ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

27 (12-05) billboard - kondómy PEPINO

Sťažovateľ

súkr. osoba

Zadávateľ

OLZA TRADING, s.r.o., Český Těšín

Médium

billboard

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., II./1.1., 1.2., 3.6., IV./2.1.1


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 10. 12. 2002 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie vizuálu billboardu spoločnosti OLZA TRADING, s.r.o., so sídlom v Českom Těšíne, Česká republika, propagujúceho kondómy PEPINO pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódexu) vydáva nasledovný

 

NÁLEZ:

 

Reklama – billboard spoločnosti OLZA TRADING, s.r.o., pre kondómy PEPINO

j e   v   s ú l a d e

s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posudzovala vizuál reklamného billboardu spoločnosti OLZA TRADING, s.r.o., so sídlom v Českom Těšíne, Česká republika, propagujúci kondómy PEPINO.  Vizuál billboardu obsahuje je slogan „Sex áno – drogy nie“
a na Slovensku ho zverejňuje spoločnosť Akzent Media. Sťažovateľ uvádza, že na billboarde sa v neprimeranom spojení objavuje problematika drogová a sexuálna, tvrdí že tieto nemajú nič spoločné a uvedené spojenie nenáležite zasahuje deti, problematizuje výchovu
a zasahuje do jeho súkromia. Evidentne pozitívne konštatovanie „Drogy nie“, ktoré sa zhoduje s dobrou výchovou, je naviazané na „Sex áno“, čo v deťoch podľa žiadateľa vyvoláva nenáležité pocity a úvahy. S prosbou o zastavenie reklamy sa obrátil aj na Národnú radu SR, Konferenciu biskupov Slovenska a mestský úrad v mieste svojho trvalého bydliska.

 

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovení bodov 3.2 Časti I., 1.1, 1.2 a 3.6 Časti II. a 2.1.1 Časti IV. Kódexu, v ktorých sa uvádza:

 

3.2./I Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

 

1.1./II Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov. Porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá.

 

1.2./II  Reklama nesmie obsahovať predovšetkým prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.

 

3.6./II  Reklama nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite tým, že zobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť, nahotu alebo čiastočnú nahotu ľudského tela nevhodným spôsobom a nesmie bez oprávneného dôvodu prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.

 

2.1.1./IV Spôsob, akým deti reagujú a prijímajú reklamu, je podmienený ich vekom, skúsenosťami a okolnosťami, za akých konkrétnu reklamnú správu prijímajú. Komisia berie pri posudzovaní reklám tieto všeobecné podmieňujúce faktory do úvahy. Špeciálnu pozornosť je potrebné venovať aj reklame, v ktorej sa deti a mládež objavujú ako herci alebo modely.

Reklama nesmie zneužívať prirodzenú dôverčivosť detí a  nedostatok ich životných skúseností.

 

Sekretariát RPR požiadal zadávateľa reklamy, spoločnosť OLZA TRADING, s.r.o., o vyjadrenie k predmetnému podnetu. Tento vyjadril v stanovisku názor, že reklamné billboardy na kondómy Pepino s uvedeným sloganom nie sú v rozpore s Kódexom platným v Slovenskej republike, že snahou spoločnosti bolo hlavne osloviť mladých ľudí a takto im pripomenúť, aby viac používali kondómy, veriac, že týmto sa môže znížiť počet ľudí, ktorí sa nakazia pohlavnými chorobami alebo vírusom HIV. Tvrdí, že je nesporné, že bezpečný sex s kondómom Pepino je lepší, ako užívanie akýchkoľvek  drôg a že na drogovú prevenciu sa zabúda.

 

Arbitrážna komisia RPR sa v diskusii dotkla vhodnosti použitého reklamného média, zvažovala kontext súvisiacich mediálnych obsahov, ktoré obklopujú mladých ľudí i deti, ako aj štandartné chápanie a typické postoje mladých ľudí. Dospela k názoru, že predmetná reklama obsahuje konštatovania, ktoré v sebe majú provokujúcu zložku s otáznym posolstvom smerom k recipientovi, ktoré ale nenavádzajú priamo na aktívne počínanie,
a ktoré mladého človeka neohrozia výraznejšie ako bežný mediálny kontext, dotýkajúci sa sexuálnych tém. Arbitrážna komisia sa zhodla na tom, že samotný protipól tvrdení obsiahnutých v reklame nemožno pokladať za porušenie Kódexu.

 

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že podnet na reklamný billboard spoločnosti OLZA TRADING, s.r.o., na kondómy PEPINO nie je opodstatnený a šírenie predmetného vizuálu nebolo posúdené ako porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

 

V  Bratislave, dňa 2. januára 2003

Pavol Blahušiak

predseda AK RPR

Scroll to Top