ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

Zásadné pripomienky RPR k návrhu novely R. Zmajkovičovej

Rada pre reklamu v piatok odoslala zásadné pripomienky k návrhu novely R. Zmajkovičovej; toto je zdôvodnenie:
 
Ministerstvo dopravy, výstavby
a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky
 817 82 Bratislava
 
V Bratislave, 21.septembra 2012
 
Vec: Pripomienky k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Renáty Zmajkovičovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o p
ozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov
 
Všeobecne:
 Cieľom navrhovanej právnej úpravy je riešiť v mnohých prípadoch nadmerný výskyt zariadení vonkajšej reklamy v mestách či popri cestách.

Rada pre reklamu má zásadný problém s prístupom, ktorý je premietnutý do návrhu zákona. Je realitou, že stav vonkajšej reklamy – predovšetkým kvôli ťažko postihnuteľným nelegálnym zariadeniam – nie je dobrý. Postaviť sa k problému spôsobom, že daný druh komunikácie zakážeme úplne, nie je však veľmi systémový. Navyše ešte spôsobom, že problematiku vecne príslušnú v stavebnom zákone, rieši v zákone cestnom. Návrh si navyše nie je „vedomý“ svojich dopadov – znamená napríklad likvidáciu všetkých mestských a mnohých medzimestských zastávok v podobe, v akej dnes existujú.
 
Výstavba reklamných zariadení si vyžaduje určitú zdravú formu zákonnej regulácie, ktorá na jednej strane umožní prirodzené podnikanie a zdravú hospodársku súťaž a na druhej strane bude chrániť spotrebiteľa aj súťažiacich samotných pred subjektmi, ktoré obchádzajú pravidlá. Uvedené je však primárne úloha stavebného zákona, ktorého nová právna úprava by mala riešiť aj túto oblasť.
 
Návrh cestného zákona v predloženej podobe takmer praktickým absolútnym zákazom reklamných, informačných a propagačných zariadení tak, ako ich definuje stavebný zákon, predmetný problém nerieši, ale likviduje časť zodpovedne sa správajúceho reklamného priemyslu, a to vrátane výrazne negatívneho dopadu na zamestnanosť (cca 1200 ľudí podľa Asociácie vonkajšej reklamy) a negatívneho dopadu na príjem do štátneho rozpočtu a do rozpočtu obcí.
 
Zároveň si dovoľujeme uviesť, že reklama plní o.i. aj informačnú funkciu a vonkajšia reklama je zvlášť veľakrát jediným nositeľom informácií o kultúrnych a spoločenských podujatiach súvisiacich s tým ktorým mestom, regiónom, či kultúrnou pamiatkou, či iných spoločenských aktivitách. Navrhovaná právna úplne znemožňuje takýto prenos informácií, pričom podľa nášho názoru neexistuje v súčasnosti substitučný nástroj takto zdieľaných informácií.
 
Na základe uvedeného navrhujeme, aby návrh ako celok bol stiahnutý a aby malo ministerstvo dopravy možnosť predložiť návrhy komplexného riešenia výstavby (a likvidácie nelegálnych) takýchto zariadení vrátane nevyhnutných úprav v stavebnom zákone, a to pri zohľadnení dopadu na podnikateľské prostredie aj štátny rozpočet. Prípadná novela cestného zákona by nadväzovala až na úpravu v stavebnom zákone.
 
V prípade dočasného riešenia navrhujeme odstrániť z návrhu zákona úpravy s najväčším negatívnym dopadom.

Scroll to Top