ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

41 (08-07) Vakcína je víťazstvo

Sťažovateľ

fyzická osoba

Zadávateľ

Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

Médium

TV spot

Stav nálezu
Negatívny nález

Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :
TV spot: „Vakcína je víťazstvo“
Zadávateľa: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky

nie je v rozpore

s ustanoveniami Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava voči vysielaniu televízneho reklamného šotu, zadávateľa Ministerstvo zdravotníctva SR, ktorý bol odvysielaný v rámci očkovacej kampane. Sťažovateľ uvádza, že v spote je počuť ťažko dýchajúceho človeka, napojeného na dýchací prístroj, u ktorého je možnosť, že infikovanie vírusom SARS-CoV-2 neprežije. Sťažovateľ má za to, že reklama hraničí s morbídnosťou a považuje za neetické zobrazenie zomierajúceho človeka v rámci spotu. Reklama podľa sťažovateľa môže vplývať na slabších jedincov a vyvolať pocit ohrozenia jedincom vírusom SARS-CoV-2, čo môže u určitej skupiny ľudí vyvolať stav skratového jednania.
Zadávateľ svoje stanovisko k sťažnosti Rade nedoručil.
Popis reklamy:
V obrazovej zložke spotu sa na bielej obrazovke zobrazí nápis „Vakcína je víťazstvo“. Následne sú v prestrihoch zobrazení traja muži na nemocničných lôžkach, pripojení na umelú pľúcnu ventiláciu, resp. iné podporné zdravotné prístroje. Uvedené zobrazenia dopĺňajú zvuky jednotlivých prístrojov. Zvuková časť reklamy je doplnená mužským voice-overom v znení: „Nepodceňujte následky ochorenia Covid 19. Neváhajte a dajte sa čo najrýchlejšie zaočkovať, aby ste mohli slobodne dýchať.“ Nasleduje záber na text v znení: „pridajte sa viac ako 1 miliónu (pozn. v druhej verzii spotu je uvedené „2 miliónom“) zaočkovaných ľudí na Slovensku ešte dnes“. V pravom hornom rohu je vyobrazené logo Ministerstva zdravotníctva SR. V spodnej časti spotu je umiestnený odkaz na web stránku korona.gov.sk a číslo na infolinku.  
Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:
V prvom rade sa Komisia venovala otázke, či uvedený komunikát možno považovať za reklamu, v zmysle definície Kódexu, s prihliadnutím najmä na skutočnosť, že v danom prípade má komunikát charakter oznamu vo verejnom záujme a je súčasťou oficiálnej kampane zadanej a koordinovanej MZ SR, a teda subjektom, ktorý nie je súťažiteľom v zmysle podnikateľa, či inej osoby zúčastnenej na hospodárskej súťaži. Pri posúdení uvedeného Komisia vychádzala z definície pojmu reklama (čl. 2 Kódexu) a ďalších pojmov vymedzených v jednotlivých článkoch Kódexu. Reklamou sa na účely Kódexu rozumie aj komunikačný proces iniciovaný nepodnikateľom, ako aj obsah, ktorý je výsledkom tohto komunikačného procesu, pokiaľ sa v rámci komunikačného procesu využívajú metódy, sledujú ciele a pri šírení obsahu používajú spôsoby, ktoré spravidla využíva sleduje alebo používa komerčná komunikácia, a to aj vtedy, ak komunikačný proces uskutočňuje nepodnikateľom poverená osoba. Niet predovšetkým pochybnosť o tom, že uvedený komunikát, ako súčasť oficiálnej kampane na podporu očkovania je výsledkom komunikačného procesu, pri ktorom sa využívajú metódy, sledujú ciele a pri šírení obsahu používajú spôsoby, ktoré spravidla využíva sleduje alebo používa komerčná komunikácia a Komisia je toho názoru, že predmetný spot je reklamou v zmysle Kódexu (čl. ods. 2) a ako na reklamu na neho treba nahliadať aj v uplatňovania pravidiel zakotvených v rámci Kódexu.
V zmysle Kódexu musí byť reklama pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi (čl. 10 ods. 3 Kódexu). Je pravdou, že súčasťou spotu sú zobrazenia, ktoré pracujú s motívom pacientov, pripojených na umelú pľúcnu ventiláciu v dôsledku ochorenia vírusom Covid-19. Komisia si uvedomuje, že predmetné zobrazenia v kontexte textu reklamy môžu u určitých skupín osôb vyvolať aj negatívne reakcie. Na druhej strane sa Komisia v tomto smere prikláňa k názoru, že uvedené zobrazenie nie je samoúčelné, ale je použité vo vzťahu k cieľu a komunikačnému posolstvu reklamy, pričom vo vzťahu k pravidlám, ktoré na reklamu kladie Kódex reklama neobsahuje prvky, vyjadrenia, či zobrazenia, ktoré by porušovali tieto pravidlá. Spot nezasahuje do ľudskej dôstojnosti, nepropaguje násilie, ani nepodnecuje nenávisť voči žiadnej zo skupín obyvateľstva. Spot nepoškodzuje záujmy spotrebiteľov, ani nezneužíva ich dôveru a Komisia nepovažuje predmetnú reklamu ani za nečestnú, či neslušnú. Vo vzťahu k pravidlám upravujúcim obsah reklamy na lieky a zdravotné výkony Komisia vychádzala zo skutočnosti, že komunikačným posolstvom kampane nie je propagácia žiadnej konkrétnej vakcíny, od konkrétneho výrobcu, ale informovanie o vakcinácii proti vírusu Covid 19 vo všeobecnosti. V reklame nie je uvedená žiadna konkrétna značka produktu a komunikácia ani nenabáda potenciálneho spotrebiteľa k tomu, aby si vybral konkrétnu vakcínu, konkrétneho výrobcu. Kampaň teda nemá produktový charakter, ale skôr edukačný a jej cieľom je zvýšiť povedomie o možnosti nechať sa dobrovoľne v prípade záujmu a možnosti zaočkovať, spôsobom, ktorý Komisia vzhľadom na závažnosť situácie a jej zhoršovanie komunikovaným spôsobom považuje za adekvátny.
Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že TV spot: „Vakcína je víťazstvo“, zadávateľa: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a sťažnosť sťažovateľa nie je opodstatnená.

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

V Bratislave dňa 11. 11. 2021
    
Mária Tóthová Šimčáková
predsedníčka Komisie

 

Scroll to Top