ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

02 (02-02) inzercia slnečnicový olej Vénus

Sťažovateľ

Unimilk, s.r.o., Košice

Zadávateľ

súkr. osoba

Médium

print

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./4.3., 4.4.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 21. 02. 2002 vo veci sťažnosti od súkromnej osoby na inzerát spoločnosti Unimilk, s.r.o., Košice pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

 

NÁLEZ:

 

Vo veci inzerátu spoločnosti Unimilk, s.r.o., Košice na slnečnicový olej Vénusz Arbitrážna komisia  nekonštatovala porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej osoby na inzerát spoločnosti Unimilk, s.r.o., Košice na slnečnicový olej Vénusz uverejnení v časopise Zdravie č.11 (November 2001).

Sťažovateľ uvádza, že v prípade inzerátu spoločnosti Unimilk, s.r.o., Košice na slnečnicový olej Vénusz uverejnenom v časopise Zdravie č.11 (November 2001) ide o zavádzanie spotrebiteľa. Sťažovateľ tvrdí, že slová „Náš výrobok“ u neho a možno aj u iných spotrebiteľov evokovali dojem, že „Náš výrobok“ znamená slovenský výrobok, pričom slnečnicový olej Vénusz je vyrobený v zahraničí.

Na dotknutú reklamu Rade pre reklamu poskytol stanovisko JUDr. Miroslav Svoboda, právny zástupca agentúry Grey Worldwide, Praha.

V stanovisku sa uvádza, že pokiaľ výrobca k prezentácii svojho výrobku použije privlastňovacie zámeno „náš“, nedopúšťa sa tým žiadneho uvádzania do omylu ohľadom zemepisného označenie pôvodu výrobku. Naopak, tým jednoznačne demonštruje, že si za svojím výrobkom stojí a ručí za jeho prezentované kvality. Samotná celková koncepcia reklamy na slnečnicový olej Vénusz neobsahuje žiaden typický slovenský prvok, ako napr. ľudový kroj, panoráma Tatier a pod., ktorým by mohol bežný spotrebiteľ zmätený a uvedený do omylu, že sa jedna o slovenský výrobok. Takisto z jazykového hľadiska nemožno slovám  „náš“ a „slovenský“ prideliť synonymický význam.

 

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade uvedeného reklamného inzerátu nedošlo k porušeniu ustanovení bodov 4.3 a 4.4 Časti II. Kódexu.

 

4.3/II.

Reklama nesmie obsahovať klamlivé označenie produktu, ktoré je schopné vyvolať mylnú domnienku, že označený produkt pochádza z určitého štátu, určitej oblasti či miesta alebo od určitého výrobcu alebo, že vykazuje osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť.

 

4.4/II.

Za klamlivé označenie sa pre účely tohto kódexu chápe aj označenie produktu, ku ktorému je pripojený dodatok slúžiaci na odlíšenie od prvého pôvodu, a toto označenie je napriek tomu spôsobilé vyvolať o pôvode alebo povahe produktu mylnú domnienku.

 

 

 

Arbitrážna komisia  sťažnosť posúdila a po diskusii dospela k záveru, že daný inzerát sa svojím spracovaním nedostal do rozporu s etikou reklamy. V kontexte s logom a s bodytextom v prípade uvedeného inzerátu vyplýva, že nosnou ideou inzerátu je zdôraznenie vzťahu výrobcu k svojmu výrobku, čo vyplýva z použitia slovného spojenia „náš“ výrobok ako aj  „náš“ olej na  označenie výrobku – slnečnicového oleja výrobcu.

 

 

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na inzerát spoločnosti Unimilk, s.r.o., Košice je neopodstatnená a jeho uverejnenie nebolo posúdené ako porušenie Kódexu v  4.3, 4.4 Časti II.

 

 

 

V  Bratislave, dňa 05. 03. 2002                               

      

Milan Lechnický

predseda AK RPR

Scroll to Top