ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

06 (03/04) billboard - "Úplne bez"

Sťažovateľ

súkr. osoba

Zadávateľ

Quatro, a.s., Bratislava

Médium

billboardy

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

I./3.2., II./1.1., 3.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 14. 3. 2001 vo veci sťažnosti od súkromnej osoby z Bratislavy na billboardy spoločnosti Quatro „Úplne bez“ pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný

NÁLEZ:

Vo veci uverejnenia billboardov „Úplne bez“ spoločnosti Quatro Arbitrážna komisia nekonštatovala porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.

ODÔVODNENIE:

Rada pre reklamu obdržala sťažnosť od súkromnej osoby z Bratislavy na billboardy „Úplne bez“ spoločnosti Quatro. Podľa sťažovateľa ide v prípade tohto billboardu o neetickú reklamu. Sťažovateľ tvrdí, že ľudská nahota má byť právom chránená zdravou a prirodzenou hanblivosťou, a tvorcovia tejto reklamy toto porušujú, aby upútali pozornosť. Takto podľa sťažovateľa škodia všetkým, pretože narúšajú mravné zásady, ktoré sú naozaj nevyhnutné a patria k tým základným. Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii posúdiť, či v prípade daných inzerátov nedošlo k porušeniu ustanovení bodov 3.2 Časti I. a 1.1 a 3.6 Časti II. Kódexu.
V týchto ustanoveniach sa hovorí, že reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá a musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi. Reklama ďalej nesmie obsahovať také tvrdenie a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy čitateľov a divákov. Reklama ďalej nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite, zobrazujúc sexuálne stimuly, poddajnosť, nahotu alebo čiastočnú nahotu ľudského tela nevhodným spôsobom a nesmie bez oprávneného dôvodu prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.
Stanovisko ku sťažnosti poskytla reklamná agentúra Wiktor/Leo Burnett, s.r.o., ktorá kampaň „Úplne bez“ pre spoločnosť Quatro pripravovala. V stanovisku sa uvádza, že na daných vizuáloch nejde o prezentáciu nahoty z dvoch dôvodov: (1) všetky intímne miesta sú dôkladne vyretušované (t.j. vôbec na vizuáloch nie sú) a (2) miesta, ktoré sú vyretušované sú naviac aj prekryté červeným obdĺžnikom, alebo textom.
Arbitrážna komisia sa v diskusii zhodla, že v prípade uvedených vizuálov nedošlo k porušeniu ustanovení Etického kódexu týkajúcich sa prezentácie ľudského tela a nahoty. Na vizuáloch sa nenachádzalo nič, čo by bolo neslušné, porušovalo normy slušnosti a mravnosti, propagovalo nadmierne podliehanie sexualite, alebo zobrazovalo nahotu nevhodným spôsobom.

Preto Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na billboard „Úplne bez“ spoločnosti Quatro je neopodstatnená a jeho uverejnenie nebolo posúdené ako porušenie Kódexu v bodoch 3.2 Časti I. a bodoch 1.1 a 3.6 Časti II.

V Bratislave, dňa 16. 3. 2001

Milan Lechnický
predseda AK RPR

Scroll to Top