ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

06 (04-01) etikety minerálnej vody Kláštorná

Sťažovateľ

súkr. osoba, Bratislava

Zadávateľ

TOPLIMO, a.s., Košice

Médium

reklamné materiály

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 18. 04. 2002 vo veci sťažnosti od súkromnej osoby, Bratislava na etikety spoločnosti Toplimo, a.s., Topoľčany pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

 

NÁLEZ:

 

Reklamná kampaň – etikety minerálnej vody Kláštorná – spoločnosti TOPLIMO, a.s., Topoľčany,

j e   v   r o z p o r e

s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

 

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej soby, Bratislava, na etikety minerálnej vody Kláštorná od spoločnosti TOPLIMO, a.s., Topoľčany.

V sťažnosti je uvedené, že na 1,5 litrovom balení minerálnej vody Kláštorná s príchuťou broskyne bola na vrchnej etikete propagovaná súťaž. Na etikete bolo uvedené, že treba pozrieť vnútornú stranu etikety na ktorej sa nachádza popis súťaže. Avšak, na vnútornej strane ani vrchnej, ani spodnej etikety sa žiadny popis súťaže nenachádzal. Podľa sťažovateľa, konkrétna fľaša mala byť pritom plnená v čase platnosti súťaže a podľa neho ide o klamlivú reklamu.

Na dotknutú reklamu Rade pre reklamu poskytol stanovisko zadávateľ uvedenej reklamy, spoločnosť TOPLIMO, a.s., Topoľčany. V stanovisku je uvedené, že predmetná súťaž trvala 14 mesiacov, a to od novembra 2000 až do decembra 2001. Minerálna voda Kláštorná s príchuťou broskyne bola prvýkrát vyrobená v decembri 2001, t.j. v posledný mesiac trvania súťaže a určená na trh od januára 2002, t.j. po skončení súťaže. V tejto súvislosti chýba zadávateľovi údaj ako sa sťažovateľ dostal k produktu, ktorý je predmetom sťažnosti. Súťaž trvala 14 mesiacov a počas celého trvania súťaže ani po jej skončení nebol u výrobcu zaznamenaný ani jeden podnet, ktorý by bol podobný podnetu sťažovateľa. V stanovisku je ďalej uvedené, že ak by výrobok aj bol v čase trvania súťaže riadne označený súťažnou etiketou i keď by prípadne na vnútornej strane niektorej etikety chýbal vysvetľujúci text súťaže, nie je to rozhodne globálny jav pre tento výrobok.

 

Arbitrážna komisia posudzovala, či v prípade uvedenej reklamy  nedošlo k porušeniu ustanovení bodu 3.2 Časti I. Kódexu.

 

3.2/I.

Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

 

 

Arbitrážna komisia posudzovala výlučne iba tú časť sťažnosti, ktorá sa týkala etiky predmetnej reklamy a po diskusii dospela k záveru, že spomínaná reklama sa svojím spracovaním dostala do rozporu s etikou reklamy. Arbitrážna komisia posudzuje výlučne len dopad reklamy na spotrebiteľa a porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité média. Uvedená reklama v konkrétnom, aj keď zrejme v ojedinelom prípade, je preto zavádzajúca pre spotrebiteľa.

 

 

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na reklamu konkrétne etikety minerálnej vody Kláštorná spoločnosti TOPLIMO, a.s., Topoľčany je opodstatnená a jej šírenie bolo posúdené ako porušenie Kódexu v bode 3.2 Časti I. Kódexu.

 

 

V  Bratislave, dňa 25. 04. 2002                                

      

Milan Lechnický

predseda AK RPR

Scroll to Top