ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

28 (07-07) Pivo a jeho účinky

Sťažovateľ

Fyzická osoba

Zadávateľ

MARD s.r.o.

Médium

Internet (web stránka zadávateľa)

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

čl. 35 ods. 2


Rada pre reklamu, Šustekova 51, 851 04 Bratislava

Arbitrážny nález
Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (ďalej len „Komisia“) ako orgán Rady pre reklamu (ďalej len „Rada“) príslušný podľa článku 5, druhej hlavy I. časti Etického kódexu reklamnej praxe (ďalej len „Kódex“) postupom podľa čl. IV Rokovacieho poriadku Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (ďalej len „Poriadok“) vydáva v súlade s čl. V ods. 1 a 2 Poriadku tento

n á l e z :

Internetová reklama (reklamné články umiestnené na web stránke zadávateľa): „Pivo a jeho účinky“
Zadávateľa: MARD s.r.o.

je v rozpore 

s ustanovením čl. 35 ods. 2 Kódexu.

Rada ako združenie etickej samoregulácie zaevidovala sťažnosť od fyzickej osoby, okres Bratislava voči článkom, ktoré boli zverejnené na web stránke zadávateľa MARD s.r.o. Sťažovateľ uvádza, že v článkoch sa hovorí o účinkoch piva na ľudský organizmus, či dokonca zdravie, pričom v reklame sa uvádzajú konkrétne chorobné stavy, dokonca veľmi vážne ochorenia (napr. „bojuje proti rakovine“), či zdravotné ťažkosti, ktorým človek pitím piva dokáže údajne predchádzať  („napr. znižovanie rizika mŕtvice“, „ochraňuje pred infarktom“ ai.) alebo ich dokonca liečiť (napr. „pomoc pri prechladnutí“). Sťažovateľ uvádza, že takúto reklamu piva – alkoholického nápoja, ktorého konzumácia nesie so sebou aj riziká považuje  za neetickú a je toho názoru, že reklamný text porušuje Kódex. Reklama podľa sťažovateľa jednoznačne dáva do súvislosti pivo – alkohol s pozitívnymi účinkami na zdravie a tvrdí, že pivo má liečivé účinky a pôsobí aj ako sedatívum (napr. „znižuje hladinu stresu – pivo človeka po náročnom dni dokáže príjemne upokojiť.“), čo nepovažuje sťažovateľ za zodpovednú komunikáciu alkoholu.
Zadávateľ v rámci svojho stanoviska uviedol, že predmetné články po obdržaní sťažnosti zo svojej web stránky stiahol.

Popis reklamy:
Na web stránke zadávateľa, ktorá je o.i. zameraná na výrobu domáceho piva a jej súčasťou je aj e-shop s potrebami pre výrobu domáceho piva boli zverejnené články v nasledovnom znení:

Článok č. 1:
„Pivo a jeho účinky
Pivo je stvorené iba zo štyroch základných surovín a to voda, chmeľ, slad a kvasinky, ale aj napriek tomu dokáže divy. Pivo nezameniteľne patrí do každej slovenskej domácnosti, avšak málokto si uvedomuje aj jeho účinky na zdravie a pije ho iba preto, že mu jednoducho chutí. Niektoré štúdie dokonca  tvrdia, že pivo je ešte zdravšie ako mnohými ospevované červené víno.

Odporúčaná denná dávka piva
Aby pitie piva malo blahodárne účinky na naše telo, je potrebné dodržať odporúčanú dávku, ktorá je 0,5 – 1 l u mužov a 0,3 l u žien. Toto množstvo sa však neodporúča piť každý deň, ale striedmejšie a to 2-4 krát do týždňa.
Zloženie piva
Tento zlatistý nápoj obsahuje množstvo vitamínov (hlavne skupinu B, kyselinu listovú, riboflamín a iné), minerálov (sodík, vápnik, draslík, horčík, fosfor a kremík) a taktiež obsahuje aj prírodné antioxidanty. Ďalšou jeho skvelou vlastnosťou je aj 0-ový obsah tuku či cholesterolu. V  1 deci  svetlého piva je približne 39 kalórií, čo je menej ako kalorická hodnota v 100 mililitroch mlieka, džúsu či vína.

Pivo a účinky na zdravie
Poďme sa teda pozrieť na zdravotné účinky, ktoré nám umiernené pitie piva prináša.
1. Zrýchľuje metabolizmus – každému po pive rýchlo „vyhladne“, a to vďaka chmeľu, ktorý pivo obsahuje. Chmeľ dodáva pivu špecifické horké chute, ktoré stimulujú tvorbu tráviacich enzýmov. Taktiež podporuje aj činnosť žalúdka.
2. Ochraňuje pred infarktom – dobrá správa pre pivárov je tá, že riziko srdcového infarktu je až o 40 – 60 % menej ako u abstinentov.
3. Bojuje proti rakovine –pivo obsahuje tzv. polyfenoly –  látky, ktoré chránia pred agresívnymi voľnými radikálmi. Ale pozor! viac ako dve fľaše denne majú opačný účinok.
4. Znižovanie rizika mŕtvice – pivo totižto zabraňuje zhlukovaniu červených krviniek, ktoré zapríčiňujú krvné zrazeniny.
5. Znižuje tvorbu obličkových kameňov – každý z nás to určite pozná, keď si dá jedno-dve pivá a musí ísť na toaletu. Dôvod je jednoduchý pivo pôsobí močopudne a tým zabraňuje tvorbe obličkových kameňov.
6. Posilňuje kosti – vďaka obsahu kremíku, ktorý priaznivo pôsobí proti osteoporóze.
7. Znižuje cholesterol – pitie piva zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu a znižuje hladinu zlého. Štúdie ukazujú, že pitie piva dokonca predlžuje život.
8. Pomoc pri prechladnutí – stačí ak pivo povaríte (nesmie prevrieť) a pridáte citrón a med, a takíto elixír podávajte ako medicínu.
9. Podporuje spánok – nakoľko chmeľ je prírodné sedatívum, tak priaznivo upokojuje naše nervy. Ak si pred spaním dáte jedno pivo budete pokojnejšie a lepšie spať. Väčšie množstvo bude pôsobiť naopak.
10. Skrášľuje pleť a spevňuje vlasy – vďaka minerálom a vitamínom, ktoré pivo obsahuje je dobré aj pre ženskú ale aj mužskú krásu.
11. Vylepšuje pamäť – legendy hovoria, že pivkári trpia Alzheimerovou chorobou zriedkavo.
12. Chráni organizmus pred hnačkou – a to vďaka obsahu kyseliny mliečnej a octovej, ktoré ochraňujú črevá pred baktériami, ktoré spôsobujú hnačku.
13. Pôsobí proti žalúdočným vredom – ak vypijete 3 veľké pivá zabránite tak tvorbe baktérií, ktoré spôsobujú zápal žalúdka. Dá sa tak šikovne predísť riziku vzniku žalúdočných vredov.
14. Pôsobí proti ľadvinovým kameňom – vďaka horčíku, ktorý obsahuje jeden pohár či fľaša piva. Pivo pomáha zavodňovať ľadviny , čo priaznivo pôsobí v prevencii proti ľadvinovým kameňom.
15. Pomáha so socializáciou – posedenie pri pive má priaznivé účinky aj pri medziľudských vzťahoch. Taktiež sa pri ňom upokojíme, strávime príjemné chvíle a konverzujeme s ľuďmi.
Preto ak nabudúce budete rozmýšľať či siahnuť po pive, pripomeňte si predchádzajúce riadky a choďte do toho. Dodržte odporúčanú dávku a Vaše telo sa Vám poďakuje.“

Článok č.2:
„Účinky piva
Pivo patrí medzi obľúbený nápoj po celom svete, aké sú účinky piva? Mnohí z nás si ho radi vychutnávajú pri posedení s priateľmi alebo len tak večer na gauči pri pozeraní obľúbené seriálu či filmu. Niet sa čomu čudovať, pivo totiž naozaj chutí veľmi dobre. Navyše v súčasnosti je na trhu veľké množstvo pivných štýlov, takže je si naozaj z čoho vyberať. Okrem špecifickej a výbornej chuti má pivo aj priaznivé účinky na ľudský organizmus. Poďme sa teda spolu pozrieť na účinky piva. Niektoré z nich by ste možno ani nečakali.

Účinky piva na ľudský organizmus
Pivo v sebe ukrýva množstvo vitamínov (predovšetkým skupiny B), minerálnych látok a taktiež je bohaté aj na flavonoidy. Vybrali sme pre vás aspoň zopár benefitov, ktoré vám pivo poskytne:
1. vyrieši problémy s nespavosťou – jedno pivko pred spaním pôsobí ako prírodné sedatívum, vďaka chmeľu, ktorý obsahuje.
2. znižuje riziko mŕtvice a infarktu – podľa štúdií je dokázané, že konzumácia piva v primeranom množstve pomáha potláčať usadzovanie tuku v našich cievach. Navyše suroviny, z ktorých je pivo vyrobené pomáhajú zabraňovať nežiadúcemu zhlukovaniu červených krviniek. Telo sa tak vyhne vytváraniu krvných zrazenín a dokáže sa pôsobí ako prevencia proti mŕtvici.
3. znižuje krvný tlak – vďaka draslíku, ktorý v sebe pivo ukrýva.
4. znižuje cholesterol – jedno pivo denne dokáže zvýšiť hladinu dobrého cholesterolu a znížiť hladinu toho “zlého”. Samozrejme za predpokladu, že si k nemu nedáte mastnú pizzu, hranolky či chutnú klobásku.
5. bojuje s obličkovými kameňmi – pivo obličky jednoducho zavodní a tým sa predchádza k vzniku obličkových kameňov.
6. bojuje s príznakmi nachladnutia – z piva sa dá urobiť aj prírodná medicína, ktorá si poradí s vašimi ťažkosťami. Stačí ak pivo zohrejete, pridáte do neho med a citrón podľa chuti a pomaly vypijete.
7. zlepšuje pleť a skrášľuje vlasy – pivo sa pridáva do množstva dámskej aj pánskej kozmetiky, vďaka jeho blahodárnym účinkom a zloženiu.
8. obsahuje kyselinu listovú – kyselina listová je pred aj počas tehotenstva veľmi dôležitá. Preto sa tehotným ženám odporúča v menších dávkach nealkoholické pivo ako doplnok stravy.
9. znižuje hladinu stresu – pivo človeka po náročnom dni dokáže príjemne upokojiť.
10. priaznivo pôsobí na socializáciu v spoločnosti – pri pive sa ľahšie nadväzujú kontakty a udržuje konverzácia.

Pivo má teda v sebe obrovský potenciál. Samozrejme, je nutné podotknúť, že všetkého veľa škodí a inak tomu nie je ani pri pive. Pre pánov sa odporúča 0,5 litra piva denne a pre dámy 0,3 l denne. Vyššie množstvo piva totiž zaťaží obličky a pečeň, zvýši váš apetít a navyše sa môže stať, že budete po ňom ospalí.“

Názor Komisie:
Komisia preskúmala sťažnosť a dôkazový materiál a na základe skutočností, ktoré sú jej známe a z dostupných informácií dospela k týmto záverom:

V zmysle Kódexu reklama nesmie tvrdiť, že alkoholický nápoj pôsobí ako stimulátor či sedatívum alebo má liečivé účinky, ani takéto účinky naznačovať (čl. 35 ods. 2 Kódexu). V predmetnom prípade zadávateľ publikoval články v rámci web stránky, ktorá slúži aj ako e-shop s potrebami pre výrobu domáceho piva, a teda uvedenú komunikáciu možno považovať za reklamu a nie napríklad za redakčný obsah. Text článkov je zameraný na prezentáciu účinkov piva na zdravie a ľudský organizmus, pričom zadávateľ v reklame vymenúva konkrétne „zdravotné“ a „priaznivé“ účinky piva na zdravie a ľudský organizmus.  Zadávateľ taktiež v reklame explicitne uvádza konkrétne chorobné stavy a vážne ochorenia (napr. „bojuje proti rakovine“), či zdravotné ťažkosti, ktorým človek pitím piva dokáže predchádzať („napr. znižovanie rizika mŕtvice“, „ochraňuje pred infarktom“ ai.) alebo ich liečiť (napr. „pomoc pri prechladnutí“). Uvedené tvrdenia možno teda považovať za zdravotné, použitiu ktorých je vo všeobecnosti potrebné venovať aj v kontexte príslušnej legislatívy zvýšenú pozornosť, o to viac, ak sa tieto využívajú v spojení s alkoholickým nápojom, ktorým pivo nepochybne je. Celkový spôsob spracovania reklamných článkov podľa Komisie jednoznačne prezentuje zdravotné a liečivé účinky piva, teda alkoholického nápoja  a naznačuje, že pivo pôsobí aj ako sedatívum (napr. „znižuje hladinu stresu – pivo človeka po náročnom dni dokáže príjemne upokojiť.“), čo nemožno považovať za zodpovednú a etickú komunikáciu alkoholu, a preto Komisia vyhodnotila reklamu ako porušujúcu Kódex. Komisia oceňuje, že zadávateľ predmetnú reklamu stiahol ešte pred vydaním rozhodnutia, zároveň však apeluje na zadávateľa, aby sa vyhol obdobnej reklame alkoholu v budúcnosti.

Na základe vyššie uvedeného Komisia hlasovaním rozhodla, že internetová reklama (reklamné články umiestnené na web stránke zadávateľa): „Pivo a jeho účinky“, zadávateľa: MARD s.r.o. je v rozpore s ustanovením čl. 35 ods. 2 Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená. 

Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. b) bod v. Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva aby do budúcna zamedzil šíreniu posúdenej reklamy. 

Poučenie:
Zadávateľ reklamy alebo sťažovateľ môžu požiadať Radu o preskúmanie nálezu v lehote do troch pracovných dní od odoslania nálezu, len ak zaplatia poplatok a
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy, ktoré mohli mať podstatný vplyv na posúdenie reklamy a nemohli sa v konaní uplatniť bez zavinenia osoby, ktorá o preskúmanie žiada,
b) namieta sa porušenie Poriadku alebo
c) namieta sa neoznámenie konfliktu záujmov niektorého člena Komisie.

Poplatok spojený s preskúmaním nálezu vo výške 30 EUR pre fyzickú osobu alebo 300 EUR pre právnickú osobu je potrebné uhradiť na č. účtu Rady: IBAN SK15 1100 0000 0026 2210 7629. Variabilný symbol: číslo sťažnosti uvedené v záhlaví tohto nálezu.

 

V Bratislave dňa 14. 09. 2023

 

Mária Tóthová Šimčáková v.r.
predsedníčka Komisie

Scroll to Top