ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Informácia k zmenám a doplneniam Protokolu

Na zasadnutí Valného zhromaždenia Rady pre reklamu, ktoré sa uskutočnilo dňa 13.5.2025 boli schválené zmeny a doplnenia Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení reklamy poskytovateľom obsahovej služby (ďalej „Protokol“). Zmeny a doplnenia boli prijaté pre oblasti prerušovania programov vo vysielaní a možnosti požiadať o atest, a to v nasledovnom znení:

V § 17 ods. 5 Protokolu znie:
„(5) Bez toho, aby boli dotknuté ustanovenia odsekov 1 až 3, je vysielateľ televíznej programovej služby, ktorý nie je verejnoprávnym vysielateľom, pri prerušení vysielania programov reklamným oznamom alebo telenákupom povinný popri dodržaní práv nositeľov práv tiež zabezpečiť, aby sa nenarušila celistvosť, hodnota a charakter programu, vrátane jeho prirodzených vnútorných prestávok, pričom za takých podmienok
a) vysielanie detského programu možno prerušiť reklamným oznamom najviac jedenkrát v každom 30-minútovom časovom úseku vysielania tohto programu, a to len vtedy, keď plánovaná dĺžka vysielania tohto programu presahuje 30 minút,
b) ak nejde o program podľa písmena a), vysielanie filmu vyrobeného pre televíziu (okrem viacdielnej série, seriálu a dokumentárneho filmu), kinematografického diela alebo spravodajského programu možno prerušiť reklamným oznamom alebo telenákupom najviac jedenkrát v každom 30-minútovom časovom úseku vysielania, a to aj vtedy, keď plánovaná dĺžka vysielania tohto programu nepresahuje 30 minút,
c) ak nejde o program podľa písmena a) alebo b), vysielanie iného programu (vrátane dokumentárneho filmu, dielu viacdielnej série alebo epizódy seriálu) možno prerušiť reklamným oznamom alebo telenákupom aj viackrát bez ohľadu na dĺžku vysielania tohto programu.“.

Prijatím zmeny sa precizuje text ustanovenia v nadväznosti na článok 20 smernice o AVMS tak, aby aplikácia ustanovenia bola jednoznačná, najmä pokiaľ ide o možnosť prerušenia neregulovaného (iného) druhu programu a zároveň aby sa praktickejšie vymedzili pravidlá pre jednotlivé (regulované) druhy programov s ohľadom na praxou zaužívané pojmy, pokiaľ ide o žánre a diela.

§ 28 ods. 2 Protokolu znie: „(2) Šíriteľ môže požiadať v žiadosti o vydanie atestu len o posúdenie súladu konkrétnej reklamy, najmä ak je vo forme sponzorského odkazu, konkrétneho programu (relácie) alebo konkrétneho návrhu na uplatnenie pravidla s konkrétnym ustanovením Protokolu, ktoré také posúdenie zo svojej povahy nevylučuje, a to len vo vzťahu ku konkrétnej ním poskytovanej mediálnej službe.“

Prijatím zmeny sa rozširuje možnosť šíriteľa požiadať o atest. Návrh umožní vysielateľovi (poskytovateľovi AVMS) testovať pravidlo aj vo vzťahu k programu, napríklad keď potrebuje overiť riešenie aplikácie pravidla pre umiestnenie produktu alebo pre jeho prerušenie.

Tieto zmeny a doplnky Protokolu nadobudli platnosť dňom ich schválenia Valným zhromaždením Rady pre reklamu a účinnosť nadobudnú 15. júna 2025.

Protokol v konsolidovanom znení, účinnom od 15.júna 2025 môžete nájsť TU

Scroll to Top