fyzická osoba
FPD Media, a.s.
neznámy
Printová reklama (inzercia)
čl. 10 ods. 1,6 a 7; čl. 11 a čl. 25 ods. 1 písm. b)
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Printová reklama: „60 – ročný gynekológ z Bratislavy…/ molekulárny turbostimulátor“
zadávateľ: neznámy , šíriteľ: FPD Media, a.s.
je v rozpore
s ustanoveniami čl. 10 ods. 1,6 a 7; čl. 11 a čl. 25 ods. 1 písm. b) Kódexu.
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava, voči vizuálu printovej reklamy, ktorá bola umiestnená vo vydaní denníka Nový čas a ktorá propaguje produkt – výživový doplnok „Molekulárny turbostimulátor“. Sťažovateľ považuje predmetnú reklamu za klamlivú, zavádzajúcu, eticky pochybnú a má za to, že reklama môže uviesť do omylu predovšetkým zraniteľné osoby. Podľa názoru reklamný text uvádza a schvaľuje trestný čin. Z reklamy podľa sťažovateľa taktiež nie je zrejmé, čo je predmetom predaja a reklamný príbeh, popísaný v reklame je podľa sťažovateľa zjavne vymyslený a úmyselne klame.
Z reklamy nie je zrejmé, kto je zadávateľ reklamy a Rade sa to v procese posudzovania reklamy nepodarilo určiť.
V stanovisku advokátskej kancelárie splnomocnenej šíriteľom je o.i. uvedené, že inzercia, proti ktorej sťažnosť smeruje bola zverejnená nedopatrením. Bolo tiež zabezpečené, aby k zverejneniu inzercie a k jej ďalšiemu šírenou nedošlo. K tvrdeniam sťažovateľa možno uviesť, že pravdivosť reklamy uverejnenej formou inzercie nemá šíriteľ možnosť overiť odmieta však, že by zverejnený text reklamy uvádzal alebo dokonca schvaľoval trestný čin. V tejto súvislosti je v stanovisku poukázané na ust. §15 ods. 3 zákona o vydavateľoch publikácií a o registri v oblasti médií a audiovízie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o publikáciách), v zmysle ktorého vydavateľ publikácie ani tlačová agentúra nezodpovedajú za pravdivosť informácie uverejnenej v inzercii alebo v inej forme propagácie, ani za klamlivú reklamu alebo porovnávaciu reklamu; to sa nevzťahuje na inzerciu, ktorou vydavateľ publikácie propaguje svoju osobu, najmä názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity.
Popis reklamy:
Reklama v podobe tlačenej celostránkovej inzercie bola zverejnená vo vydaní denníka Nový čas (vydanie zo dňa 6.12.2022).
Vo vrchnej časti inzercie, ktorá je spracovaná o.i. formou príbehu a prezentovania skúseností údajného gynekológa z Bratislavy je zobrazený pár žena-muž, na pozadí zobrazenia gynekologickej ambulancie. Súčasťou je headline v znení: „60-ročný gynekológ z Bratislavy má sex s 3 pacientkami denne!“, nad ktorým je text v znení: “Vďaka jednoduchej metóde si zväčšil penis o + 9 cm a opäť nadobudol chuť na sex, ako keby mal 20-25 rokov!; pod headlinom je text v znení: „Zväčšíte svoj penis o 9 cm“. Súčasťou he vyobrazenie pilulky s odkazom „Stačí 1 bylinková pilulka“.
Pod vyobrazením nasleduje text v znení: „Pre 31-ročnú pacientku gynekológa z Bratislavy, Marka S. (61), bola návšteva jeho ordinácie poriadnym šokom: pri jednej príležitosti vytiahol svoj obrovský penis a ponúkol jej sex. Po niekoľkých mesiacoch tejto „metódy“ zistila, že Marek S. takto týždenne pomáha až desiatke pacientiek! Ako získal mimoriadne sexuálne schopnosti v takom veku? Dozvedeli sme sa celú pravdu o jeho super účinnej metóde zväčšenia penisu a návratu sexuálnej zdatnosti, ako keby mal 20-25 rokov! „Sex mám až trikrát denne, a rád to robím s mnohými ženami. Ale nebolo o tak vždy. Ešte pred pár rokmi som kvôli pracovnej vyťaženosti a stresu vôbec nemal chuť. Chcel som mať sex, ale keď na to prišlo, nedalo sa mi. Po čase som sa nečudoval, že si manželka našla iného. Napriek snahe som jej nevedel nič dať a ona si našla lepšiu náhradu. Vtedy som sa tak nahneval, že som si povedal: NIE, ešte to budeš ľutovať! Budem tak dobrý, že budem mať celé zástupy žien!“ V Každom chlapovi to prebudí zviera; „Zavolal som kolegovi z centrálneho inštitútu pre výskum mužskej sexuality a požiadal som ho o pomoc. Najprv váhal, no volala som mu každý deň a nakoniec ma zaradil do testovania novej metódy, na ktorej pracovali už niekoľko rokov – Molekulárny erektilný biostimulátor. Vysvetlil mi, že objavili metódu, ktorá je účinná až na 99%. Obnovuje okamžitú, silnú erekciu a zväčšuje penis až o 9 cm! A to bez ohľadu na vek a dôvody problémov s erekciou. Prirodzeným a celkom bezpečným spôsobom môže mať každý chlap silný penis a erekciu tak dlho, ako pornohviezdy. Táto metóda funguje inak ako populárne modré pilulky. Chemické prostriedky účinkujú len niekoľko desiatok minút a majú množstvo vedľajších účinkov. Molekulárny erektilný biostimulátor znamená, že erekciu možno dosiahnuť do 24 hodín od zavedenia účinných látok do tela. To znamená, že pripravenosť na sex trvá celý deň.“ Oceľová erekcia a XXL penis; Obsiahnuté látky zvyšujú aktivitu androgénnych receptorov zodpovedných za reguláciu hladiny testosterónu až 100-krát, a to už po prvom použití. Vďaka tomu je erekcia silná, okamžitá a až o 45 minút dlhšia. Navyše sa zvyšuje libido, vďaka čomu sa v posteli opäť cítite ako 20-ročný. V priebehu niekoľkých hodín po začatí metódy sa l-arginín, známy ako molekula života dostane do kavernóznych teliesok penisu. Vďaka nemu sa penis dlhodobo zväčší do dĺžky aj hrúbky a tieto účinky pretrvávajú na bunkovej úrovni. Pravidelné používanie metódy automaticky zväčší veľkosť penisu až o + 9 cm. Táto metóda je rovnako efektívna bez ohľadu na vek! „Keď som sa zapojil do skúšok, bola to novinka. Teraz je táto metóda široko používaná, ale málokto sa k nej prizná, pretože muži sa o ňu nechcú deliť s ostatnými. Ja sám som už po jednom použití nadobudol rannú erekciu a veľkú chuť na sex už po týždni užívania. Po dvoch týždňoch bol môj penis o 4 cm väčší a asi o 2 cm hrubší, a to som mal sex takmer každý deň. Po mesiaci som bol ako 20-ročný a s mojou novou mladou milenkou som dokázal sexovať aj 45 minút!“ ženy mu chcú zaplatiť za sex s ním; „Prvýkrát s pacientkou nebolo plánované. Sama povedala, že jej chýba sex a neodmietla, keď som je ponúkol svoju „metódu“. Klebety sa však rýchlo rozšírili a do ambulancie začali prichádzať zvedavé ženy. ˇKeď začali žiadať o sex , zdráhal som sa, ale nakoniec som si pomyslel: „prečo nie?“. Molekulárny erektilný biostimulátor zväčšil môj penis o 9 cm, môžem mať sex celý deň a stále sa mi chce. Aj po piatom raze mi stačí 10-15 minútový oddych a môžem pokračovať!“ Teraz mám toľko sexu, ako som nemal nikdy predtým. Moja bývalá manželka si so mnou dohaduje stretnutia a na kolenách ma prosí, aby som jej ukázal svoj penis. Nemôže uveriť fámam a zúri od žiarlivosti. Ale nič z toho, svoju možnosť už prepásla. Teraz si vyberám len 30- až 40- ročné.“ Každý chlap môže byť sexuálnym bohom; Molekulárny erektilný biostimulátor je už 11 mesiacov dostupný aj na Slovensku. Metóda má 99% účinnosť, no doteraz ju využilo len 15 000 mužov. Muži sa tým nechcú chváliť, aby mali tieto účinky len pre seba. V zásade: čím menej ľudí vie, tým viac nadržaných žien pre vás! Na Slovensku je možné Molecular Erection Turbo Stimulator objednať iba na jednom mieste, a to telefonicky. Preto, ak chcete ľahko dosiahnuť silnú erekciu a dokonca niekoľkokrát za sebou; predĺžiť erekciu a poskytnúť partnerke dlhšie (až 75 minút) a intenzívnejšie orgazmy; zlepšiť si libido a užívať si pred spaním výkon 25-ročného chlapca; zväčšiť dĺžku svojho penisu o 9 cm a až 2 cm do hrúbky; zažiť 3x väčšiu rozkoš pri každom styku zavolajte na toto číslo…“ Získajte svoj tvrdý penis späť…Navždy! pre našich čitateľov máme špeciálnu ponuku – 75 balení tejto metódy za akciovú cenu! Zavolajte do 26.12.2022, zadajte kód NC23 a získajte Molekulárny erektilný biostimulátor za prístup k balíku vzdelávacích služieb len 26 eur namiesto 60 eur. Balíček Vám príde v diskrétnom balení.“ V rámci textu reklamy je jej súčasťou aj „recenzia“ od Kristíny, 55 v znení: „ Naozaj funguje! Je to asi šesť rokov, čo sme mali poriadny sex. Snažila som sa manžela povzbudzovať rôznymi spôsobmi, ale keď prišlo na vec, jeho penis bol mäkký a zbytočný. Odkedy používa molekulárny erektilný biostimulátor, všetko sa otočilo o 180 stupňov. Celý deň mi posiela oplzlé sms-ky. Už niekoľkokrát prišiel ku mne do práce na rýchlovku v kúpeľni. Ako keby sme opäť mali 20 rokov!“. Reklama je označená ako „Inzercia“, v spodnej časti strany je uvedené „výživový doplnok“.
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V predmetnom prípade Komisia uznala námietky sťažovateľa a reklamu vyhodnotila ako neetickú a porušujúcu Kódex vo viacerých ustanoveniach.
Niet predovšetkým pochybnosť o tom, že predmetný komunikát je reklamou, ktorá bola ako reklama / inzercia riadne označená. Z reklamy však nie je zrejmé, kto je jej zadávateľom a Rade sa to nepodarilo zistiť ani v čase posudzovania sťažnosti. Vzhľadom na to, že reklama neobsahovala označenie zadávateľa a toto sa nepodarilo určiť ani Rade, je reklama ako anonymná a netransparentná v rozpore s Kódexom (čl. 10 ods. 7 Kódexu).
Predmetná inzercia, koncipovaná do podoby článku, ktorý o.i. prezentuje skúsenosti údajného 60-ročného gynekológa z Bratislavy explicitne opisuje sexuálne správanie lekára so svojimi pacientkami. Uvedený motív ako aj celkové spracovanie textu Komisia nepovažuje za etický a je toho názoru, že predmetná reklama obsahuje tvrdenia, výrazové prostriedky a opisy, ktoré sú v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti a znižujú ľudskú dôstojnosť (čl. 11). Komisia má taktiež za to, že prezentácia takéhoto správania na úrovni lekár (gynekológ) a pacientky je prezentáciou neakceptovateľného a nelegálneho zneužitia prístupu lekára voči pacientkam, a reklama navádza na porušovanie všeobecných záväzných právnych predpisov, resp. vzbudzuje dojem, že s ich porušovaním súhlasí (čl. 10 ods. 1 Kódexu), keď prezentuje takéto správanie ako pomoc pre pacientky ako bežné až takpovediac „chvályhodné“ správanie sa lekára.
V zmysle Kódexu neprípustnou je reklama, ktorú vylučujú alebo priamo zakazujú všeobecne záväzné právne predpisy, najmä pokiaľ ide o formu prezentácie alebo propagácie (čl. 25 ods. 1 písm. b) Kódexu). V danom prípade Komisia vychádzala najmä zo skutočnosti, že predmetom propagácie, ako je uvedené v rámci inzercie je výživový doplnok, na propagáciu ktorého, najmä v súvislosti s tvrdeniami použitými v reklame sa vzťahujú špecifické právne predpisy. V rámci reklamy sú uvedené viaceré tvrdenia a výroky, ktoré naznačujú alebo z ktorých vyplýva, že existuje súvislosť medzi potravinou (výživovým doplnkom), ktorá je predmetom tvrdenia, a zdravím. Uvedené tvrdenia, nie sú v tomto prípade schválenými zdravotnými tvrdeniami a Komisia má za to, že ich použitie v reklame preto nebolo opodstatnené. Spôsob komunikácie výživového doplnku v rámci článku môže v spotrebiteľovi vyvolať mylný dojem, že výživový doplnok má vlastnosti lieku, resp. sú mu pripisované liečivé účinky a Komisia je preto toho názoru, že ide o reklamu, ktorú vylučujú, či priamo zakazujú všeobecné právne predpisy.
Komisia je taktiež toho názoru, že takýto druh reklamy ohrozuje dobré meno reklamy ako takej a znižuje dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľom (čl. 10 ods. 6 Kódexu).
Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že printová reklama: „60 – ročný gynekológ z Bratislavy…/ molekulárny turbostimulátor“, zadávateľ: neznámy, šíriteľ: FPD Media, a.s. je v rozpore s ustanovením čl. čl. 10 ods. 1,6 a 7; čl. 11 a čl. 25 ods. 1 písm. b) Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená.
Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. b) bod v. Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy a k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia. Nakoľko však z reklamy nie je možné určiť jej zadávateľa a reklama je anonymná a netransparentná, Komisia v zmysle vyššie uvedeného apeluje aj na poskytovateľa reklamnej plochy – šíriteľa, ktorý sa vyzýva k zamedzeniu šírenia predmetnej reklamy do budúcnosti a vzhľadom na ohrozenie dobrého mena reklamy ako takej aj aby zamedzil šíreniu obdobnej alebo podobnej reklamy.
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave dňa 19. 01. 2023
Mária Tóthová Šimčáková
predsedníčka Komisie