymedzuje voči tradičným poskytovateľom energie (napr. VSE, ZSE, SSE), avšak nie spôsobom, ktorý by mal napr. porovnávací charakter, prípadne by ich poškodzoval. Naopak, kampaň sa primárne sústredí na skutočnosť, že aj spoločnosť SPP v rámci územia Slovenska poskytuje služby spojené s dodaním elektrickej energie. V rámci rozhlasového ako aj televízneho spotu zároveň odznie odkaz na webovú stránku zadávateľa, kde zákazník môže nájsť podrobnejšie informácie o ponuke, prípadne pre viac informácií kontaktovať zákaznícku linku. Komisia je toho názoru, že zadávateľ venoval prezentácii svojej ponuky náležitú pozornosť a reklama nesprostredkúva nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom informácie podstatné pre priemerného spotrebiteľa na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie, a preto ju vyhodnotila ako neporušujúcu Kódex.
Reklamná kampaň: (TV spot a on-line reklama): „Okamžitá zľava v hodnote DPH“, zadávateľa: XLSK Nábytok s. r. o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby voči TV spotu a on-line reklame umiestnenej na web stránke zadávateľa XLSK Nábytok s. r. o. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama hovorí, že zákazníci dostanú zľavu v hodnote DPH, z čoho väčšina ľudí pochopí, že dostane zľavu 20% z ceny tovaru, avšak skutočná zľava je len 16,67%, pretože sa jedná o výšku DPH zo základu dane. Podľa sťažovateľa pre bežného človeka reklama vyznieva tak, že výška zľavy je vyššia než aká je v skutočnosti. Zároveň sťažovateľ dodáva, že sa v reklame uvádza, že akcia platí „takmer na všetko“, čo ale neplatí. Preto je podľa sťažovateľa predmetná reklama zavádzajúca a prekrúca informácie o podmienkach danej akcie.
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamná kampaň (TV spot a on-line reklama): „Okamžitá zľava v hodnote DPH“, zadávateľa: XLSK Nábytok s. r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať žiaden údaj ani prezentáciu, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľa či už priamo alebo nepriamo, pričom osobitná pozornosť sa vyžaduje okrem iného pri prezentácii alebo inom informovaní o ekonomickej alebo finančnej hodnote produktu konečnej cene alebo podmienkach bezplatnej ponuky (čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu). Komunikačným posolstvom predmetnej reklamnej kampane bola propagácia akciovej ponuky „Okamžitá zľava v hodnote DPH“. Je pravdou, že zadávateľ v rámci TV reklamy neuvádza explicitné číselné vyjadrenie výšky predmetnej zľavy, avšak Komisia sa nedomnieva, že priemerný spotrebiteľ si túto bude odvodzovať od výšky DPH (v hodnote 20%), nakoľko v reklame je zrozumiteľne a jasne uvedené, že zľava je poskytovaná v hodnote DPH. Reklama taktiež odkazuje na web stránku zadávateľa, kde je o.i. výška zľavy uvedená a zákazník tak dostane jednoznačnú informáciu o tom, že „odpočet DPH znamená účinnú zľavu 16,67 % z celkovej pôvodnej predajnej ceny tovaru“. Komisia sa preto nedomnieva, že by reklama obsahovala údaj alebo prezentáciu, ktoré by mohli byť vo vzťahu k ekonomickej alebo finančnej hodnote produktu zavádzajúce.
Napriek tomu si však Komisia dovoľuje zadávateľovi do budúcnosti odporučiť, aby v prípade opätovnej komunikácie takto nastavenej zľavovej akcie, pri ktorej by chcel využiť DPH ako všeobecne známu skutočnosť, uviedol aj výšku zľavy explicitne, formou číselného vyjadrenia aby nemohlo dôjsť k zámene hodnoty a výšky resp. sadzby DPH s hodnotou DPH, ktorá je nižšia ako sadzba, aj priamo do reklamného spotu, ktorý priestor na túto informáciu, s ohľadom na svoj rozsah poskytuje a umožňuje tak jednoznačne prezentovať výšku zľavy aj priamo v rámci tohto komunikátu.
Vo vzťahu k námietke, že v rámci spotu bolo uvedené, že akcia sa vzťahuje „takmer na všetko“, pričom na web stránke je zákazník informovaný o skutočnostiach, že akcia neplatí pre vybrané akciové tovary, Komisia pri posudzovaní prihliadala na skutočnosť, že uvedené je bežnou praxou a zaužívaným postupom, ktorý sa v rámci komunikácie akcií uplatňuje, a teda, že akcie nie je obvykle možné kumulovať, o čom je zákazník podrobne informovaný práve v rámci web stránky a Komisia v tomto smere nevníma tvrdenie použité v reklame za klamlivé, či zavádzajúce.
Reklamná kampaň (rozhlasový spot, TV spot, leták): „Víkend v Lidli zadarmo“, zadávateľa: Lidl Slovenská republika, s. r. o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, voči reklamnej kampani „Víkend v Lidli zadarmo“ zadávateľa Lidl Slovenská republika, s. r. o. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama tvrdí, že zákazník dostane veľké množstvo typov tovaru zadarmo, pričom produkt stojí dvojnásobok ceny ako u konkurencie, a preto k nemu dávajú druhý zadarmo, takže zákazník nič neušetrí. Podľa sťažovateľa zadávateľ stupňuje mieru zavádzania svojich reklám, medzi ktoré patrí aj kampaň „Víkend v Lidli zadarmo.“
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Reklamná kampaň (rozhlasový spot, TV spot, leták): „Víkend v Lidli zadarmo“, zadávateľa: Lidl Slovenská republika, s. r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
Z reklamnej komunikácie nevyplývajú skutočnosti, ktoré uvádza sťažovateľ. Reklamná kampaň prostredníctvom svojich nosičov prezentuje možnosť výhodnejšej kúpy vybraných produktov, ktorá sa opiera o to, že pri kúpe ich vybraného množstva, získa zákazník časť produktov zadarmo a celková výška sumy za uvedené získané produkty v danom množstve je teda nižšia. Z reklamy je zrejmá mechanika uplatnenia akcie, jej podmienky ako aj finančná úspora (zľava), ktorú zákazník v danom prípade môže pri nákupe vybraných tovarov v daných množstvách získať. V reklame je o.i. uvedená ako suma výrobkov bez uplatnenia akcie, tak aj zľavnená suma za jednotlivé produkty po jej uplatnení. Informácie o cene, vrátane mechaniky a podmienkach akcie sú podľa Komisie komunikované dostatočne, zrozumiteľne a Komisia sa nedomnieva, že reklama obsahuje údaj alebo informáciu, ktoré by mohli priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k ekonomickej alebo finančnej hodnote uviesť do omylu. Rovnako tak z reklamy nevyplýva, že cena vybraných produktov je oproti konkurencii dvojnásobná, tak ako to tvrdí sťažovateľ.
RADA PRE REKLAMU (RPR)
Presadzovaním etickej samoregulácie v reklame a uplatňovaním etických pravidiel v komerčnej komunikácii na Slovensku sa už viac ako 25 rokov zaoberá Rada pre reklamu, ktorá združuje najväčších zadávateľov reklamy, reklamné agentúry a médiá. Jej členovia sa zaviazali k dodržiavaniu etických zásad reklamnej praxe (Kódex – https://rpr.sk/sk/eticky-kodex ) a prispievajú tak k tomu, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná a pravdivá reklama. Kódex zároveň informuje verejnosť o hraniciach reklamnej etiky a v rámci svojich ustanovení jasne definuje, čo je v reklame možné považovať za etické a čo naopak už etickým nie je. Ak má ktokoľvek pocit, že nejaká reklama tieto pravidlá nerešpektuje, môže na Radu pre reklamu podať sťažnosť. Tú spolu s reklamou posúdi Arbitrážna komisia RPR, ktorá ak rozhodne, že reklama porušuje Kódex, vyzve zadávateľa k jej stiahnutiu alebo úprave.
KONTAKT PRE MÉDIÁ:
Eva Tiko Rajčáková
výkonná riaditeľka RPR
+421 905 320 630
E-mail: rajcakova@rpr.sk