ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

20 (04-04) Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

BILLA s.r.o.

Médium

Vonkajšia reklama; leták

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :
Vonkajšia reklama, leták: „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo“ zadávateľa: BILLA s.r.o.
nie je v rozpore 
s ustanoveniami Kódexu

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Dolný Kubín, voči reklame, zadávateľa BILLA s.r.o. Sťažovateľ uvádza, že spoločnosť prostredníctvom vizuálu komunikuje oslavu Veľkej noci s produktami zadarmo. Malými písmenami upozorňuje, že viac info nájde človek na stránke billa.sk alebo v letáku. Sťažovateľ ďalej uvádza, že dňa 14. 4. 2025 však na webovej stránke billa.sk (home page) žiadnu informáciu o produktoch zadarmo nenašiel. Informáciu mohol podľa neho zákazník nájsť až v letáku na strane 2 až 5. Tam zistil, že produkt zadarmo je podmienený nákupom jedného, prípadne až dvoch produktov a následne dostane jeden produkt zadarmo. Na vzorovej dvojstrane boli: 1+1 = 6 produktov a 2+1 = 9 produktov, t.j. väčšina produktov je v akcii 2+1.

Zadávateľ vo svojom stanovisku uvádza, že odkaz na bližšie informácie týkajúce sa predmetnej kampane bol vykonaný štandardným spôsobom, v súlade s bežnou reklamnou praxou. Nie sú podľa neho najmenšie pochybnosti o tom, že z Etického kódexu reklamnej praxe, ani inej právnej úpravy nevyplýva požiadavka, aby všetky podmienky ponuky prezentovanej v rámci reklamy boli dostupné priamo v jednej konkrétnej forme reklamnej komunikácie (plagát, TV/rozhlasový spot). Reklamná komunikácia obsahujúca všetky podmienky prezentovanej ponuky by v prípade mnohých druhov ponúk efektívne ani nebola možná. Odkaz na bližšie informácie bol podľa zadávateľa zobrazený dostatočne veľkým a čitateľným písmom a bol na vizuále umiestnený tak, aby si ho priemerný spotrebiteľ ľahko všimol. O tom svedči aj to, že si ho všimol aj samotný sťažovateľ a s podmienkami predmetnej kampane sa zjavne podrobne oboznámil. Zároveň dodáva, že informácia, že na webovej stránke billa.sk (home page) údajne nebola žiadna informácia o produktoch zadarmo je nesprávna. Zadávateľ upresnil, že podmienky predmetnej kampane boli vo všetkých detailoch zrejmé z elektronickej (online) verzie príslušného letáku, výrazný odkaz (preklik) na ktorú je práve na titulnej, domovskej stránke webstránky billa.sk, a to dokonca na dvoch vizuálne prominentných miestach. Prvý odkaz (preklik) na elektronickú verziu letáku so všetkými podmienkami predmetnej kampane je priamo pod hornými lištami – statickou lištou s menu a pohyblivou lištou.  Ďalší, druhý odkaz (preklik) na elektronickú verziu letáku so všetkými podmienkami predmetnej kampane je hneď v prvej položke menu stálej lišty na titulnej, domovskej stránke webstránky billa.sk. Informácie o ponuke, ktorá je komunikovaná v predmetnej kampani, sú tak podľa zadávateľa mimoriadne ľahko a zjavne dostupné. Výhrady sťažovateľa súvisiace so skutočnosťou, že všetky podmienky ponuky prezentovanej v rámci predmetnej kampane nie sú dostupné priamo v jednej konkrétnej forme reklamnej komunikácie (na vizuále, ktorý je predmetom sťažnosti) tak nie sú podľa zadávateľa odôvodnené. Podľa zadávateľa je ponuka, podmieňujúca osobitne výhodné podmienky nákupu kúpou väčšieho množstva tovarov (1 plus 1 zadarmo, 2 plus 1 zadarmo a pod.) v reklamnej praxi jednou z vôbec najbežnejších. Dotknutá forma ponuky je dlhodobo akceptovaná ako orgánmi štátneho dohľadu, tak etickej samoregulácie reklamy. Zadávateľ pripomína, že aj v súlade s praxou Súdneho dvora EÚ (Rozhodnutie C-210/96 zo dňa 16. júla 1998), priemerný spotrebiteľ nie je bezmedzne naivný, ale obozretný, všímavý a primerane správne informovaný a správa sa dostatočne ostražito a pozorne, aby neuveril každému marketingovému tipu či už výrobcu alebo obchodníka. Jeho obozretnosť sa má prejavovať napríklad priemerným kritickým myslením. Nie je dôvod pochybovať o tom, že priemerný spotrebiteľ, exponovaný danému typu ponuky dlhodobo, jej základnému mechanizmu rozumie dostatočným spôsobom na to, aby bol schopný spraviť kvalifikované rozhodnutie, a aby chápal, čo „zadarmo“ v tomto kontexte znamená. Rovnako nie je podľa zadávateľa dôvod pochybovať o tom, že priemerný spotrebiteľ je schopný identifikovať odkaz na detailné podmienky kampane v elektronickej (online) verzii letáku a s týmito sa oboznámiť v rozsahu umožňujúcom uskutočnenie kvalifikovaného rozhodnutia. Samotné detailné podmienky kampane sú podľa zadávateľa ako v elektronickej (online) verzii letáku, tak v jeho fyzickej forme vysvetlené jasne a zrozumiteľne a dodáva, že z letáku je bez akýchkoľvek pochybnosti jasná cena produktov, ktorých sa ponuka týka, a to ako v prípade kúpy jedného kusu produktu, tak v prípade kúpy viacerých produktov, pri ktorej sa aktivuje pravidlo o poskytnutí ďalšieho kusu „zadarmo“ a teda o zodpovedajúcom znížení ceny produktu pri kúpe v danom množstve. Preto podľa zadávateľa nie je žiadny dôvod pre záver, že vizuál, ktorý je predmetom sťažnosti a slogan „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo“ uvádza priemerného spotrebiteľa do omylu alebo podstatne narušuje či je spôsobilý podstatne narušiť ekonomické správanie priemerného spotrebiteľa. Zadávateľ na záver dodáva pre ilustrovanie nedôvodnosti sťažnosti, že ak by sa aj menej kvalifikovaný než priemerný spotrebiteľ nezaujímal o podrobnosti ponuky a nevysvetliteľne naivne by predpokladal, že produkty budú skutočne nepodmienene „zadarmo“, najneskôr na predajnom mieste by z jasných informácii na cenovkách o cene produktu v závislosti od počtu kupovaných produktov nadobudol všetky informácie potrebné pre kvalifikované rozhodnutie.

Popis reklamy:
Vonkajšia reklama – veľkoplošný banner na fasáde predajne:
Na žltom pozadí sú zobrazené rozkvitnuté kvety, ďalej veľká 0 (nula) pomaľovaná ako kraslica, za ňou je znak € a nasleduje text: „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo. Viac na www.billa.sk a v letáku“. Za textom je tvár ambasádorky Billa, p. Marcinkovej a nasleduje text: „BILLA v kvalite sa vyznáme“.

Leták:
Na prvej strane letáku je v strede v zelenom štvorci zobrazená veľká 0 (nula) vymaľovaná ako kraslica, za ktorou nasleduje text: „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo. Ponuka platí iba pri nákupe predpísaného počtu produktov. Viac info na www.billa.sk“. Okolo zeleného štvorca sú umiestnené rôzne produkty, z ktorých niektoré majú cenovky v tvare 1+1 zadarmo alebo 2+1 zadarmo s doplňujúcim textom, napr. „Mlékarna Kunín Termix Maxi 1+1 zadarmo 0,44*; 0,89**; XXL. Doplňujúci text: rôzne druhy, 130 g, *cena za 1 kus pri kúpe 2ks; *1kg = 3,850€ **1kg = 6,846 €; **Cena za 1 kus pri kúpe 1 ks=0,89€; Cena za 2ks = 0,88€. Obdobná komunikácia a spôsob výpočtu cien je pri všetkých ostatných produktoch, ktoré sú súčasťou uvedenej akcie.
Predmetný leták bol umiestnený na web stránke zadávateľa, odkaz na ktorý bol umiestnený na titulnej, domovskej stránke webstránky, na dvoch miestach. Prvý odkaz na elektronickú verziu letáku s podmienkami bol umiestnený pod hornými lištami – statickou lištou s menu a pohyblivou lištou. Druhý odkaz (preklik) na elektronickú verziu letáku bol v prvej položke menu stálej lišty na titulnej, domovskej stránke webstránky billa.sk.

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať žiaden údaj ani prezentáciu, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľa či už priamo alebo nepriamo, pričom osobitná pozornosť sa vyžaduje okrem iného pri prezentácii alebo inom informovaní o ekonomickej alebo finančnej hodnote produktu konečnej cene alebo podmienkach bezplatnej ponuky (čl. 14 ods. 5 písm. b) Kódexu).
Cieľom reklamy bola komunikácia možnosti výhodnejšej kúpy vybraných produktov, ktorá sa opiera o to, že pri kúpe ich vybraného (väčšieho) množstva, získa zákazník produkt zadarmo a celková výška sumy za uvedené získané produkty v danom množstve je teda nižšia. Možno súhlasiť s tvrdením zadávateľa, že takto koncipovaná ponuka, podmieňujúca výhodné podmienky nákupu kúpou väčšieho množstva tovaru je v reklamnej praxi, osobitne v rámci segmentu obchodných reťazcov a maloobchodu, bežnou marketingovou praxou. Vo vnímaní priemerného spotrebiteľa je teda takto formulovaná akcia získania „produktu zadarmo“ dlhodobo známa a zodpovedá ako očakávaniam trhu a samotných spotrebiteľov, tak aj bežnej praxi. Komisia sa preto nedomnieva, že na základe tvrdenia „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo“, ktoré bolo súčasťou reklamných nosičov by priemerný spotrebiteľ mohol očakávať, že uvedená akcia nemá podmienky a rovnako tak je Komisia toho názoru, že zákazník v tomto smere nevníma výraz „zadarmo“ doslovne, ale naopak chápe, čo význam výrazu v tomto kontexte znamená, o to viac, že podrobné podmienky akcie boli súčasťou letáku, na ktorý odkazuje aj vonkajšia reklama a ktorý bol umiestnený o.i. aj na web stránke zadávateľa. Zo spôsobu komunikácie ponuky v rámci letáku je zrejmá mechanika uplatnenia akcie, jej podmienky ako aj finančná úspora, ktorú zákazník v danom prípade môže pri nákupe vybraných tovarov v daných množstvách získať. V reklame je o.i. uvedená ako suma výrobkov bez uplatnenia akcie, tak aj zľavnená suma za jednotlivé produkty po jej uplatnení. Informácie o cene, vrátane mechaniky a podmienkach akcie sú podľa Komisie komunikované dostatočne, zrozumiteľne a Komisia sa nedomnieva, že reklama obsahuje údaj alebo informáciu, ktoré by mohli priemerného spotrebiteľa vo vzťahu k ekonomickej alebo finančnej hodnote uviesť do omylu.

Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 24. 4. 2025 hlasovaním rozhodla, že vonkajšia reklama a leták: „Oslávte Veľkú noc s kvalitnými produktami zadarmo“, zadávateľa BILLA s.r.o. nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená. 

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave, dňa 14.5.2025

 Mgr. Marcel Lukačka v.r.
 člen Komisie / poverený predseda

20 (04-04)_arbitrazny nalez_Billa

Scroll to Top