ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

08 (04-03) TV spot "Ulica", produkt EuroTel Easy Duo

Sťažovateľ

súkr. osoba, Bratislava

Zadávateľ

EuroTel a.s. Bratislava

Médium

televízia

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., II./1.1., 1.2., 3.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 18. 04. 2002 vo veci sťažnosti od súkromnej soby, Bratislava a Aliancie žien Slovenska, Bratislava na televízny spot spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Bratislava pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

NÁLEZ:

Vo veci reklamnej kampane – TV spotu „Ulica“ (produkt EuroTel Easy Duo) – spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Bratislava, Arbitrážna komisia nekonštatovala porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

ODÔVODNENIE:

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej soby, Bratislava a Aliancie žien Slovenska, Bratislava na televízny spot spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Bratislava.

V sťažnosti od súkromnej osoby je uvedene, že reklama je veľmi nevkusná a uráža nie len ženy, ale aj ľudskú dôstojnosť a morálne zásady každého normálneho človeka. Aliancia žien Slovenska vo svojej sťažnosti uvádza, že pokus autorov reklamy EuroTel-u o vtip na účet prostitútiek je v mnohom ohľade nevhodný. Ženy, ktoré sa prostitúciou zaoberajú tak konajú hlavne v situácii ekonomickej núdze. Odhadujú, že približne 80% žien na bratislavských uliciach je drogovo závislých a prostitútky patria k najčastejším obetiam obchodu so ženami. Na Slovenskú sú prostitútky na okraji spoločnosti, sú obeťami farizejskej morálky, ktorá prostitúciu ani nezakazuje, ale ani zákonom nereguluje a prostitútky nechráni. Sťažovateľ uvádza, že uvedený TV spot je nevhodný hlavne z troch dôvodov:

1. atmosféra lákavého sveta veľkomesta je zavádzajúca a fenomén prostitúcie nevhodne zľahčuje;

2. porovnávaním prostitútiek so zlacneným či výhodným tovarom zhoršuje postavenie a životnú situáciu prostitútiek, ktoré už sú silne rizikovou spoločenskou skupinou;

3. nahráva nebezpečnému mýtu o oprávnení „kúpiť si sex“ čím priamo povzbudzuje diskrimináciu žien a násilie voči ženám.

Podľa argumentov sťažovateľa uvedený TV spot porušuje ustanovenia bodu 3.2 Časti I. a 1.1, 1.2, 3.6 Časti II. Kódexu.

Na dotknutú reklamu Rade pre reklamu poskytla stanovisko spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., Bratislava. V stanovisku je uvedené, že v spomínanom spote je komunikovaná služba Easy Duo a bez akýchkoľvek priamych súvislosti je ako výtvarná kulisa k tomuto spotu použitá večerná mestská ulica. V spote je použitý výrazný provokatívny kontrast – nočný záber ulice kde sa z tmy vynárajú siluety postáv, ktoré sú zámerne v úplnom protiklade ku komunikovanej službe, nakoľko Easy Duo je určené dvojiciam silne na seba naviazaným. V stanovisku je ďalej uvedené, že TV spot Easy Duo využíva tento provokatívny kontrast a paradox, avšak s maximálnou snahou o prirodzenosť a realistickosť bez vulgárností. Spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s. pripúšťa, že tento provokatívny kontrast môže vyvolať v mysliach ľudí, ktorí sú na takéto témy citliví (teda nie detí) rôzne asociácie, interpretácie a narážky, avšak sexuálne narážky v omnoho priamočiarejšej podobe, než by sa mohli odvodzovať z TV spotu Easy Duo, sú dnes bežnou súčasťou aj deťmi sledovaných zábavných programov, seriálov a filmov.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade uvedenej odvysielanej reklamy nedošlo k porušeniu ustanovení bodov bodu 3.2 Časti I. a 1.1, 1.2, 3.6 Časti II. Kódexu.

3.2/I.

Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

1.1/II

Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov. Porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá.

1.2/

Reklama nesmie obsahovať predovšetkým prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.

3.6/II.

Reklama nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite tým, že zobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť, nahotu alebo čiastočnú nahotu ľudského tela nevhodným spôsobom a nesmie bez oprávneného dôvodu prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.

Arbitrážna komisia posudzovala výlučne iba tú časť sťažnosti, ktorá sa týkala etiky predmetnej reklamy a po diskusii dospela k záveru, že daný televízny spot sa svojím spracovaním nedostal do rozporu s etikou reklamy. Veta: “Kto by nechcel číslo za polovičnú cenu?“ je veľmi provokatívna, ale z reklamy vyplýva, že je určená predovšetkým dvojiciam, citovo silne na seba naviazaným a kontrast použitý v spomínanom reklamnom spote je jasnou hyperbolizáciou. Uvedený reklamný spot neobsahuje žiadne prvky, tvrdenia alebo vizuálne prezentácie, ktoré by znižovali ľudskú dôstojnosť alebo propagovali nadmierne podliehanie sexualite tým, že zobrazuje sexuálne stimuly nevhodným spôsobom.

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na reklamný televízny spot spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., je neopodstatnená a šírenie uvedeného televízneho spotu nebolo posúdené ako porušenie Kódexu v bodoch 3.2 Časti I. a 1.1, 1.2, 3.6 Časti II. Kódexu.

V Bratislave, dňa 25. 04. 2002

Milan Lechnický

predseda AK RPR

Scroll to Top