BRATISLAVA. Dňa 20. 3. 2025 sa konalo zasadnutie senátu Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len senát). Senát, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy, posúdil sťažnosť voči šíreniu mediálnej komerčnej komunikácie s cieľom zistiť, či došlo k porušeniu Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení mediálnej komerčnej komunikácie (ďalej len „Protokol“) a prijal nasledovné rozhodnutie:
Šírenie sponzorských odkazov „on-line kasíno Doublestar“ (dňa 17.2.2025) vo vysielaní TV Markíza
Rade bola z titulu vecnej príslušnosti Radou pre mediálne služby postúpená na vybavenie sťažnosť fyzickej osoby voči odvysielaniu sponzorského odkazu na on-line kasíno Doublestar v televíznom vysielaní TV Markíza. Sťažovateľ poukazuje na to, že jeho syn sa dopytuje, prečo sa nemôže zaregistrovať, keď je to propagované ako hra. Sťažovateľ mu nedokáže vysvetliť, že je to len pre dospelých, a podľa sťažovateľa o to viac to láka deti. Sťažovateľ uvádza, že pokiaľ je reklama na alkohol zakázaná do 22.00 hod, tak by malo byť zakázaná aj reklama na hazard. Pokiaľ by podľa sťažovateľa „uviedli, že „sponzorom počasia je XY“, určite by to znelo inak ako nabádanie k hazardu.
Senát po posúdení všetkých relevantných podkladov rozhodol, že šírením odvysielaním sponzorského odkazu „on-line kasíno Doublestar“ (dňa 17.02.2025) v televíznom vysielaní TV Markíza – vysielateľ televíznej programovej služby, spoločnosť MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s.r.o., Bratislava – neporušil pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzovaná sťažnosť nie je opodstatnená.
Zo spôsobu zaradenia uvedeného komunikátu, jeho dĺžky ako aj spôsobu spracovania, vrátane textácie „Double porciu zábavy na vaše obrazovky prináša Doublestar.sk“ je zrejmé, že v danom prípade má komunikát podobu sponzorského odkazu, účelom ktorého bolo informovať divákov o sponzorovi programu. Spot má teda informačný, nie propagačný charakter. Z pohľadu priemerného spotrebiteľa preto niet pochybnosť o povahe mediálnej komerčnej komunikácie. Z hľadiska obsahu odvysielaného sponzorského odkazu, tento spĺňal požiadavky, ktoré na tento druh komunikátu kladie Protokol. Súčasťou sponzorského odkazu boli obsahy, ktoré Protokol umožňuje v rámci tohto druhu komunikátu využiť, resp. také, ktoré môžu byť v sponzorskom odkaze uvedené. Odvysielaný sponzorský odkaz nepodporoval predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a neobsahoval ani propagačné zmienky o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch. Predmetný sponzorský odkaz bol odvysielaný v súlade s časovým obmedzením pre vysielanie sponzorských odkazov, sponzorom ktorých je osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier, pričom v predmetnom prípade Senát prihliadal na skutočnosť, že sponzorský odkaz bol odvysielaný po 20.00 hod, a teda v čase, v ktorom vysielanie tohto druhu komunikácie umožňuje aj príslušná legislatíva. Zároveň sponzorský odkaz neobsahoval prvky, ktoré by boli pre deti, či maloletých atraktívne. V komunikáte sú zobrazené dospelé osoby, spot necieli na maloleté osoby, naopak v spote je uvedené, že hazardné hry sú zakázané osobám mladším ako 18 rokov, čo Senát považuje vzhľadom na osobu sponzora za dostatočné a legitímne. Navyše spot nenabádal na účasť na hazardných hrách, ako bolo uvedené vyššie, z hľadiska obsahu mal skôr informačný, nie propagačný charakter.