ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

23 (12-01) vizuál reklamy CAC Leasing

Sťažovateľ

skupina súkr. osôb

Zadávateľ

CAC Leasing Slovakia,a.s.

Médium

vizuál

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., II./1.1., 1.2., 3.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 10. 12. 2002 na základe podnetu skupiny súkromných osôb na preskúmanie vizuálu reklamy spoločnosti CAC LEASING Slovakia, a.s., so sídlom v Bratislave pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódexu) rozhodla o vydaní nasledovného

 

NÁLEZU:

 

Reklama spoločnosti CAC LEASING Slovakia, a.s.

j e   v   s ú l a d e

s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

 

ODÔVODNENIE:

 

Rada pre reklamu na základe podnetu skupiny súkromných osôb posudzovala vizuál vonkajšej reklamy spoločnosti CAC LEASING Slovakia, a.s., na ktorej sa objavuje zobrazenie odhalenej tehotnej ženy. Sťažovatelia vo svojom podnete uvádzajú, že reklama ich poburuje, neželajú si aby bola vystavená v ich okolí, pred očami ich detí a spolužiakov týchto detí, pred očami otcov a manželov. Žiadajú, aby „bolo rešpektované ich právo na zdravé prostredie pre rodinu“.

 

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovení bodov 3.2 Časti I. a 1.1, 1.2 a 3.6 Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky (Kódexu), ktoré uvádzajú:

 

3.2./I Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

 

1.1./II Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov. Porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá.

 

1.2./II   Reklama nesmie obsahovať predovšetkým prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.

 

3.6./II Reklama nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite tým, že zobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť, nahotu alebo čiastočnú nahotu ľudského tela nevhodným spôsobom a nesmie bez oprávneného dôvodu prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť CAC LEASING Slovakia, a.s., o vyjadrenie k predmetnému podnetu. Spoločnosť CAC LEASING Slovakia v odpovedi uvádza, že už pri schvaľovaní vizuálu citlivo zvažovali vyznenie motívu tehotnej ženy, berúc do úvahy archetypálnu stránku tohto symbolu hojnosti, plodnosti, zachovania kontinuity, v kontexte kultúrneho prostredia Slovenska ktoré – podľa CAC LEASING Slovakia, a.s. – nepovažuje tehotenstvo za tabu alebo za niečo nečisté. V stanovisku sa pripomína, že tehotná žena je zobrazená výtvarne, štylizovane, čierno-bielo, zdôrazňujúc líniu tehotenstva, a že CAC LEASING Slovakia, a.s., predpokladá, že silueta ženy vo vysokom štádiu tehotenstva nie je pre väčšinu populácie sexuálnym symbolom.

 

Spoločnosť CAC LEASING Slovakia, a.s. svoje stanovisko podporila posudkom Doc. PhDr. Eleny Hradiskej, ktorý si nechala vypracovať pred uvedením reklamy. V posudku sa – okrem iného – uvádza že symbol nemá ani erotický, ani sexuálny podtón. Zároveň sa v ňom akcentuje narušenie istého tabu, spojeného so symbolom gravidnej ženy, ktoré sa ale v médiách objavuje čoraz častejšie aj zobrazeniami známych osobností, ktoré síce môže vyvolať isté prekvapenie a diferencované reakcie, nie však prevažne negatívne a odmietavé postoje.

 

Zasadnutia Arbitrážnej komisie sa osobne zúčastnil zástupca CAC LEASING Slovakia, a.s., ktorý  sa vo svojom prednese pridŕžal písomného vyjadrenia spoločnosti.

 

Arbitrážna komisia RPR v diskusii konštatovala, že porušenie jednotlivých ustanovení Kódexu nenastalo. Reklama bola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči vnímateľovi, zvažujúc vplyv na všetky vrstvy spotrebiteľov a to aj v kontexte prezentácie časti nahého tela tehotnej ženy. Prezentáciu čiastočnej nahoty nemožno pokladať za sexuálny stimul.

 

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že podnet na reklamnú inzerciu spoločnosti CAC LEASING Slovakia, a.s., nie je opodstatnený a jej šírenie nebolo posúdené ako porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

 

V  Bratislave, dňa 16. januára 2003

Pavol Blahušiak

 predseda AK RPR

Scroll to Top