ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

15 (05-02) Čo znamená väčší

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Šíriteľ

.

Zadávateľ

Allegro sp. z.o.o. 

Médium

TV

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

TV spot: „Čo znamená väčšíVÄČŠÍ“
zadávateľa: Allegro sp. z.o.o.

nie je v rozpore

s ustanoveniami Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres neznámy, voči TV spotu „Čo znamená väčšíVÄČŠÍ“, zadávateľa Allegro sp. z.o.o. Sťažovateľ poukazuje na scénu, v ktorej chlapec jazdí na elektro-kolobežke s batohom na chrbte, v ktorom má psa. Podľa sťažovateľa chlapec nemá povolený vek 15 rokov na jazdu na kolobežke, rovnako tak jazda vo dvojici (chlapec + pes) na elektro-kolobežke je v zmysle predpisov zakázaná. Podľa sťažovateľa je spot neetický a obsahuje edukatívne zábavné prvky proti predpisom jazdy na elektro-kolobežke.

Rade bolo doručené stanovisko spoločnosti Internet Mall Slovakia s.r.o. zastúpenej advokátskou kanceláriou Taragel a Akram, s.r.o. v rámci ktorého je o.i. uvedené, že zadávateľom predmetnej reklamy je spoločnosť Allegro sp. z.o.o.. Ochranná známka spoločnosti Internet Mall Slovakia s.r.o. je v reklame použitá so súhlasom spoločnosti z dôvodu úzkej obchodnej spolupráce daných spoločností. Odhliadnuc od tejto skutočnosti, spoločnosť Internet Mall Slovakia s.r.o., že sa s názorom fyzickej osoby vyjadreným v sťažnosti nestotožňuje a popiera, že v danej reklame je prezentovaná jazda na kolobežke osobou mladšou ako 15 rokov alebo jazda dvoma. V reklame nie je prezentovaný žiadny spôsob jazdy na elektro-kolobežke, ktorý by bol v rozpore s relevantným zákonom č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke, ktorým sú upravené pravidlá jazdy na elektro-kolobežke. Zakázaná je jazda dvomi osobami, čo v reklame nie je vyobrazené. Vodič elektro-kolobežky v reklame nevedie psa popri kolobežke, ale vezie ho ako predmet, ktorý nesťažuje vedenie elektro-kolobežky ani neohrozuje iných účastníkov cestnej premávky. Rovnako z ničoho z reklamy nevyplýva dôvodné podozrenie, že by osoba, ktorá vedie elektro-kolobežku, mala mať vek nižší než 15 rokov. Ak by aj Rada pre reklamu o tomto mala pochybnosti, má spoločnosť za to, že nie je v pôsobnosti Rady pre reklamu hodnotiť, či spôsob vedenia elektro-kolobežky v reklame je súladný s právnymi predpismi, ale to posudzujú iné orgány ( na úseku vyšetrovania priestupkov). V reklame určite nie je vyobrazený žiadny evidentný rozpor spôsobu vedenia elektro-kolobežky so zákonom, ako napr. jazda dvoma osobami, jazda dieťaťom mladším ako 15 rokov, či iné. Predmetom danej reklamy nie je reklama konkrétnych tovarov alebo služieb, alebo osveta z oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ale informácia o vstupe allegro online nákupnej platformy na trh v Slovenskej republike a v tomto kontexte je tiež potrebné danú reklamu posudzovať. Účelom reklamy bolo pritiahnuť pozornosť divákov a aktivovať ich prirodzenú zvedavosť, vyvolať pozitívne emócie a reklama bola koncipovaná tak, aby bola v tomto smere príťažlivou. Bolo by evidentne nemiestnym podceňovaním schopnosti účastníkov cestnej premávky, ak by sa dospelo k záveru, že daná reklama je spôsobilá ovplyvniť správanie účastníkov cestnej premávky, čo podľa názoru klienta určite nie je. Práva a povinnosti vodiča elektro-kolobežky sú vymedzené právnymi predpismi a už aj deťom od útleho veku sa pravidlá účastníkov  cestnej premávky dávajú do povedomia, a teda naozaj každý bežný účastník cestnej premávky je dostatočne uzrozumený o tom, že pre používanie akéhokoľvek dopravného prostriedku, vrátane bicykla alebo v súčasnosti populárnych medzi mládežou elektro-kolobežiek, platia isté pravidlá a je povinnosťou každého vodiča a cyklistu tieto pravidlá poznať. Podnet fyzickej osoby je potrebné vyhodnocovať aj v kontexte súdnej judikatúry, ktorá napríklad bežné reklamné zveličovanie a používanie superlatívov považuje za dovolené, a to aj z dôvodu, že bežný adresát reklamy sa vo svojom živote a správaní neriadi reklamnou kampaňou (napr. Uznesenie Krajského súdu v Bratislave sp.zn. 4Cob/89ú2019 zo dňa 13.06.2019 v spojení s prvostupňovým rozhodnutím – uznesením Okresného súdu Bratislava I sp. zn. 32Cb/53/2018-87 zo dňa 10.12.2018). Tento názor je aplikovateľný aj vo veci preskúmania sťažnosti fyzickej osoby. Reklamu spoločnosť nepovažuje za neetickú a nie je ani naplnená žiadna zo skutkových podstát klamlivej reklamy v zmysle §45 ods. 1 zák. č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník. Dôvody v sťažnosti fyzickej osoby preto spoločnosť navrhuje vyhodnotiť ako neopodstatnené, pretože predmetná reklama nie je spôsobilá uviesť do omylu účastníka cestnej premávky ohľadom používania elektro-kolobežiek, ani neprezentuje používanie elekro-kolobežky spôsobom, ktorý by bol v rozpore s právnymi predpismi, a teda z tohto dôvodu nemôže byť reklama ani neetickou.

Popis reklamy:
Reklamný spot zachytáva rodinu, ktorej boli doručené zásielky z Allegra. Postupne si každý člen rozbaľuje svoje krabice. Jedným z účinkujúcich je aj chlapec, ktorý si z krabice vybaľuje elektro-kolobežku a okuliare pre Rudolfa (psa). Chlapec je následne zobrazený ako ide na elektro-kolobežke. Na chrbte má plecniak, v ktorom má psa (pozn. sťažovateľom namietaná scéna).

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu reklama nesmie navádzať na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov alebo vzbudzovať dojem, že s ich porušovaním súhlasí (čl. 10 ods. 1 Kódexu). V predmetnom prípade sa Komisia s názorom sťažovateľa nestotožnila. Sťažovateľom namietaná scéna v reklame zachytáva chlapca, ktorý jazdí na elektro-kolobežke, na chrbte má plecniak, v ktorom je pes. Vo vzťahu k namietanému veku účinkujúceho, Komisia je toho názoru, že vzhľad účinkujúceho chlapca nenaznačuje, že jeho vek je nižší ako 15 rokov a z reklamy to ani nevyplýva. Naopak, výzor účinkujúceho zodpovedá výzoru osoby, ktorá je staršia ako 15 rokov, a teda v tomto smere má oprávnenie viesť elektro-kolobežku. Rovnako tak v reklame nie je zobrazená jazda dvoch osôb na elektro-kolobežke. Pes je umiestnený v plecniaku, a teda chlapec ho vezie ako predmet, ktorý nesťažuje vedenie elektro-kolobežky ani neprezentuje jazdu na elektro-kolobežke, ktorá by bola v rozpore so všeobecnými záväznými predpismi. Chlapec má na hlave helmu, zo spôsobu ako vedie elektro-kolobežku nevyplýva, že by ohrozoval svojou jazdou seba alebo iných účastníkov cestnej premávky, či inak porušoval príslušnú legislatívu.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 27.06.2024 hlasovaním rozhodla, že TV spot: „Čo znamená väčšíVÄČŠÍ“, zadávateľa: Allegro sp. z.o.o.  nie je v rozpore s Kódexom a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená. 

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

 

V Bratislave, dňa 9.7.2024

 

Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie

 

Scroll to Top