ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

35 (08-01) Staň sa superhrdinom

Sťažovateľ

spotr. organizácia

Zadávateľ

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky

Médium

Internet (Facebook)

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava
 
Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento
 
n á l e z :
Internetová reklama (spot na Facebooku): „Staň sa superhrdinom – Daj sa zaočkovať“
Zadávateľa: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky 
 
nie je v rozpore
 
s ustanoveniami Kódexu.
 
Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od spotrebiteľskej organizácie Iniciatíva Dajme deťom hlas, voči spotu „Staň sa superhrdinom – Daj sa zaočkovať“,  umiestnenom na účte na sociálnej sieti Facebook Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Sťažovateľ o.i. poukazuje na to, že uvedená reklama mladým ľuďom a deťom sprostredkúva posolstvo, že aj oni sú zodpovedné za otvorené školy a opomína fakt, že benefity a riziká vakcinácie pre každé jedno dieťa musia v prvom rade zvážiť rodičia. Práve tí, ako zákonní zástupcovia, čelia následkom svojho rozhodnutia, pretože štát ani nikto iný nepreberá na Slovensku zodpovednosť za prípadné negatívne nežiadúce účinky tak, ako je to v iných krajinách, kde fungujú pre tento účel odškodňovanie schémy (v civilizovaných krajinách, ale pre covidové vakcíny uvedené odškodňovacie schémy zaviedlo WHO i pre ázijské či africké krajiny).
Sťažovateľ podrobne rozoberá, že prístup krajín k očkovaniu detí od 12 rokov sa líši a niektoré renomované inštitúcie upozornili, že pre plošné očkovanie tejto vekovej kategórie zatiaľ nie je dosť dát, v štúdií v skupine, a preto by sa mali v prípade detí brať do úvahy benefity pre konkrétne dieťa a prioritne by sa mali očkovať deti s rizikom horšieho priebehu prípadného ochorenia a s rizikovými faktormi, resp. celkovo predovšetkým rizikové skupiny obyvateľov. 
Zvlášť citlivo sťažovateľ vníma  v reklame slogan „staň sa superhrdinom“ a kladie si otázku, čo sú v tomto ponímaní deti, ktoré sa rodičia z rôznych dôvodov rozhodnú nedať zaočkovať? V dnes veľmi silne polarizovanej spoločnosti považuje sťažovateľ za nezodpovedné vťahovať do polarizovanej diskusie deti a maloletých. Toto rozdeľovanie a pozicionovanie jednej skupiny detí do pozície superhrdinov, môže byť v školskom prostredí zdrojom šikany, posmechu, znevažovania, v najhoršom prípade agresivity medzi neočkovanými a očkovanými. Sťažovateľ poukazuje na to, že deti sa vracajú do škôl po vyše 7 mesiacov izolácie v predošlom školskom roku (a 4 mesiacoch izolácie rok predtým), s pocitom neistoty, ako bude vyzerať tento školský rok, mnohé majú vážne duševné problémy, trpia pocitmi úzkosti, depresiami, absolvovali hospitalizáciu na psychiatrických klinikách s vážnymi problémami ako sebapoškodzovanie či pokusy o samovraždy. Sťažovateľ má za to, že predmetná reklama je v rozpore s Kódexom. 
 
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska o.i. uvádza, že spot nie je iniciovaný súťažiteľom (príp. ním poverenou osobou), ktorým je podľa kódexu výlučne podnikateľ alebo iná osoba zúčastnená na hospodárskej súťaži v rámci relevantného trhu. Zároveň ide o spot vytvorený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „ministerstvo“) v rámci sociálnej siete Facebook. Vzhľadom na to, že ministerstvo nie je súťažiteľom, na spot vytvorený ministerstvom na jeho facebookovej stránke sa ustanovenie čl. 2 ods. 1 Kódexu nevzťahuje, a preto spot nie je možné považovať za reklamu podľa čl. 2 Kódexu. Zadávateľ poukazuje na to, že spot bol vytvorený za účelom otvorenia diskusie na tému očkovania v súvislosti so školami. Ako dobre vieme (a uviedol to aj sťažovateľ), epidemiologická situácia počas prvej a druhej vlny pandémie (nielen na Slovensku, ale celosvetovo) spôsobila to, že vyučovanie prebiehalo dištančne. Toto riešenie bolo navrhnuté odborníkmi, epidemiológmi, Ústredným krízovým štábom, Úradom verejného zdravotníctva a následne schválené Vládou SR ako prevencia voči šíreniu ochorenia COVID19. Tie isté orgány a štúdie odborníkov v predstihu pred vypuknutím tretej vlny poukazujú na to, že ako účinná prevencia voči rozsiahlejšiemu vypuknutiu ochorenia a minimalizovaniu následkov pandémie môže slúžiť práve vakcinácia. Spot nenabáda na diskrimináciu alebo segregovanie očkovaných a neočkovaných. Vymenúva iba známe a dostupné fakty a jeho účelom je otvoriť tému očkovania v spoločnosti.  Spot svojím obsahom neporušuje ani ustanovenia článkov 10, 12, 13, 47 a 49 uvedených v sťažnosti, pretože nepropaguje žiadny produkt. Zároveň spot nemá škodlivý obsah v zmysle uvedených ustanovení Kódexu. Spot hneď v úvode poukazuje na to, že „očkovanie Ti nedá super schopnosti.“ Budeš však môcť cestovať, stretávať sa s blízkymi, chodiť do školy a vrátiť sa do normálu, čo je SUPER. Superhrdina je teda človek, ktorý môže robiť uvedené super veci, a nie hrdina, ktorý má super schopnosti. Takýto obsah spotu nepodporuje žiadnu formu diskriminácie či šikany. Vzhľadom na to, že spot nie je reklamou podľa Kódexu a zároveň svojím obsahom neporušuje ustanovenia Kódexu uvedené v sťažnosti, považuje zadávateľ sťažnosť za bezpredmetnú a neopodstatnenú
 
Popis reklamy:
Reklama má podobu spotu, zverejneného na účte Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR na sociálnej sieti Facebook. Spot sa začína zobrazením dievčaťa, ktoré sedí vo vlaku, na stole má položený pohár ku ktorému načahuje ruku. Snaží sa ho „silou vôle“ posunúť k sebe. Nasleduje záber, ako sa dievča prechádza uličkou vlaku, v ktorej sa privíta s niektorými cestujúcimi. Záber je sprevádzaný voice-overom v nasledovnom znení: „Takéto super schopnosti ti očkovanie nedá. Ale budeš môcť cestovať, stretávať sa so svojimi blízkymi. Budú otvorené školy a skôr sa vrátime do normálu. To je super. Staň sa superhrdinom. Daj sa zaočkovať.“ V závere je zobrazený hashtag #dajsazaockovat a odkaz na účty na sociálnych sieťach MŠVVaŠ SR.    
 
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V prvom rade sa Komisia venovala otázke, či uvedený komunikát možno považovať za reklamu, v zmysle definície Kódexu. Je pravdou, že predmetný spot je súčasťou komunikácie na účte na sociálnej sieti Facebook subjektu, ktorý nie je súťažiteľom v zmysle podnikateľa, či inej osoby zúčastnenej na hospodárskej súťaži, pričom v zmysle Kódexu na obsah vytvorený užívateľmi v rámci sociálnych sietí sa ako na reklamu prihliada len vtedy, ak ide o komunikačný proces iniciovaný súťažiteľom. Na druhej strane v predmetnom prípade vníma Komisia výklad tohto ustanovenia v subsidiárnom význame a to najmä s ohľadom na skutočnosť, že reklamou sa na účely Kódexu rozumie aj komunikačný proces iniciovaný nepodnikateľom, ako aj obsah, ktorý je výsledkom tohto komunikačného procesu, pokiaľ sa v rámci komunikačného procesu využívajú metódy, sledujú ciele a pri šírení obsahu používajú spôsoby, ktoré spravidla využíva sleduje alebo používa komerčná komunikácia, a to aj vtedy, ak komunikačný proces uskutočňuje nepodnikateľom poverená osoba a Komisia je v danom prípade toho názoru, že spot je možné subsumovať pod pojem reklamy, tak ako je definovaný v čl. 2 ods. 2 Kódexu. 
Vo vzťahu k obsahu spotu ako takého sa Komisia s námietkami sťažovateľa nestotožnila. Účelom komunikátu, tak ako uvádza aj zadávateľ, je otvorenie diskusie na tému očkovania, ako prevencie proti rozsiahlejšiemu vypuknutiu ochorenia a minimalizovaniu následkov pandémie,  v súvislosti so školami. Spot nemá produktový charakter, ale skôr edukačný a jeho cieľom je zvýšiť povedomie o možnosti nechať sa dobrovoľne v prípade záujmu a možností zaočkovať, a to v cieľovej skupine, v ktorej je očkovanie oficiálne spustené a povolené.  
V reklamnom príbehu vystupuje o.i. aj maloletá účinkujúca a spot je spracovaný spôsobom, ktorý sa deťom, resp. maloletým prihovára. Komisia však nie je toho názoru, že spot je spracovaný spôsobom, ktorý zneužíva prirodzenú dôverčivosť maloletých a nedostatok ich životných skúseností a nestotožnila sa ani s názorom sťažovateľa, že spot obsahuje výzvu – v tomto prípade k tomu, aby sa deti dali zaočkovať prezentovanú spôsobom, že ak maloletý túto výzvu akceptovať nebude, nesplní si tým určitú povinnosť voči tretej osobe alebo organizácii, alebo sa dostane voči ostatným maloletým do pozície menejcenného. Reklama taktiež podľa Komisie nevyvoláva dojem naliehavosti, ani nevzbudzuje v deťoch pocit, že ak sa napríklad rodičia z nejakých dôvodov rozhodnú svoje dieťa nezaočkovať, tak si voči nemu nesplnia nejakú povinnosť. Očkovanie nie je v spote prezentované ako povinnosť, ale ako možnosť, využitie ktorej si musí každá osoba v konečnom dôsledku zvážiť sama, a to vrátane skutočnosti, že v prípade detí a maloletých zohráva významnú úlohu v tomto rozhodnutí aj samotný rodič, resp. zákonný zástupca zodpovedný za dieťa, ktorý by mu mal svoje rozhodnutie vedieť aj  primerane vysvetliť. Reklama zároveň neobsahuje také výrazové prostriedky, ktoré by znižovali alebo znevažovali autoritu, zodpovednosť, či úsudok alebo vkus rodičov zodpovedných za výchovu a zdravie maloletých, ani v nej nie sú prvky, ktoré by naznačovali, že ak sa rodič rozhodne z nejakých dôvodov svoje dieťa nezaočkovať, mal by byť automaticky v očiach dieťaťa vnímaný ako napríklad nezodpovedný.  
Celkové spracovanie posolstva ako aj zvolené výrazové prostriedky a účinkovanie hlavnej aktérky spotu, ktorá je vzhľadom na zvolenú cieľovú skupinu reklamy v primeranom veku v danom prípade Komisia nepovažuje za neetické. Reklama jasne a zrozumiteľne hovorí o možnosti dať sa, v prípade záujmu, zaočkovať a to aj na príklade benefitov, ktoré vychádzajú zo všeobecne známych faktov. Reklama neobsahuje tvrdenia, ani výrazové prostriedky, ktoré by boli nejakým spôsobom  zastrašujúce a Komisia nie je ani toho názoru, že reklama zneužíva motív strachu z choroby, ale poukazuje na skutočnosť, že očkovanie je nástrojom prevencie a jedna z možností ako zastaviť šírenie a následky pandémie a ako sa vrátiť takpovediac do normálneho života, a k normálnym aktivitám, čo je všeobecne známym faktom. Reklama však explicitne neuvádza, že pokiaľ sa mladí ľudia nedajú zaočkovať, nebudú môcť navštevovať školu, cestovať, či stretávať sa svojimi blízkymi. 
Vo vzťahu k sloganu „staň sa superhrdinom“, jeho využitie v rámci predmetnej reklamy Komisia nevníma ako neetické a je toho názoru, že tento nemožno vnímať a interpretovať izolovane, ale je potrebné ho vnímať v kontexte cieľa reklamy a jej celkového spracovania. Reklama neobsahuje prvky, zobrazenia, či výrazové prostriedky, ktoré by nabádali k netolerancii, napríklad voči osobám (vrátane maloletých), ktoré sa zaočkovať nedajú a ani nevytvára naratív, ktorý by naznačoval, že neočkovaná osoba je nejakým spôsobom menejcenná alebo, že očkovaná osoba je superhrdinom. 
Komisia si uvedomuje, že téma očkovania vo všeobecnosti polarizuje spoločnosť, zároveň je však toho názoru, že predmetná reklama nie je spracovaná spôsobom, ktorý by túto polarizáciu a s tým súvisiace napríklad aj nevhodné správanie sa podporovala. V reklame nie je zachytené nezodpovedné správanie, ktoré by naznačovalo alebo priamo zobrazovalo prejav netolerancie, či šikany alebo diskriminácie vo vzťahu k tomu, či niekto očkovaný je alebo nie je a reklama takéto správanie ani nezobrazuje, nevytvára a nepodporuje.     
 
Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že internetová reklama (spot na Facebooku): „Staň sa superhrdinom – Daj sa zaočkovať“, zadávateľa: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená. 
 
Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.
 
Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.
 
V Bratislave dňa 14. 10. 2021 
 
 
Mária Tóthová Šimčáková 
predsedníčka Komisie
 
Scroll to Top