ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

05 (02-05) kampaň o životnom prostredí

Sťažovateľ

Úrad pre finančný trh, Bratislava

Zadávateľ

AGW a.s., Košice

Médium

kampaň

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./ 2.1., II./4.1.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 21. 2. 2002 vo veci sťažnosti Úradu pre finančný trh, Bratislava na reklamnú kampaň spoločnosti  AGW a.s., Košice pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

 

NÁLEZ:

 

Reklamná kampaň na billboardoch spoločnosti AGW, s.r.o., Košice o životnom poistení

j e   v   r o z p o r e

s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od Úradu pre finančný trh, Bratislava na reklamnú kampaň spoločnosti  AGW a.s., Košice.

 Sťažovateľ uvádza, že  spoločnosť AGW a.s. prezentuje v médiach poskytnutie životného poistenia pre svojich klientov, pričom prezentované poisťovacie služby sú oprávnené poskytovať len poisťovne s udeleným povolením pre daný druh poistenia. Spoločnosti AGW a.s. nebolo udelené žiadne povolenie, ktoré by jej umožňovalo podnikať v poisťovníctve. Spoločnosť AGW a.s. vystupuje v reklamách vo vlastnom mene, pričom je zrejme, že spoločnosť AGW a.s. žiadne životné poistenie nie je oprávnená poskytnúť. Uvedeným postupom podľa názoru sťažovateľa dochádza k porušovaniu bodov 2.1 a 4.1. Časti II. Kódexu.

 

Na dotknutú reklamu Rade pre reklamu poskytla stanovisko spoločnosť AGW a.s., Košice. V stanovisku sa uvádza, že spoločnosť AGW a.s. nerealizuje ani činnosť uvedenú v reklamnom spote ani reklamu popísanú v podnete. Robí tak spoločnosť AGW, s.r.o. ktorá má v Obchodnom registri Okresného súdu Košice I, v predmete činnosti zapísanú o.i. aj sprostredkovateľskú činnosť v oblasti poisťovníctva.  V stanovisku je uvedené, že spoločnosť AGW s.r.o. prezentuje poskytnutie životného poistenia pre svojich klientov, ale nevystupuje v týchto reklamách ako poisťovňa ani netvrdí, že poisťuje klienta vo vlastnom mene. Spoločnosť AGW s.r.o. vystupuje ako finančno-poradenský partner pre svojich klientov a za žiadnych okolností nezneužíva ani dôveru ani dôverčivosť spotrebiteľa, nakoľko každý spotrebiteľ dostane dostatočne rozsiahle informácie o poisťovni, o produkte, o výhodách a nevýhodách tej ktorej poisťovne a o celom postupe a produkte, ktorý spoločnosť AGW s.r.o. ponúka a ktorý nie je možné siahodlho vysvetľovať v reklamnom spote.

 

Sekretariát Rady pre reklamu navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade uvedeného billboard-u nedošlo k porušeniu ustanovení bodov 2.1 a 4.1, Časti II. Kódexu.

 

2.1/II.

Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.

 

4.1/II.

Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

 

 

Arbitrážna komisia posudzovala iba tú časť sťažnosti, ktorá sa dotýkala etiky reklamy a  po diskusii dospela k záveru, že daný reklamný billboard sa svojím spracovaním dostal do rozporu s etikou reklamy. Zadávateľ by v ňom mal zreteľne vystupovať ako finančno-poradenský partner pre svojich klientov v oblasti poisťovníctva ale z posudzovanej reklamy to  pre klienta nevyplýva. Na billboarde nie je uvedené ani z nej nevyplýva, či ide o spoločnosť ponúkajúcu sprostredkovanie alebo poradenstvo pri výbere poisťovne. Posudzovaná reklama, vrátane textu „Vaša cesta istoty“, preto vyvoláva klamlivý dojem, že samotná dotknutá spoločnosť poskytuje poisťovacie služby. Vzhľadom k tomu, že na verejnosti sa prezentujú obe AGW spoločnosti, z reklamy nie je zrejmé či ide o AGW, a.s. alebo  AGW, s.r.o., čo rovnako môže záujemcu uviesť do omylu.

 

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na dotknutú reklamu uvedenú na billboarde spoločnosti  AGW s.r.o., je opodstatnená a jej šírenie bola posúdené ako porušenie Kódexu v bodoch 2.1 a 4.1 Časti II.

 

 

V  Bratislave, dňa 05. 03. 2002                                

      

Milan Lechnický

predseda AK RPR

Scroll to Top