ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

28 (12-06) inzercia letenky leteckej spoločnosti

Sťažovateľ

súkr. osoba

Zadávateľ

SkyEurope Airlines, Bratislava

Médium

print

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., II./4.1., 4.6.,


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 10. 12. 2002 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie reklamy – inzercie spoločnosti SkyEurope Airlines so sídlom v Bratislave pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódexu) rozhodla o vydaní nasledovného

 

NÁLEZU:

 

Reklama spoločnosti SkyEurope Airlines

j e   v   r o z p o r e

s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posudzovala reklamnú inzerciu spoločnosti SkyEurope Airlines. Sťažovateľ považuje informácie obsiahnuté v inzerátoch za zavádzajúce. Uvádza, že pri „malých“ inzerátoch na služby spoločnosti (leteckú prepravu osôb) v novinách (napr. SME z 30. 9. 2002) sú uvedené ceny leteniek bez DPH a letiskových poplatkov a bez upozornenia na tento fakt, zatiaľ čo pri „väčších“ inzerátoch je už prítomné takéto upozornenie – pričom ceny sú zhodné s „malou“ inzerciou.

 

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovenia bodov 3.2 Časti I. a 4.1, 4.2 a 4.6 Časti II. Kódexu, v ktorých sa uvádza:

 

Časť I.

3.2.

Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

 

Časť II.

4.1. Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

4.2. Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.

4.6. Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.            

 

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť SkyEurope Airlines o vyjadrenie k predmetnému podnetu. Spoločnosť SkyEurope Airlines v odpovedi oznámila sekretariátu RPR skutočnosť, že predmetná inzercia sa už stala objektom skúmania Slovenskej obchodnej inšpekcie (ďalej len SOI). Zároveň sekretariátu zaslala kópiu svojho vyjadrenia pre SOI, ktoré považuje za dostatočne vypovedajúce o danom prípade. Vo vyjadrení z 23. 10. 2002 sa uvádza, že na základe kontroly SOI, iniciovanej z podnetu spotrebiteľa, musela spoločnosť SkyEurope Airlines konštatovať, že pri zverejňovaní reklamy, ktorou ponúkala predaj leteniek na rôzne destinácie, neboli dôsledne dodržané podmienky zákona o ochrane spotrebiteľa.

 

Ďalej spoločnosť uvádza, že v priebehu kalendárneho roka menila stratégiu reklamnej kampane týkajúcej sa ponuky služieb tak, že prešla od zverejňovania veľkoplošnej inzercie k inzerátom malých rozmerov, a nepozornosťou jej uniklo, že maloplošné inzeráty neobsahovali všetky potrebné údaje. (Pri veľkoplošnej inzercii boli všetky ceny ponúkaných leteniek uvádzané v úplnom rozsahu, teda s údajom, že tieto ceny sú uvedené bez DPH, bez letiskových poplatkov a že ide o jednosmerné letenky).

 

Spoločnosť SkyEurope Airlines je podľa vlastného tvrdenia presvedčená, že neúplnosťou údajov v maloplošnej inzercii nedošlo k výraznému porušeniu práv spotrebiteľov, nakoľko v rámci medzinárodnej ako aj vnútroštátnej prepravy je jedinou spoločnosťou, ktorá uskutočňuje niektoré lety pravidelne, má zväčša stálych zákazníkov využívajúcich tieto služby, ktorí sú oboznámení s cenami poskytovaných služieb, nedostatok informácie týkajúci sa ceny sa z tohto dôvodu mohol dotknúť len relatívne úzkeho počtu príležitostných zákazníkov, podľa názoru spoločnosti sa z rovnakého dôvodu prakticky eliminoval možný dosah poškodenia iných poskytovateľov obdobných služieb, ktorí ich  vykonávajú formou nepravidelných charterových letov, o čom svedčí aj fakt že okrem jedného podnetu smerovaného na SOI sa v predmetnej veci s poukázaním na tento nedostatok neobrátil žiaden iný spotrebiteľ priamo na SkyEurope Airlines. SkyEurope Airlines v stanovisku dodáva, že všetky jej inzeráty obsahujú aj informáciu o telefónnej linke na spoločnosť, ako aj odkaz na internetovú stránku (www.skyeurope.com), kde môžu záujemcovia o  služby získať presnú a úplnú informáciu o cenách ponúkaných leteniek.

 

Spoločnosť SkyEurope Airlines podľa svojho vyjadrenia okamžite po zistení skutočnosti zareagovala a predmetný nedostatok v inzercii odstránila doplnením kompletnej informácie a zaviazala sa v najbližších dňoch zverejniť v tlači informáciu, ktorou sa ospravedlní všetkým (aj eventuálnym) záujemcom o služby spoločnosti za neúplnosť, týkajúcu sa ceny ponúkaných služieb. Sekretariátu RPR spoločnosť SkyEurope Airlines spolu s vyjadrením pre SOI zaslala aj ukážky inzercie s nekompletnými údajmi, ako aj inzercie upravenej po zistení nedostatku.

 

Arbitrážna komisia RPR v diskusii konštatovala, že porušenie ustanovení Kódexu je evidentné, keďže v inzercii chýbajú údaje podstatné pre spotrebiteľa – cenový benefit pri nákupe letenky je dominantným prvkom pri rozhodovaní sa väčšiny potenciálnych zákazníkov. AK zároveň zdôraznila, že eviduje snahu o nápravu skutkového stavu zo strany spoločnosti SkyEurope Airlines po šetrení SOI, na fakte že istý čas – v pôvodnej podobe – bola inzercia v rozpore s ustanoveniami Kódexu to však nič nemení.

 

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že podnet na reklamnú inzerciu spoločnosti SkyEurope Airlines je opodstatnený a jej šírenie bolo posúdené ako porušenie Kódexu v bodoch 3.2 Časti I. a 4.1, 4.6 Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

 

V  Bratislave, dňa 16. januára 2003

Pavol Blahušiak

predseda AK RPR

Scroll to Top