Novela totiž počíta s úplným zákazom reklamy alkoholických nápojov s výnimkou piva vo vonkajšej reklame, v kinách, na reklamných predmetoch a prostredníctvom sponzoringu. RPR pripomína, že Slovensko sa zaraďuje na popredné miesta v Európe práve svojou úrovňou reklamy na alkohol a pivo.
SR je tiež od roku 2006 súčasťou medzinárodného monitoringu reklamy na alkohol a pivo realizovaného Radou pre reklamu a organizovaného Európskou alianciou samoregulačných orgánov. „Zadávatelia reklamy na alkohol a pivo väčšinovo presadzujú vo svojej marketingovej komunikácii tzv. Pite rozumne! odkaz, ktorým dokazujú svoju etickú a sociálnu zodpovednosť,“ uvádza RPR, ktorá svoje stanovisko k novele zaslala 25. marca Výboru Národnej rady SR pre hospodársku politiku.
Cieľom novely zákona z dielne Tomáša Galbavého a Stanislava Janiša (obaja SDKÚ-DS) je dosiahnutie zákazu reklamy na alkohol na miestach, kde sa bežne pohybujú deti a mládež. „Navrhujeme zákaz takejto reklamy na veľkoplošných tabuliach, pouličných reklamných stĺpoch, pohyblivých reklamných pútačoch, vozidlách verejnej dopravy, zastávkach verejnej dopravy a na podobných miestach,“ uvádza sa v dôvodovej správe s tým, že zákon sa nebude týkať reklamy na pivo. Dôvodom je podľa opozičných zákonodarcov skutočnosť, že pivo sa vyrába v niekoľkých stupňoch obsahu alkoholu, dokonca je aj pivo úplne bez alkoholu. „Navyše, ide o doslova ľudový nápoj, takže zákaz jeho reklamy nepovažujeme za možný a ani vhodný,“ vyhlasujú. Povolená má byť len reklama na miestach, kde sa predávajú alkoholické nápoje.
Základným poslaním Rady pre reklamu je zabezpečovať a presadzovať, aby sa na území Slovenskej republiky šírila čestná, slušná, decentná, legálna a pravdivá reklama. Členovia RPR sa dobrovoľne zaväzujú dodržiavať princípy Etického kódexu, ktorý pravidlá reklamy upravuje nad rámec všeobecne záväzných právnych predpisov platných v SR s cieľom pozdvihnúť dôveru verejnosti v reklamu.