BRATISLAVA. Dňa 5. 12. 2024 sa konalo 9. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len Komisia). Komisia, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy posúdila sťažnosti na viacero reklám s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR (ďalej len Kódex) a prijala nasledovné rozhodnutia:
On-line reklama (Facebook): „Čoho sa bojí klasik najviac?“ zadávateľa: ST. NICOLAUS Group a.s.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby voči on-line reklame uverejnenej ako príspevok na firemnej Facebook stránke k značke Klasik (facebookovom profile značky KLASIK), zadávateľa: ST. NICOLAUS Group a. s. Sťažovateľ poukazuje na to, že reklama na produkt Klasik spájajúca sa s blížiacim Haloweenom viacnásobne porušuje Kódex. Podľa názoru sťažovateľa reklama nie je pripravená s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi (čl. 10 ods. 3 Kódexu), keďže zjavne podporuje nadmernú spotrebu alkoholu, čo nemožno považovať za zodpovedné voči spotrebiteľovi. Sťažovateľ taktiež namieta voči porušeniu čl. 28 ods. 2 Kódexu, keďže Facebooková stránka, v rámci ktorej bola reklama zverejnená nikde neobsahuje zreteľné upozornenie, že je prístupná od 18 rokov veku – ani v popise stránky, ani na titulnom obrázku. Sťažovateľ taktiež vyjadruje názor, že prezentovaný obrázok spolu so sprievodným textom v poste „Čoho sa bojí klasik najviac? Žeby prázdnej fľaše? Užite atmosféru halloweenskej noci naplno“ jednoznačne naznačujú (hoci rádoby vtipne), že prázdna fľaša je problém a jednoznačne naznačujú, že halloweensku noc si spotrebiteľ užije naplno len pod vplyvom alkoholu a povzbudzujú k nezodpovednému postoju ku konzumácii alkoholických nápojov. Obrázok spolu s textom jednoznačne prezentujú, resp. podnecujú nadmernú konzumáciu alkoholických nápojov a taktiež s ňou vyjadrujú súhlas, čím je podľa sťažovateľa reklama v rozpore s čl. 31, čl. 33 a čl. 35 Kódexu. Vzhľadom k vizuálu reklamy, ktorý zachytáva v pozadí fľaše s alkoholom cintorín sa sťažovateľ zamýšľa aj nad porušením ustanovení, ktoré sa týkajú miesta spotreby alkoholických nápojov. (čl. 32 ods. 2 písm. b) Kódexu).
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je čiastočne opodstatnená. On-line reklama (príspevok na Facebook profile): „Čoho sa bojí klasik najviac?“, zadávateľa: ST. NICOLAUS Group a. s. je v rozpore s ustanovením čl. 31 písm. a) Kódexu.
Komisia sa v predmetnom prípade čiastočne stotožnila s názorom sťažovateľa. Vo vzťahu k umiestneniu reklamy na alkohol (čl. 28 ods. 2 Kódexu), Komisia prihliadala na podklady a vyjadrenie zadávateľa, ktorý v danom smere preukázal, že predmetný facebookový profil má nastavené vekové obmedzenie, ktoré zaručuje, že prístup na uvedenú stránku majú výlučne osoby dosahujúce minimálny požadovaný vek. Osoby, ktoré túto hranicu nespĺňajú, sú automaticky vylúčené z možnosti zobrazovať danú stránku, vrátane jej obsahu. Takéto zabezpečenie komerčných obsahov, ktoré propagujú alkoholické nápoje považuje Komisia s ohľadom na možnosti danej stránky za adekvátne a má za to, že zadávateľ v tomto smere neporušil etické požiadavky súvisiace s umiestnením reklamy na alkohol.
V prípade predmetnej reklamy je jej dominantným prvkom zobrazenie fľaše, ktorá je evidentne poloprázdna, v kontexte vyjadrenia určitého strachu (obavy), podporeného textom „Čoho sa bojí klasik najviac? Žeby prázdnej fľaše“ a výzvou „Užite atmosféru halloweenskej noci naplno.“ Takéto spojenie zobrazenia alkoholu (poloprázdnej fľaše) a textu nepovažuje Komisia v kontexte propagovaného produktu za etické a je toho názoru, že reklama, hoci nezobrazuje priamo konzumáciu alkoholu, v náznakoch prezentuje nezodpovedný postoj ku konzumácii alebo inej spotrebe alkoholických nápojov, najmä čo do spotrebovaného množstva alkoholických nápojov (čl. 31 písm. a) Kódexu). Reklama, spôsobom ako je spracovaná vytvára určitý dvojzmysel, ktorý sa priamo dotýka alkoholického nápoja v kontexte strachu/obavy z „prázdnej fľaše“ a vyvoláva dojem, že halloweensku noc je potrebné si užiť „naplno“ práve v spojení s propagovaným produktom (fľašou vodky). Je pravdou, že vizuál obsahuje piktogram, ktorý apeluje na zodpovednú konzumáciu alkoholu (Pi s rozumom), avšak v danom prípade reklama samotná v náznakoch podľa Komisie prezentuje skôr nezodpovedný postoj ku konzumácii alkoholu a posilňuje komunikačné posolstvo, ktoré je spojené s jeho nadmernou konzumáciou ako niečím, čo je počas osláv bežné a normálne. V tomto smere preto Komisia uznala námietky sťažovateľa. Komisia sa však nestotožnila s názorom sťažovateľa, že by reklama zobrazovala spotrebu alkoholických nápojov spôsobom alebo za takých okolností, ktoré sú všeobecne považované za nevhodné, nerozumné alebo protiprávne (čl. 33 Kódexu). Rovnako tak má Komisia za to, že reklama neprezentuje ani nenaznačuje nadmernú konzumáciu alkoholu, ani následky tejto konzumácie a reklama ani nevyjadruje súhlas s nadmernou konzumáciou (čl. 35 ods. 1a 3 Kódexu). V reklame konzumácia alkoholu, ani osôb v stave opitosti zobrazené nie sú.
Komisia sa osobitne venovala aj využitiu zobrazenia cintorína v rámci reklamy. V tomto smere Komisia prihliadala na skutočnosť, že reklama odkazuje na sviatok Halloween, ktorý s danou tematikou súvisí a v tomto prípade Komisia takéto spojenie nevníma ako porušujúce Kódex. Navyše v reklame nie je vyobrazené správanie, ktoré by bolo dehonestujúce a reklama ani slovne, či vyobrazeniami nenarúša dôstojnosť miesta, resp. pracuje s vizuálnou metaforou ktorá je v tomto prípade akceptovateľná.
Obal/ etiketa výrobku: „KEBAB/GYROS“, zadávateľa: ALFA SORTI s. r. o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby voči vizuálu obalu výrobku Goody Foody/rastlinný GYROS KEBAB spoločnosti ALFA SORTI s. r. o., v ktorej sťažovateľ poukazuje na to, že jedlo zobrazené na obale sa výrazne líši od reality, čo sťažovateľ považuje za zavádzajúce a v rozpore s ustanovením čl. 26 ods. 1 Kódexu.
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. Obal / etiketa výrobku: „KEBAB/GYROS“, zadávateľa: ALFA SORTI s. r. o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
V danom prípade sa Komisia s námietkami sťažovateľa nestotožnila. Dominantným výrazovým prostriedkom etikety produktu je vyobrazenie pokrmu – kebab/gyros, ktorý je rozložený na placke a položený na tanieri/alt. zabalený v placke, doplnený zeleninou. V rámci uvedených vyobrazení je pri obrázkoch uvedená informácia, že ide o návrh na servírovanie. Komisia sa v predmetnom prípade nedomnieva, že spotrebiteľ môže byť na základe predmetných vyobrazení uvedený do omylu a domnievať sa, že súčasťou balenia výrobku sú napr. aj potraviny, ktoré sa nachádzajú v rámci ilustračných fotografií (napr. čerstvá zelenina, placka a pod.). Z informácií uvedených na obale je dostatočne zrejmé, čo je predmetom balenia výrobku, vrátane jeho zloženia ako aj skutočnosti, že v danom prípade nejde o mäsový pokrm, ale výrobok, ktorý je vegánsky, na báze sójovej a pšeničnej bielkoviny, na čo zadávateľ v rámci obalu upozorňuje. Vizuálna stránka ohriateho pokrmu navyše podľa Komisie nie je výrazne odlišná od jeho prezentácie na obale výrobku, a Komisia nepovažuje predmetnú reklamu za neetickú a má za to, že obal výrobku prezentuje vlastnosti potraviny, vrátane spôsobu usporiadania a prostredia, v ktorom sa potravina vystavuje za akceptovateľný a adekvátny, a výsledná vizuálna stránka jedla nie je výrazne odlišná od predmetnej ilustračnej fotografie.
On-line reklama (web stránka predajcu): „Hudba Ludovico Einaudi pri sviečkach“ zadávateľa: Ticketportal SK, s.r.o.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, voči on-line reklame – prezentácii podujatia „Hudba Ludovico Einaudi pri sviečkach,“ na web stránkach zadávateľa (predajcu): Ticketportal SK, s. r. o. Sťažovateľ požuje reklamu za vyslovene klamlivú a zavádzajúcu, pretože zadávateľ opakovane používa meno umelca Ludovica Einaudi, pričom z reklamy nie je jasné, že sa nejedná o umelca osobne, ale hudbu prezentuje nejaký český bezmenný klavirista, ktorý hudbu umelca len hrá.
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. On-line reklama (web stránka predajcu): „Hudba Ludovico Einaudi pri sviečkach“, zadávateľa: Ticketportal SK, s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu.
Cieľom reklamy je propagácia podujatia – koncertu hudby Ludovica Einaudiho. Komisia sa nedomnieva, že spôsob akým zadávateľ uvedené podujatie prezentuje obsahuje informácie, či údaje, ktoré by mohli uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu. Z názvu podujatia, ako aj jeho popisu je zrejmé o aký druh podujatia ide vrátane skutočnosti, že interpretom nebude v danom prípade samotný autor hudby, Ludovico Einaudi. Zadávateľ reklamy v rámci podujatia dokonca explicitne uvádza text v znení: „…večer krásnej hudby, kde zaznie melódia jedného z najlepších pianistov a skladateľov na svete, Ludovica Einaudiho, v podaní talentovaného českého klaviristu…“. Skutočnosť, že zadávateľ neuvádza meno interpreta v tomto prípade Komisia taktiež nepovažuje za klamlivé, či zavádzajúce sprostredkovanie informácie o podujatí, keďže nejde o podstatnú informáciu, či okolnosť, ktorá by mohla mať vplyv na správne pochopenie charakteru daného podujatia, resp. ktorá by mohla vyvolať v spotrebiteľoch mylný dojem, že na podujatí vystúpi priamo autor hudby, skladateľ a pianista Ludovico Einaudi. Komisia je preto toho názoru, že zadávateľ prezentoval informácie o podujatí jasne, zrozumiteľne a dostatočne a reklama neobsahuje údaj, či informáciu, ktoré by boli klamlivé, či zavádzajúce, a preto vyhodnotila sťažnosť ako neopodstatnenú.
TV spot, on-line reklama (YouTube): „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“, zadávateľa: FORTUNA SK, a.s.
Rada zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, voči TV spotu, on-line reklame „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“ zadávateľa: FORTUNA SK, a.s. Sťažovateľ poukazuje na to, že slogan “Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť”, je v rozpore s praktikami pri víťazných stávkach a presiahnutí určitého objemu výhier. Bookmaker podľa sťažovateľa začne najprv obmedzovať výšku možnej výhry znižovaním kurzu a neskôr znižovaním vkladu na maximálnu možnú výhru 1€. Podľa obchodných podmienok má na to právo aj bez udania dôvodu, ale je to v rozpore so spomínaným prezentovaním sa stávkovej kancelárie Fortuna, keďže „nepraje tým, ktorí chcú víťaziť“. Preto považuje sťažovateľ reklamu za klamlivú.
Komisia po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť nie je opodstatnená. TV spot, on-line reklama: „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“, zadávateľa: FORTUNA SK, a.s. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a Kódexu zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike.
V predmetnom prípade sa Komisia s názorom sťažovateľa nestotožnila. Claim, ktorý je súčasťou reklamnej komunikácie v znení „Fortuna praje tým, ktorí chcú víťaziť“, podľa Komisie nie je klamlivý. Okolnosti, ktoré uvádza sťažovateľ, a teda, že bookmaker obmedzuje výšku znižovaním kurzu a následne aj znižovaním maximálnej výšky vkladu úspešným hráčom smerujú k hodnoteniu interných postupov prevádzkovateľa hazardných hier, avšak nesúvisia s reklamnou komunikáciou, voči ktorej namieta sťažovateľ. Tvrdenie, voči ktorému namieta sťažovateľ je všeobecným tvrdením, ktoré nie je v reklame nikde špecifikované tak, aby jeho význam bol obmedzený na niečo konkrétne. Samotný reklamný spot, voči ktorému namieta sťažovateľ neobsahuje ani iné tvrdenia, či zobrazenia, ktoré by mohli byť vyhodnotené ako klamlivé, či zavádzajúce. Rovnako tak má Komisia za to že reklama spĺňa aj špecifické požiadavky, ktoré na reklamu hazardných hier kladie Kódex (čl. 46). Predmetná reklama nie je zameraná na maloletých, nepodnecuje k neuváženej účasti na hazardných hrách, ani nepovzbudzuje vytvorenie a posilnenie závislosti na hazardných hrách a reklama je súladná aj s pravidlami zakotvenými v Kódexe zodpovednej reklamy v oblasti hazardných hier v Slovenskej republike.
RADA PRE REKLAMU (RPR)
Presadzovaním etickej samoregulácie v reklame a uplatňovaním etických pravidiel v komerčnej komunikácii na Slovensku sa už viac ako 25 rokov zaoberá Rada pre reklamu, ktorá združuje najväčších zadávateľov reklamy, reklamné agentúry a médiá. Jej členovia sa zaviazali k dodržiavaniu etických zásad reklamnej praxe (Kódex – https://rpr.sk/sk/eticky-kodex ) a prispievajú tak k tomu, aby sa na Slovensku šírila čestná, slušná a pravdivá reklama. Kódex zároveň informuje verejnosť o hraniciach reklamnej etiky a v rámci svojich ustanovení jasne definuje, čo je v reklame možné považovať za etické a čo naopak už etickým nie je. Ak má ktokoľvek pocit, že nejaká reklama tieto pravidlá nerešpektuje, môže na Radu pre reklamu podať sťažnosť. Tú spolu s reklamou posúdi Arbitrážna komisia RPR, ktorá ak rozhodne, že reklama porušuje Kódex, vyzve zadávateľa k jej stiahnutiu alebo úprave.
KONTAKT PRE MÉDIÁ:
Eva Tiko Rajčáková
výkonná riaditeľka RPR
+421 905 320 630
E-mail: rajcakova@rpr.sk