Fyzická osoba
MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s. r. o.
/ šíriteľ: MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s. r. o.
TV
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
k sťažnosti zaevidovanej pod č. 14 (03-01)
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5 Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa § 24 Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení mediálnej komerčnej komunikácie (ďalej len „Protokol”) a podľa Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) s poukazom na § 130 ods. 1 a 4 a § 131 ods. 1 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) (ďalej len „Zákon“) vydáva po predbežnom posúdení sťažnosti spravodajským senátom Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „senát“) v súlade s § 24 Protokolu a čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Šírenie sponzorských odkazov „on-line kasíno Doublestar“ vo vysielaní TV Markíza a TV Dajto (dňa 17.2.2025), strany Protokolu – vysielateľa televíznej programovej služby spoločnosti MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s.r.o. Bratislava
neporušuje pravidlá Protokolu
vrátane pravidiel doň recipovaných zo Zákona.
Odôvodnenie
I. Obsah sťažnosti
1. Rade bola dňa 19.2.2025 Radou pre mediálne služby postúpená sťažnosť od fyzickej osoby, okres Partizánske voči šíreniu sponzorského odkazu, ktorý komunikuje on-line kasíno Doublestar. Sťažovateľ poukazuje na to, že jeho syn sa dopytuje, prečo sa nemôže zaregistrovať, keď je to propagované ako hra. Sťažovateľ mu nedokáže vysvetliť, že je to len pre dospelých, a podľa sťažovateľa o to viac to láka deti. Sťažovateľ uvádza, že pokiaľ je reklama na alkohol zakázaná do 22.00 hod, tak by malo byť zakázaná aj reklama na hazard. Pokiaľ by podľa sťažovateľa „uviedli, že „sponzorom počasia je XY“, určite by to znelo inak ako nabádanie k hazardu.
II. Popis reklamy
2. Dňa 17.2.2025 bol v rámci programovej služby TV Markíza vysielateľa, spoločnosti MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r. o. (ďalej aj „šíriteľ) odvysielaný sponzorský odkaz na on-line kasíno „Doublestar“ vo vysielacom čase o 20:00:01 a 20:04:18.
3. Predmetný komunikát mal podobu sponzorského odkazu. Na obrazovke sa zobrazí text: „DOUBLE STAR www.DOUBLESTAR.SK.“ Nasleduje záber, v ktorom sa 3 ľudia v spoločenskom oblečení zabávajú s telefónmi v ruke. Voice over hovorí: „Double porciu zábavy na vaše obrazovky prináša Doublestar.sk. Len pre hráčov od 18 rokov.“ V spodnej časti obrazovky je po celý čas umiestnený text: „Účasť na hazardnej hre sa zakazuje fyzickej osobe mladšej ako 18 rokov.“
III. Pôsobnosť Protokolu
4. Šíriteľ je stranou Protokolu podľa § 2 ods. 3 písm. a) Protokolu, preto je daná personálna pôsobnosť Protokolu.
5. Protokol sa vzťahuje na komunikát šírený v televíznom vysielaní, ktorý je mediálnou komerčnou komunikáciou. Je nepochybné, že posudzovaný komunikát má formu reklamného oznamu, preto je daná vecná pôsobnosť Protokolu.
6. Predmetná reklama sa šírila prostredníctvom televízneho vysielania šíriteľa na území Slovenskej republiky, preto je daná teritoriálna pôsobnosť Protokolu.
7. K šíreniu predmetnej reklamy došlo po dni, v ktorom sa stal podľa § 33 ods. 1 Protokol záväzný voči šíriteľovi, čím je daná aj časová pôsobnosť Protokolu.
IV. Východiská posudzovania reklamy
8. Protokol v súlade s jeho účelom nadväzuje predovšetkým na čl. 25 Kódexu (odsek 3 preambuly Protokolu), ktorého podstatou je zabrániť šíreniu reklamy, pokiaľ je potenciálne v rozpore so zákonom. Protokol preto vychádza zo zákonných ustanovení právneho poriadku Slovenskej republiky regulujúcich mediálnu komerčnú komunikáciu v televíznom vysielaní, rozhlasovom vysielaní a v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie (odsek 6 preambuly Protokolu).
9. V nadväznosti na to aj Komisia priamo či prostredníctvom svojho Senátu posudzuje šírenie reklamy v rámci etických pravidiel Protokolu recipujúcich ustanovenia Zákona regulujúce šírenie reklamy tak, že pri posudzovaní súladu s pravidlami Protokolu vychádza z toho, či môže šírená reklama obstáť popri ustanoveniach Zákona, ktoré Protokol recipuje.
10. Na rozdiel od ustanovení vlastného Kódexu sú pravidlá Protokolu upravujúce šírenie reklamy (mediálnej komerčnej komunikácie) len také prísne, aké prísne sú ustanovenia Zákona, ktoré sa do pravidiel Protokolu recipovali.
11. Preto pokiaľ by reklama mohla obstáť popri norme ustanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom, môže obstáť aj popri pravidle Protokolu, do ktorého sa predmetná norma recipovala.
V. Predmet sťažnosti z pohľadu pravidiel Protokolu
12. Vysielateľ programovej služby a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie sú povinní zabezpečiť, aby program alebo séria programov, ktoré sú čiastočne alebo ako celok sponzorované, boli zreteľne označené sponzorským odkazom na začiatku programu, v úvodných titulkoch programu, počas programu, po prerušení programu, v záverečných titulkoch programu alebo na konci programu (§ 13 ods. 1 Protokolu).ň
13. Cieľom sponzorovania je propagovať názov alebo obchodné meno, ochrannú známku, dobrú povesť, tovary alebo aktivity osoby, ktorá plnenie poskytla a tieto informácie môžu byť uvedené v sponzorskom odkaze (§ 13 ods. 2 Protokolu).
14. Vysielateľ a poskytovateľ audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie sú povinní zabezpečiť, aby sponzorovaný program, sponzorovaná programová služba alebo sponzorovaná audiovizuálna mediálna služba na požiadanie priamo nepodporovali predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a to najmä osobitnými propagačnými zmienkami o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch, programovej službe alebo v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie; to sa nevzťahuje na sponzorský odkaz v rozhlasovej programovej službe (§ 13 ods. 5 Protokolu).
15. Sponzorom programu televíznej programovej služby v čase medzi 6:00 hod až 18:00 hod nemôže byť osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier s výnimkou sponzorovania športových programov s výnimkou sponzorských odkazov označujúcich sponzora športových programov a sponzorských odkazov týkajúcich sa výlučne lotériových hier a charitatívnych lotérií (§ 13 ods. 12 Protokolu).
VI. Stanovisko šíriteľa k predmetu sťažnosti
16. Šíriteľ bol dňa 19. 2. 2025 vyzvaný, aby sa k šíreniu reklamy, ktorá je predmetom sťažností, vyjadril v lehote piatich pracovných dní, t. j. do 26.2.2025.
17. Šíriteľ poskytol prostredníctvom svojho právneho zástupcu Komisii vyjadrenie dňa 26.2.2025, v ktorom o. i. uvádza: „Spot nie je reklamou v zmysle ZoMS alebo Opčného protokolu, je sponzorským odkazom v zmysle ustanovenia §93 ZoMS. Účelom Spotu bolo informovať divákov o sponzorovi programu. Spot má informačný, nie propagačný charakter. V prípade sponzorských odkazov ani ZoMS ani Opčný protokol neupravujú ich vysielanie z hľadiska vhodnosti či nevhodnosti ich obsahu pre maloletých. Sponzorský odkaz sa zaraďuje pod inú zložku programovej služby v zmysle ZOMS, a teda sa naň vzťahujú ustanovenia § 62 ods. 6 ZoMS upravujúcich časové obmedzenia zaradenia programov. Podľa § 13 ods. 12 Opčného protokolu nemôže byť v čase medzi 6:00 hod až 18:00 hod. sponzorom programu osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier. V predmetnom prípade však bol Spot ako sponzorský odkaz odvysielaný až po 20:00 hod., t.j. až po uvedenom časovom okne. Šíriteľ má za to, že vyššie uvedený Spot neobsahuje žiadne kritériá, ktoré by odôvodňovali jeho rozpor s právnymi predpismi, nakoľko Spot bol odvysielaný po 20:00 hod. a ihneď po Televíznych novinách, ktoré primárne nie sú určené maloletému divákovi. Zároveň si Šíriteľ dovoľuje doplniť, že samotný obsah Spotu žiadnym spôsobom necieli na maloletých divákov, ani ich nenabáda na hazardné hry. Tak v obrazovej ako aj vo zvukovej zložke Spotu je prítomná informácia, že hazardné hry sú zakázané osobám mladším ako 18 rokov. Na základe uvedeného má šíriteľ za to, že Spot nemá negatívny dopad na maloletých. Ak aj uvedený Spot obsahuje podnet, ktorý vedie deti k otázkam, nemôže to byť automaticky vyhodnotené ako dôvod na jej zákaz. Nie všetko, čo je predmetom vysielania, je automaticky vhodné pre maloletých. V prípade hazardných hier a súvisiacich sponzorských odkazov išiel Šíriteľ v rámci vlastných interných pravidiel nad rámec právnej úpravy a zaraďuje ich výlučne po 20:00 hod. Rovnako Šíriteľ striktne vyžaduje od zadávateľov, aby bol v rámci takýchto spotov jasne odkomunikovaný zákaz hazardných hier osobám mladším ako 18 rokov.“
VII. Predbežné posúdenie
18. Predbežné posúdenie sa uskutočnilo dňa 20. 03. 2025 trojčlenným Senátom v súlade s § 24 Protokolu.
19. Po predbežnom posúdení dospel senát k záveru, ktorý je vyjadrený vo výroku tohto nálezu.
20. Záver predbežného posúdenia bol dňa 7.4.2025 oznámený šíriteľovi, ktorý v lehote na námietky vyjadril so závermi posúdenia súhlas.
VIII. Názor Komisie
21. Senát sa zaoberal najprv skutočnosťou, či predmetný komunikát je sponzorským označením, teda či je sponzorským odkazom v súlade s § 13 ods. 2 Protokolu. Zo spôsobu zaradenia uvedeného komunikátu, jeho dĺžky ako aj spôsobu spracovania, vrátane textácie „Double porciu zábavy na vaše obrazovky prináša Doublestar.sk“ je zrejmé, že v danom prípade má komunikát podobu sponzorského odkazu, účelom ktorého bolo informovať divákov o sponzorovi programu. Spot má teda informačný, nie propagačný charakter.
22. Z pohľadu priemerného spotrebiteľa preto niet pochybnosť o povahe mediálnej komerčnej komunikácie. V tomto kontexte treba konštatovať, že sponzorský odkaz spĺňa aj podmienku § 15 ods. 1 Protokolu, pretože priemerný spotrebiteľ s ohľadom na uvedené označenie, spôsob jeho uvedenia a dĺžku jeho prítomnosti na obrazovke nemôže vyhodnotiť predmetný komunikát inak, ako sponzorský odkaz.
23. Z pohľadu senátu v predmetnom prípade preto niet pochybnosť o tom, že ide o sponzorský odkaz, a nie o reklamné oznámenie, resp. telenákup.
24. Z hľadiska obsahu odvysielaného sponzorského odkazu, tento spĺňal požiadavky, ktoré na tento druh komunikátu kladie Protokol. Súčasťou sponzorského odkazu boli obsahy, ktoré § 13 ods. 2 Protokolu umožňuje v rámci tohto druhu komunikátu využiť, resp. také, ktoré môžu byť v sponzorskom odkaze uvedené.ň
25. Odvysielaný sponzorský odkaz nepodporoval predaj, nákup ani prenájom tovarov alebo služieb sponzora alebo tretej osoby, a neobsahoval ani propagačné zmienky o uvedených tovaroch či službách v týchto programoch (§ 13 ods. 5 Protokolu).
26. Predmetný sponzorský odkaz bol odvysielaný v súlade s časovým obmedzením pre vysielanie sponzorských odkazov, sponzorom ktorých je osoba, ktorej hlavnou činnosťou je prevádzkovanie hazardných hier, pričom v predmetnom prípade Senát prihliadal na skutočnosť, že sponzorský odkaz bol odvysielaný po 20.00 hod, a teda v čase, v ktorom vysielanie tohto druhu komunikácie umožňuje aj príslušná legislatíva.
27. Zároveň sponzorský odkaz neobsahoval prvky, ktoré by boli pre deti, či maloletých atraktívne. V komunikáte sú zobrazené dospelé osoby, spot necieli na maloleté osoby, naopak v spote je uvedené, že hazardné hry sú zakázané osobám mladším ako 18 rokov, čo Senát považuje vzhľadom na osobu sponzora za dostatočné a legitímne. Navyše spot nenabádal na účasť na hazardných hrách, ako bolo uvedené vyššie, z hľadiska obsahu mal skôr informačný, nie propagačný charakter.
IX. Záver posúdenia predmetu sťažnosti
28. Na základe vyššie uvedeného Senát na svojom zasadnutí dňa 20. 03. 2025 v súlade s § 131 ods. 1 Zákona rozhodol, že odvysielaním sponzorského odkazu „on-line kasíno Doublestar“ (dňa 17.02.2025) v televíznom vysielaní TV Markíza – vysielateľ televíznej programovej služby, spoločnosť MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s.r.o., Bratislava – neporušil pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzovaná sťažnosť nie je opodstatnená. V súlade s § 130 ods. 1 Zákona je platný arbitrážny nález rozhodnutím vo veci.
Poučenie
Šíriteľ alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, ak zaplatia poplatok a zároveň
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku, pravidlo štvrtej časti Protokolu alebo iné pravidlo Kódexu (resp. Protokolu), ktorého porušenie predpokladá preskúmanie nálezu,
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie, resp. senátu.
Poplatok spojený s prieskumom nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu, resp. číslo prvej sťažnosti v záhlaví.
V Bratislave dňa 8.4.2025
Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie