Fyzická osoba
MAC TV s. r.
TV (reklamný oznam)
Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
Arbitrážny nález
k sťažnosti zaevidovanej pod č. 22 (06-04)
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5 Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa § 24 Opčného protokolu k Etickému kódexu reklamnej praxe o reklamnej praxi pri šírení mediálnej komerčnej komunikácie (ďalej len „Protokol”) a podľa Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) s poukazom na § 130 ods. 1 a 4 a § 131 ods. 1 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách) (ďalej len „Zákon“) vydáva po predbežnom posúdení sťažnosti spravodajským senátom Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „senát“) v súlade s § 24 Protokolu a čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
n á l e z :
Šírenie televízneho reklamného oznamu „Diplomatico“ (dňa 21.06.2024) v televíznom vysielaní TV JOJ, strana Protokolu – vysielateľ televíznej programovej služby spoločnosť MAC TV s. r. o., Bratislava
neporušil pravidlá Protokolu
vrátane pravidiel doň recipovaných zo Zákona.
Odôvodnenie
I. Obsah sťažnosti
1. Rada obdržala sťažnosť fyzickej osoby, okres Kežmarok voči šíreniu mediálnej komerčnej komunikácie vo vysielaní TV JOJ.
2. Sťažovateľ uvádza, že dňa 21.6. 2024 bola počas relácie Noviny TV JOJ v čase o 19:30 hod odvysielaná reklama – reklamný oznam na alkoholický nápoj, liehovinu „Diplomático“.
II. Popis predmetu sťažnosti
3. Reklama má podobu 10-sekundového reklamného oznamu, ktorý sa odohráva v priestoroch baru. V rámci jednotlivých obrazov je zachytený barman, ktorý nalieva nápoj do pohárov s ľadom a podáva ich hosťom. Hostia si pripíjajú. Do baru vchádza ďalšia dvojica, nasleduje záber na zdvihnuté poháre s nápojom, ktorými si všetci pripíjajú. V poslednom zábere je na obraze zachytený produkt – fľaša s nápojom Diplomático a dva poháre s naliatym nápojom. Súčasťou jednotlivých obrazov sú texty v znení: „Srdce, dokáže nás viesť; vyvolať zvedavosť; prebudiť vášeň; Diplomático, rum stvorený srdcom“. V spodnej časti obrazu je počas celej doby trvania spotu umiestnený odkaz na zodpovednú konzumáciu: „Prosím, pite s rozumom.“ Spot je sprevádzaný voice-overom v znení: „Dokáže nás viesť, vyvolať zvedavosť, ale aj prebudiť vášeň. Diplomático, rum stvorený srdcom“. Reklamný oznam bol odvysielaný dňa 21.6.2024 o 20:05 hod počas relácie Noviny TV JOJ na programovej službe TV JOJ.
III. Pôsobnosť Protokolu
4. Šíriteľ je stranou Protokolu podľa § 2 ods. 3 písm. a) Protokolu, preto je daná personálna pôsobnosť Protokolu.
5. Protokol sa vzťahuje na komunikát, na ktorý sa vzťahuje Kódex, šírený v televíznom vysielaní. Komunikát sa šíril prostredníctvom televíznej programovej služby strany Protokolu.
6. Predmetný komunikát sa šíril prostredníctvom televízneho vysielania šíriteľa na území Slovenskej republiky, preto je daná teritoriálna pôsobnosť Protokolu.
7. K šíreniu predmetnej reklamy došlo po dni, v ktorom sa stal podľa § 33 ods. 1 Protokol záväzný voči šíriteľovi, čím je daná aj časová pôsobnosť Protokolu.
IV. Východiská posudzovania reklamy
8. Protokol v súlade s jeho účelom nadväzuje predovšetkým na čl. 25 Kódexu (odsek 3 preambuly Protokolu), ktorého podstatou je zabrániť šíreniu reklamy, pokiaľ je potenciálne v rozpore so zákonom. Protokol preto vychádza zo zákonných ustanovení právneho poriadku Slovenskej republiky regulujúcich mediálnu komerčnú komunikáciu v televíznom vysielaní, rozhlasovom vysielaní a v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie (odsek 6 preambuly Protokolu).
9. V nadväznosti na to aj Komisia priamo či prostredníctvom svojho senátu posudzuje šírenie reklamy v rámci etických pravidiel Protokolu recipujúcich zákonné ustanovenia regulujúce šírenie reklamy tak, že pri posudzovaní súladu s pravidlami Protokolu vychádza z toho, či môže šírená reklama obstáť popri zákonných ustanoveniach, ktoré Protokol recipuje.
10. Na rozdiel od ustanovení vlastného Kódexu sú pravidlá Protokolu upravujúce šírenie reklamy (mediálnej komerčnej komunikácie) len také prísne, aké prísne sú zákonné ustanovenia, ktoré sa do pravidiel Protokolu recipovali.
11. Preto pokiaľ by reklama mohla obstáť popri norme ustanovenej všeobecne záväzným právnym predpisom, môže obstáť aj popri pravidle Protokolu, do ktorého sa predmetná norma recipovala.
V. Predmet sťažnosti z pohľadu pravidiel Protokolu
12. Protokol v predmetnom prípade prihliada pri šírení reklamného oznamu alkoholických nápojov na §80 zákona č. 264/2022 Z. z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách), v zmysle ktorého „vysielateľ, ktorý nepodlieha niektorému zo samoregulačných mechanizmov zapísaných do evidencie podľa tohto zákona, regulujúcich oblasť mediálnej komerčnej komunikácie, je povinný zabezpečiť, aby sa mediálna komerčná komunikácia, okrem umiestňovania produktov, na liehoviny nevysielala v čase od 6.00 hod. do 20.00 hod.
VI. Stanovisko šíriteľa k predmetu sťažnosti
13. Šíriteľ bol dňa 26. 06. 2024 vyzvaný, aby sa k predmetu sťažnosti vyjadril v lehote piatich pracovných dní, t. j. do 03.07.2024.
14. Šíriteľ poskytol prostredníctvom svojho právneho zástupcu Komisii vyjadrenie dňa 02.07.2024.
15. V stanovisku šíriteľ o.i. uvádza, že „v čase uvedenom v sťažnosti nebola odvysielaná na alkoholický nápoj Diplomático žiadna reklama, čo si dovoľujeme podporiť aj poskytnutím záznamu vysielania zo dňa 21.06.2024 v predmetnom čase. Reklama na alkoholický nápoj Diplomático bola do vysielania zaradená až v čase o 20.05 hod. v súlade s časovým obmedzením vysielania reklamy na liehoviny, teda nie v čase 19:30 ako uvádzal sťažovateľ. V tejto súvislosti s i dovoľujeme poukázať na skutočnosť, že podľa § 80 písm. a) zákona č. 264/2022 Z.z. o mediálnych službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o mediálnych službách): „vysielateľ, ktorý nepodlieha niektorému zo samoregulačných mechanizmov zapísaných do evidencie podľa tohto zákona, regulujúcich oblasť mediálnej komerčnej komunikácie, je povinný zabezpečiť, aby sa mediálna komerčná komunikácia, okrem umiestňovania produktov, na liehoviny nevysielala v čase od 6.00 hod. do 20.00 hod.“ Opčný protokol nestanovuje časové obmedzenie pre vysielanie reklamného oznamu na liehoviny, ani všeobecne na alkohol. Z uvedeného dôvodu Vysielateľ pristúpil k časovému zaradeniu predmetného reklamného oznamu v zmysle obmedzenia vyplývajúceho zo zákona o mediálnych službách a reklamný oznam na alkoholický nápoj Diplomático zaradil do vysielania po 20.00 hod. Máme za to, že vysielateľ pri časovom zaradení predmetného reklamného oznamu postupoval v súlade so zákonom o mediálnych službách aj s Opčným protokolom“.
VII. Predbežné posúdenie
16. Predbežné posúdenie sa uskutočnilo dňa 12.9.2024 trojčlenným senátom v súlade s § 24 Protokolu.
17. Po predbežnom posúdení dospel senát k záveru, ktorý je vyjadrený vo výroku tohto nálezu a odôvodnený nižšie vo VIII. časti tohto nálezu.
18. Záver predbežného posúdenia bol oznámený šíriteľovi, ktorý v lehote na námietky vyjadril so závermi posúdenia súhlas nasledovne: „Vysielateľ v plnom rozsahu súhlasí s návrhom arbitrážneho nálezu zo dňa 23.9.2024, že šírením televízneho reklamného oznamu „Diplomático“ (dňa 21.06.2024) v televíznom vysielaní TV JOJ, strana Protokolu – vysielateľ televíznej programovej služby spoločnosť MAC TV s. r. o., Bratislava – neporušil pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona.“
VIII. Názor Komisie
19. Cieľom daného komunikátu bola prezentácia produktu – alkoholického nápoja konkrétnej značky. V predmetnom prípade, pri posudzovaní etickosti vysielania predmetného komunikátu, senát vychádzal o.i. aj zo skutočnosti, že spot bol zaradený do vysielania po 20.05 hod., a teda bol odvysielaný v čase, ktorý je z hľadiska aktuálne platnej legislatívy, určujúcej časové obmedzenie vysielania reklamy na alkoholické nápoje, v kontexte ktorej je potrebné aplikovať aj ustanovenia Protokolu prípustný. Senát prihliadal aj na skutočnosť, že celkové spracovanie spotu neobsahovalo výrazové prostriedky, či zobrazenia, ktoré by boli pre detského, či maloletého diváka atraktívne, ani sa žiadnym spôsobom detskému, či maloletému divákovi neprihováral, ani nebol na túto cieľovú skupinu zameraný. Účinkujúci v spote boli dospelé osoby, spot nezobrazoval nadmernú konzumáciu alkoholu, ani správanie, ktoré by bolo možné považovať z hľadiska propagácie alkoholu za neprimerané, či neetické.
IX. Záver posúdenia predmetu sťažnosti
20. Na základe vyššie uvedeného Senát na svojom zasadnutí dňa 12. 9. 2024 v súlade s § 131 ods. 1 Zákona rozhodol, že šírením televízneho reklamného oznamu „Diplomático“ (dňa 21.06.2024) v televíznom vysielaní TV JOJ, strana Protokolu – vysielateľ televíznej programovej služby spoločnosť MAC TV s. r. o., Bratislava – neporušil pravidlá Protokolu vrátane pravidiel recipovaných doň zo Zákona a posudzovaná sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená. V súlade s § 130 ods. 1 Zákona je platný arbitrážny nález rozhodnutím vo veci.
Poučenie
Šíriteľ alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, ak zaplatia poplatok a zároveň
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku, pravidlo štvrtej časti Protokolu alebo iné pravidlo Kódexu (resp. Protokolu), ktorého porušenie predpokladá preskúmanie nálezu,
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie, resp. senátu.
Poplatok spojený s prieskumom nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
V Bratislave dňa 24.9. 2024
Mária Tóthová Šimčáková, v.r.
predsedníčka Komisie