42 (11-02) Informovania klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” 1 januára, 2003 Sťažovateľsúkromná osoba z Banskej Bystrice ZadávateľCitibank (Slovakia), a.s. Médiumkampaň Stav nálezuNegatívny nález Ustanovenia kódexu:II./ 4.1. a 4.3. Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 06.11.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie informovania klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” spoločnosti Citibank (Slovakia), a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovnéhoNÁLEZU:Informovania klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” nie je v rozpores Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.ODÔVODNENIE:Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila informovanie klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” spoločnosti Citibank (Slovakia), a.s., Viedenská cesta 5, 851 01 Bratislava.RPR obdržala podnet na prešetrenie hypotekárnych úverov spoločnosti Citibank (Slovakia), a.s. V sťažnosti sa konštatuje, že uvedená spoločnosť podľa slov sťažovateľa klamlivo informuje klientov o najrýchlejšom spotrebnom úvere a hlavne bezproblémovom. Ďalej uvádza, že sú tým porušené zásady reklamnej kampane bod 4.1 a 4.3, lebo sťažovateľ si sám vybavuje úver v spoločnosti Citibank (Slovakia), a.s., a ako uvádza nie je spokojný s praktikami, nakoľko sa domnieva, že sú nielen zavádzajúce ale ohrozujú aj iné banky, ktoré spoločnosti Citibank (Slovakia) a.s., konkurujú. Podľa slov sťažovateľa mnohé z bánk vybavujú úvery do 24 hodín a nie do dvoch mesiacov ako spomínaná spoločnosť. Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať súlad predmetnej reklamy s ustanoveniami bodov 4.1. a 4.3. Časti II . Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky: II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej Pravdivosť reklamy4.1/II.Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.4.3/II. Reklama nesmie obsahovať klamlivé označenie produktu, ktoré je spôsobilé vyvolať mylnú domnienku, že označený produkt pochádza z určitého štátu, určitej oblasti či miesta alebo od určitého výrobcu alebo, že vykazuje osobitné charakteristické znaky alebo osobitnú akosť.Stanovisko k predmetnej sťažnosti na požiadanie sekretariátu RPR poskytla spoločnosť Citibank (Slovakia), a.s., Viedenská cesta 5, 851 01 Bratislava.V stanovisku k informovaniu klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” sa uvádza, že značka CitiFinancial bola predstavená na slovenskom trhu 1. júla 2003 a vtedy začala aj reklamná kampaň; v žiadnej komunikácii týkajúcej sa spomínaného produktu sa neuvádza údaj týkajúci sa doby schválenia úveru pre klienta (napr. do 24 hodín alebo do 5 dní), ani v komunikácii o produkte nebolo nikde uvádzané, že je “bezproblémový” alebo “najrýchlejší”.V stanovisku spoločnosti je vyjadrený názor, že každý prípad je potrebné skúmať individuálne a je pre zástupcov spoločnosti veľmi ťažké konkrétne reagovať na podnet daného sťažovateľa, keďže v sťažnosti nie je uvedený dostatok informácii. Cieľom Arbitrážnej komisie ako aj samotnej Rady pre reklamu je obmedziť neetické ovplyvňovanie vedomia recipientov reklamy. Za neetické pritom pokladá reklamy, zverejňované v rozpore s princípmi, deklarovanými v Kódexe. Členovia AK RPR sa v diskusii zhodli, že inzercia v tlači a podlinkové aktivity (plagáty a letáky) komunikujú ”rýchle schválenie” pôžičky, čo je vždy relatívne a negarantuje presnú dĺžku trvania, skôr vyjadruje dostupnosť pôžičky za “rozumný” krátky čas.Arbitrážna komisia nezistila žiaden rozpor reklamy s pravidlami, zakotvenými v Kódexe, nakoľko sa stotožňuje s vyjadrením dotknutej strany, že v žiadnej komunikácii týkajúcej sa produktu “Pôžička od CitiFinancial” neuvádza zavádzajúci údaj týkajúci sa doby schválenia úveru pre klienta.Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet na preskúmanie informovania klientov o produkte “Pôžička od CitiFinancial” spoločnosťou i Citibank (Slovakia), a.s., nie je opodstatnený a šírenie predmetného inzerátu nie je v rozpore s Etickým Kódexom reklamnej praxe platným na území SR. V Bratislave, dňa 18. novembra 2003JUDr. Mikuláš Bugár podpredseda AK RPR