ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

37 (09-04) Billboardová kampaň:“Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”

Sťažovateľ

súkromná osoba z Bratislavy

Zadávateľ

ISTROBANKA, a.s.

Médium

billboard kampaň

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./ 4.1. – 4.6.




Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04.09.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie billboardovej reklamnej kampane s textom: “Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie” spoločnosti ISTROBANKA, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného

NÁLEZU:
Billboardová kampaň:“Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”
nie je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.



ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila billboardovú reklamnú kampaň s textom: “Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”, ktorého zadávateľom je ISTROBANKA, a.s., Laurinská 1, P.O.BOX 109, 810 00 Bratislava.
V sťažnosti súkromnej osoby sa uvádza, že by sa rada ohradila voči reklamným billboardom Istrobanky, ktoré hlásajú: Istrobanka garantuje – “Prefinancujeme vašu nehnuteľnosť na 100 percent”. Podľa slov sťažovateľa, v obchodných stanovách Istrobanky je, že aj ona /tak ako ostatné/ poskytne klientovi prostriedky do výšky maximálne 70 percent zo založenej nehnuteľnosti. Ďalej sa v sťažnosti uvádza, že k tomu, za akých podmienok by banka poskytla 100 percent požadovanej sumy, sa bežný človek dopátra len veľmi ťažko, ak sa vôbec dopátra a sťažovateľ konštatuje, že možno sú výnimočné prípady, že banka poskytne uver za nadštandartnú nehnuteľnosť, ale ten spôsob, akým to hlása, je zavádzajúci a z menovaného billboardu má klient dojem, že príde do Istrobanky a bývanie ma zaručené aj bez vlastných prostriedkov. Podľa slov sťažovateľa to je však lož a v tomto prípade sa zhotovovateľ reklamy dopustil klamlivej reklamy, resp. reklamy, ktorá klienta uvádza do omylu.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovení bodov: 4.1., 4.2., 4.3., 4.4., 4.5. a 4.6 Časti II. Kódexu.

III. Časť – Všeobecné zásady reklamnej
Pravdivosť reklamy

4.1./II.

Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.

4.2./II.

Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.

4.3./II.

Reklama nesmie obsahovať klamlivé označenie produktu, ktoré je spôsobilé vyvolať mylnú domnienku, že označený produkt pochádza z určitého štátu, určitej oblasti či miesta alebo od určitého výrobcu alebo, že vykazuje osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť.

4.4./II.

Za klamlivé označenie sa pre účely tohto Kódexu chápe aj označenie produktu, ku ktorému je pripojený dodatok slúžiaci na odlíšenie od značkového produktu, na ktorý sa komunikovaný produkt podobá, a toto označenie je napriek tomu spôsobilé vyvolať
o pôvode alebo povahe produktu mylnú domnienku.

4.5./II.

Reklama sa nepovažuje za klamlivú v prípade označenia produktu, ktoré je všeobecne zaužívané ako údaj slúžiaci na označenie druhu alebo akosti produktu, pokiaľ k nej nebude pripojený dodatok, ktorý môže vyvolať o pôvode alebo povahe produktu u spotrebiteľa mylnú domnienku.

4.6./II.

Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

Stanovisko k predmetnej sťažnosti na požiadanie sekretariátu RPR poskytli ISTROBANKA, a.s., Laurinská 1, P.O.BOX 109, 810 00 Bratislava, ako aj reklamná agentúra Creo/Young & Rubicam s.r.o., Ďatelinová 6, 821 01 Bratislava 2, ktorá reklamnú kampaň pre klienta ISTROBANKA, a.s., pripravovala.
Zo stanoviska reklamnej agentúry Creo/Young & Rubicam s.r.o., vyberáme charakteristiku produktu: “ MAXIHYPO je nový kombinovaný produkt ISTROBANKY, ktorý je určený pre fyzické osoby, občanov i podnikateľov na účely bývania. MAXIHYPO sa skladá z hypotekárneho a spotrebného úveru a umožňuje poskytnúť klientovi prostriedky až do výšky 100% hodnoty nehnuteľnosti, z toho 70% prostredníctvom hypotekárneho úveru a do 30% prostredníctvom spotrebného úveru. Prostriedky hypotekárneho úveru možno použiť na účely súvisiace s kúpou, výstavbou či rekonštrukciou bytu alebo rodinného domu. Spotrebný úver možno okrem týchto účelov použiť aj na nákup bytového zariadenia a iné účely, keď hypotekárny účel nemožno použiť. Výhodou pre klienta je, že obidva úvery možno zabezpečiť tou istou nehnuteľnosťou.”
V stanovisku ISTROBANKY, a.s., sa uvádza, že vyhlásenie ISTROBANKY, a.s.: “garatuje klientovi až 100% prefinancovanie nehnuteľnosti” je v súlade so skutkovým stavom, realizuje sa prostredníctvom produktu MAXIHYPO, ako účelnej kombinácie dvoch druhov úverov v záujme klienta, a to hypotekárneho úveru a spotrebného úveru. Ďalej sa v stanovisku konštatuje, že poskytnutie oboch druhov úverov má ISTROBANKA, a.s., v súlade s § 30 ods. 4 písm. c) zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení neskorších predpisov. Upravené vo vnútorných predpisoch; tzn. pri produkte MAXIHYPO klient uzatvára dve úverové zmluvy, pričom neoddeliteľnou súčasťou každej z nich sú obchodné podmienky ku konkrétnemu úver. V stanovisku sa konštatuje, že ISTROBANKA, a.s., môže poskytnúť klientovi produkt MAXIHYPO až do výšky 100% ocenenia vykonaného ISTROBANKOU, a.s., z toho 70% ako hypotekárny úver a 30 % ako spotrebný úver; s kombináciu hypotekárneho a spotrebného úveru sú uzrozumení všetci zamestnanci ISTROBANKY, ktorí majú na starosti styk s verejnosťou v predmetnej veci a títo sú pripravení poskytnúť záujemcom všetky informácie o podmienkach poskytnutia MAXIHYPO úveru a prvú informáciu môže získať každý potencionálny klient z letáčika, ktorý je voľne dostupný v expozitúrach ISTROBANKY.
V stanovisku spoločnosti je uvedený aj dôvod ochrany obchodného tajomstva podľa § 17 v spojení s § 51 Obchodného zákonníka, v reklamnej kampani sa konkrétne podrobnosti poskytnutia produktu MAXIHYPO neuvádzajú.
Ďalej je v stanovisku upresnený text, podľa ktorého ISTROBANKA garantuje: “Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”, a ďalej sa uvádza, že z textu je zrejmé, viď slovíčko “až”, že 100% prefinancovanie je možné, avšak len po splnení určitých podmienok.

Arbitrážna komisia rady pre reklamu sa v diskusii konštatovala, že reklamný billboard má za úlohu stručne, zrozumiteľne a pravdivo podať informáciu, ktorá osloví klienta a musí obsahovať benefit, ktorý ponúka. Pri tomto druhu komunikácie s klientom a vzhľadom na samotnú povahu reklamy, nie je ani objektívne možné podávať podrobné informácie. ISTROBANKA, a.s. poskytuje klientovi kombináciu dvoch úverov až do výšky 100% ocenenia vykonaného ISTROBANKOU, a.s., z toho 70% ako hypotekárny úver a 30 % ako spotrebný úver.
Doslovné znenie textu na billboardoch: “Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”, kde je uvedené slovíčko “až” 100% prefinancovanie je možné, t.j. existuje tá možnosť, že klient nemusí mať hotovosť, stačí mať na splácanie splátok, avšak len po splnení určitých podmienok.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet na preskúmanie billboardovej reklamnej kampane s textom: “Bývanie jedným ťahom MAXIHYPO až 100% prefinancovanie”, ISTROBANKA, a.s., nie je opodstatnený a šírenie predmetnej kampane nie je v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.



V Bratislave, dňa 30. septembra 2003


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top