Fyzická osoba
Simply You Slovakia s.r.o.
TV (sponzorský odkaz)
čl. 14 ods. 9
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
TV spot (sponzorský odkaz): „Cholestmizin“
zadávateľa: Simply You Slovakia s.r.o.
je v rozpore
s ustanovením čl. 14 ods. 9 Kódexu.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Nitra, voči televíznej reklame (sponzorskému odkazu), ktorý propaguje výživový doplnok Cholestmizin. Sťažnosť namieta voči tvrdeniu v znení „85% populácie má zvýšený cholesterol“, ktoré odznie v rámci reklamy. Sťažovateľ považuje dané tvrdenie za klamlivé a vyjadruje názor, že spotrebiteľ je týmto klamlivým údajom uvedený do omylu a psychicky tlačený do pozície, aby sa venoval zníženiu cholesterolu prípravkom daným v reklame. Sťažovateľ považuje za neetické využiť vymyslené číselné údaje namiesto výsledkov vedeckých štúdií, ktoré sa pohybujú v najhoršom prípade okolo 40-60 % populácie.
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska uvádza, že údaj o počte osôb so zvýšenou hladinou cholesterolu uvedený v reklame nie je vymyslený. Odborné zdroje uvádzajú rôzne počty osôb so zvýšeným cholesterolom, kedy z dôvodu nemožnosti celkom jednoznačne celkové percento zmerať, sa bude vždy jednať iba o odhad. Všetky relevantné zdroje sa však jednoznačne zhodujú na tom, že počet osôb so zvýšeným cholesterolom je značne vysoký a že sa jedná o významný spoločenský problém. Zadávate ďalej uvádza, že pri tvorbe reklamy vychádzal z údaja uvádzaného popredným českým vedcom a lekárom zaoberajúcim sa lipidológiou a preventívnou kardiológiou, prof. MUDr. Michalom Vrablíkom, Ph.D., podľa ktorého má asi 85% ľudí v Česku vyššiu hladinu cholesterolu, než je doporučené. Zadávateľ priložil k tvrdeniu dôkazový materiál v podobe článku zo spravodajského webu ČT24: „Asi 85 procent Čechů má vyšší hladinu cholesterolu, jen minimum za to nemůže“. Vzhľadom na to, že slovenská a česká populácia sú v zásadných ohľadoch značne podobné, v oboch krajinách, kedy miera divergencie populácie českého a slovenského obyvateľstva je minimálna, považuje zadávateľ tento údaj za úplne použiteľný aj pre územie Slovenska. Sťažovateľ sa ďalej odvoláva na znenie čl. 10 ods. 2 a čl. 14 ods. 1 Kódexu a vyjadruje presvedčenie, že spoločnosť Simply You Slovakia s.r.o., ako zadávateľ reklamy, neporušila ustanovenia Kódexu, keď v reklame uviedla údaj, ktorý sa opiera o odhad popredného odborníka v danom lekárskom odbore a ktorý sa pohybuje v reláciách ostatných odborných názorov v danej oblasti. Spotrebiteľ teda nemôže byť týmto údajom uvedený do omylu, resp. nedôvodne tlačený do pozície, aby sa venoval zníženiu cholesterolu. Naopak, reklama týmto upozorňuje na reálny spoločenský problém.
Popis reklamy:
Televízna reklama má podobu sponzorského odkazu. V úvode je vyobrazená cieva, v ktorej sa postupne ukladá cholesterol. Súčasťou obrazu je text v znení: „85% populácie má zvýšený cholesterol“. Následne je v obraze zobrazený názov produktu „Cholestmizin forte“, ktorý strieda zobrazenie balenia produktu, pri ktorom je uvedený text v znení: „Cholesterol; Triglyceridy; Srdce, cievy, pečeň; Výživový doplnok; Zelený čaj pomáha regulovať hladinu cholesterolu v krvi a pomer LDL/HDL. Prispieva k udržiavaniu zdravého kardiovaskulárneho systému, podporuje pružnosť ciev a napomáha k zachovaniu dobrého stavu srdca. Katechíny zo zeleného čaju zabraňujú hromadeniu triglyceridov. Pestrec mariánsky chráni a regeneruje pečeň.“ V spodnej časti obrazu je uvedené: „Sponzor programu: Org. Zložka SWISS PHARMACEUTICAL INVESTMENT LLC.“ Súčasťou reklamy je voice-over v znení: „Zvyšujúci sa cholesterol sa týka väčšiny dospelých. Možno aj vás. Cannamediq Cholestmizin. Prípravok na optimalizáciu hladiny cholesterolu, ochranu srdca a ciev“.
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V zmysle Kódexu reklama nesmie obsahovať štatistiku (štatistické údaje), výsledky prieskumu ani výsledky výskumu prezentované spôsobom, ktorým sa zveličuje alebo nepravdivo rozširuje platnosť reklamného tvrdenia. Štatistika (štatistické údaje), výsledky prieskumu a výsledky výskumu použité v reklame musia byť aktuálne, ak je to obvyklé a možné, a pre priemerného spotrebiteľa jasne identifikované, a to najmä uvedením ich zdroja a relevantných časových údajov (čl. 14 ods. 9 Kódexu). V predmetnom prípade je cieľom sponzorského odkazu komunikácia výživového doplnku. Súčasťou reklamy je tvrdenie v znení: „85% populácie má zvýšený cholesterol“, ktoré je sprevádzané tvrdením v znení: „Zvyšujúci sa cholesterol sa týka väčšiny dospelých“. Zadávateľ uvádza, že zdrojom pre použitie uvedeného údaju o percente populácie so zvýšenou hladinou cholesterolu je vyjadrenie popredného českého vedca a lekára prof. MUDr. Michala Vrablíka, Ph.D., podľa ktorého „má asi 85% ľudí v Česku vyššiu hladinu cholesterolu, než je doporučené“, ktoré odznelo v rámci článku, publikovanom v roku 2017, ktorý bol umiestnený na spravodajskom webe ČT24.
Komisia nerozporuje odbornosť prof. Vrablíka, avšak v predmetnom prípade má za to, že spôsob akým bol údaj o percente populácie prezentovaný v reklame nemožno s ohľadom na kontext a celkový obsah článku, na ktorý sa odvoláva zadávateľ považovať za preukázanie opodstatnenosti uvedeného reklamného tvrdenia. Údaj, ktorý odznel v rámci článku, na ktorý sa zadávateľ odvoláva pracuje s odhadom „asi 85%“ a vzťahuje sa výhradne na populáciu Českej republiky. Tvrdenie v reklame je však prezentované ako fakt a reklama nijakým spôsobom nenaznačuje, že v danom prípade ide o odhad, navyše platný pre populáciu inej krajiny. Reklama tak môže vyvolať dojem, že až 85% slovenskej populácie má zvýšený cholesterol, čo však preukázané nebolo a Komisia má za to, že spôsob akým bola uvedená štatistika prezentovaná v reklame nie je s ohľadom na zdroj a obsah článku, ktorý uvádza zadávateľ dostatočne relevantný. Komisia má taktiež za to, že ak je súčasťou reklamy tak významné štatistické tvrdenie / údaj, ako je tomu v predmetnom prípade, mal by zadávateľ venovať zvýšenú pozornosť uvedeniu relevantného zdroja (napr. odkazu na výsledky odbornej štúdie, oficiálneho prieskum a pod.) týchto údajov, podľa možností aj priamo v reklame a dbať na to, aby tieto boli prezentované objektívne a aktuálne.
Na základe vyššie uvedeného Komisia na svojom zasadnutí, ktoré sa uskutočnilo dňa 12.09.2024 hlasovaním rozhodla, že TV spot (sponzorský odkaz): „Cholestmizin“, zadávateľa: Simply You Slovakia s.r.o. je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 9 Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je čiastočne opodstatnená.
Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. a) Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy a k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia v predmetnej podobe.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave, dňa 23.9.2024
Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie