ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

04 (02-04) TV spot s využitím portrétu M.R.Štefánika

Sťažovateľ

Slovenský zväz protifašistických bojovníkov, Bratislava

Zadávateľ

AGW a.s., Košice

Médium

telev9zia

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./3.5., III./6.1.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 21. 02. 2002 na základe sťažnosti od súkromnej osoby na predvolebný leták politickej strany SNS pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) prijala nasledovné rozhodnutie:

 

Predvolebný leták politickej strany SNS sa netýka vecí upravených Kódexom.

 

 

ODÔVODNENIE:

 

 

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej osoby na predvolebný leták politickej strany SNS týkajúci sa volieb do orgánov vyšších územných celkov.

 

Sťažovateľ poukazuje na znevažovanie štátnych symbolov a spochybňuje pravdivosť informácií uverejnených v letáku. Sťažovateľ uvádza, že štátne symboly – vlajka a štátny znak – sú nevhodne použité na prednej strane letáku. Ohľadom programových téz na zadnej strane letáku, podľa sťažovateľa sú to nepodložené tvrdenia, ktoré sledujú jediný cieľ – získať naivného voliča.

 

Na dotknutú reklamu Rade pre reklamu poskytol stanovisko Ján Kubiš – KM PRESS, Zvolen, ktorého agentúra je tvorcom letáku. V stanovisku je uvedené, že agentúra KM Press prevzala ideový návrh štylizácie od p. poslankyne Kollárikovej, ktorú ako členku NR SR považujú za osobu, ktorá by nikdy neporušila Ústavu SR a nehanobila štátne symboly.

 

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade daného letáku nedošlo k porušeniu ustanovení bodov 2.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 4.6 Časti II. a bodu F)1. Časti IV. Kódexu.

 

Arbitrážna komisia sa v rámci diskusie najprv zaoberala otázkou čí uvedený leták je alebo nie je reklamou. Na základe bodu 1.1. Pojem reklamy, Časti I. Kódexu  leták pre účely Kódexu sa považuje za komunikačné médium, ktoré môže byť nosičom reklamy, ale vzhľadom na obsah posudzovaného letáku, v ktorom sa propagujú myšlienky, plány a návrhy politickej strany,  je ho súčasne potrebné posúdiť aj z hľadiska, či v tomto komunikačnom procese ide o informácie upravené Kódexom. Pre účely Kódexu sa za takéto informácie považujú informácie o tovaroch, službách, nehnuteľnostiach, obchodnom mene, ochrannej známke a iných právach a záväzkoch upravených Kódexom. Podľa bodu 4.5.1 Časti I. Kódexu ak obsah sťažnosti sa netýka záležitosti regulovaných kódexom, Arbitrážna komisia oznámi sťažovateľovi, že na vyriešenie takej sťažnosti sú príslušné iné orgány.

 

Na základe vyššie uvedených dôvodov, Arbitrážna komisia  sťažnosť posúdila a po diskusii hlasovaním dospela k záveru, že daný leták sa svojím obsahom a spracovaním netýka záležitosti regulovaných Kódexom.

 

 

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že predvolebný leták politickej strany SNS na základe bodu 4.5.1. Časti I., Kódexu a v súlade s čl. III. bod 7 Rokovacieho poriadkom AK RPR vylúči z posudzovania jeho súladu alebo nesúladu s Kódexom.

 

 

 

 

V  Bratislave, dňa 05. 03. 2002                                

      

Milan Lechnický

predseda AK RPR

Scroll to Top