Konalo sa 6. zasadnutie Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu
BRATISLAVA. Dňa 12. 8. 2008 Arbitrážna komisia Rady pre reklamu /AK RPR/, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy, prijala nasledovné rozhodnutia:
Sťažnosť evid. č. 23 (06-02)
Kampaň na program Grand vklad, zadávateľ: Slovenská sporiteľňa, a. s.
Sťažnosť fyzickej osoby sa týka kampane na program Grand vklad Slovenskej sporiteľne a. s., ktorá podľa sťažovateľa pripisuje produktu vyššiu hodnotu, akú v skutočnosti môže dosiahnuť, využívajúc nedostatok skúseností a znalostí klientov, resp. ich dôverčivosť.
Komisia posúdila obsah reklamy s obchodnými podmienkami produktu a prišla k názoru, že komunikácia zadávateľa reklamy s potencionálnymi klientmi je primeraná k obchodným zvyklostiam v tomto segmente služieb. Vstupný poplatok, sankcie za predčasný výber, dátum začiatku úročenia a riziko kurzových rozdielov sú obvyklé súčasti zmluvných podmienok podobných produktov.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je neopodstatnená a predmetná reklamná kampaň Grand vklad, zadávateľa Slovenská sporiteľňa a.s. nie je v rozpore s Kódexom.
Sťažnosť: evid. č. 24 (06-03 )
Rozhlasový reklamný spot na sieť predajní krbov a krbového príslušenstva, zadávateľ: Perfekt Plus – súkromný podnikateľ Ján Iždinský
Sťažnosť fyzickej osoby sa týka rozhlasového reklamného spotu na sieť predajní krbov a krbového príslušenstva zadávateľa Perfekt Plus, ktorého obsah je podľa sťažovateľa spochybniteľný s ohľadom na odbornosť, zneužíva jeho dôverčivosť a nedostatok skúseností a znalostí.
Komisia posúdila obsah reklamného spotu s poskytovanými službami a nezistila klamlivosť reklamy. Na viaceré činnosti má zadávateľ odborné oprávnenie a ďalšie služby zákazníkom sprostredkúva. Obsah reklamy zodpovedá ponúkaným službám a Komisia nie je oprávnená posudzovať odbornú spôsobilosť na podnikanie, čo je podstatou obsahu sťažnosti na reklamu. Predmetný reklamný spot s využitím motívu spotu „ja by som to nechal na odborníkov„ je použitý všeobecne a neobsahuje žiadnu preferenciu zadávateľa voči konkurencii.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je neopodstatnená a predmetný rozhlasový spot „Nechajte to na odborníkov“ zadávateľa Perfekt Plus, podnikateľa – fyzickej osoby, nie je v rozpore s Kódexom.
Sťažnosť evid. č. 26 (06-05)
Televízny reklamný spot na program Podnikateľ – Najlepšia ponuka roka, zadávateľ: T-Mobile Slovensko, a.s.
Sťažnosť spoločnosti Orange Slovensko, a.s. na televízny spot spoločnosti T-Mobile Slovensko, a.s., „Najlepšia ponuka roka“ propagujúci program Podnikateľ. Tvrdenie ,,najlepšia ponuka roka“, nie je podľa sťažovateľa podložené žiadnymi relevantnými podkladmi a takéto tvrdenie považuje za klamlivé a zavádzajúce a jej účelom je taktiež získať prospech pre spoločnosť T- Mobile na úkor iného súťažiteľa.
Komisia sa nestotožnila s tvrdením zadávateľa, že pod tzv. headline–om ,,najlepšia ponuka roka“, sa nemyslí najlepšia ponuka medzi ostatnými súťažiteľmi, ale, že ide o najlepšiu ponuku spoločnosti T-Mobile v danom roku, keďže z obsahu reklamy takéto posolstvo pre jej prijímateľa to nevyplýva. Pre jeden z dvoch spotov Komisia neakceptovala ani tvrdenie zadávateľa, že ide o osobitnú ponuku mobilných telefónov pri využití ponuky programu služieb, keďže reklama nie je takto koncipovaná a je spôsobilá uviesť príjemcu reklamy do omylu. Komisia pri rozhodovaní poukázala na nevyhnutnú korektnosť pri využívaní rôznych superlatívov v reklame.
AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť je opodstatnená a predmetný televízny spot Najlepšia ponuka roka zadávateľa T-Mobile Slovensko, a.s je v rozpore s časťou II bodu 4.1. Etického kódexu.