ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

25 (06-10) Inzerát s názvom: “Urobte si obraz o MS v hokeji”

Sťažovateľ

Súkromná osoba z Dunajskej Stredy

Zadávateľ

Orange Slovensko, a.s.

Médium

kampaň

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./4.1., 4.2. a 4.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 05. 06. 2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie inzerátu spoločnosti Orange Slovensko, a.s., s názvom: “Urobte si obraz o MS v hokeji”, pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný


NÁLEZ:,
Inzerát s názvom: “Urobte si obraz o MS v hokeji

je v súlade
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby z Dunajskej Stredy posúdila inzerát kampaň spoločnosti Orange Slovensko, a.s., Prievozská 6/A, 821 08 Bratislava 36.

Sťažovateľ upozorňuje, že v denníku SME ( z 30.4.2003 na 31. strane), ale určite aj v iných médiách neďaleko športovej rubriky sa objavila reklama s názvom „Urobte si obraz o MS v hokeji“ od spoločnosti Orange Slovensko, a.s., , ktorá má propagovať službu, ktorá informuje užívateľa o najaktuálnejších informáciách na MS v hokeji prostredníctvom SMS na mobil. Sťažovateľ konštatuje, že v reklame je uvedené ako si službu aktivovať, ale ceny SMS-iek ako uvádza sťažovateľ v reklame chýbajú a chýba aj informácia, koľko SMS-iek vlastne dôjde po aktivácii služby, keďže je niečo iné keď dôjde jedna a keď ich dôjde 20, čím podľa sťažovateľa môže zákazník prísť o svoje peniaze neúplným informovaním spoločnosti Orange Slovensko, a.s.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovenia bodov 4.1., 4.2. a 4.6. Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky , v ktorých sa uvádza:

II. Časť
Všeobecné zásady reklamnej praxe
Pravdivosť reklamy
4.1. Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.
4.2. Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.
4.6. Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť Orange Slovensko, a.s., o vyjadrenie k predmetnej sťažnosti.
Sekretariátu RPR poskytla stanovisko reklamná agentúra Mayer/McCann-Ericson, spol. s r.o., Dúbravská cesta 2, 817 03 Bratislava.
V stanovisku spoločnosť Orange Slovensko, a.s., k inzerátu na službu hokejového SMS spravodajstva uvádza, že podľa ich názoru je inzerát v súlade s ustanoveniami zákona o reklame ako aj s ustanoveniami Etických pravidiel reklamnej praxe platných na území SR, nakoľko v inzeráte je uvedené číslo bezplatnej infolinky, kde môžu užívatelia nájsť podrobné informácie o službe, vrátane informácií o cene za túto službu.
V st
anovisku sa ďalej konštatuje, že reklama, ktorá neobsahuje informáciu o cene za službu, ktorá je jej predmetom, nemusí byť klamlivá, a to bez ohľadu na to, či je v nej uvedený spôsob, akým sa zákazník môže o tejto cene dozvedieť.

Reklama slúži ako účinný prostriedok na ovplyvňovanie verejnosti, to je základným princípom reklamy. Takéto ovplyvňovanie nemožno pokladať za neetické, pokiaľ je uskutočňované v súlade s právnymi, morálnymi a etickými zásadami. Cieľom Arbitrážnej komisie ako aj samotnej Rady pre reklamu je obmedziť neetické ovplyvňovanie vedomia recipientov reklamy. Za neetické pritom pokladá reklamy, zverejňované v rozpore s princípmi, deklarovanými v Kódexe. Arbitrážna komisia nezistila žiaden rozpor reklamy s pravidlami, zakotvenými v Kódexe, nakoľko informácia o cene v inzeráte nebola uvedená, ale bola možnosť bezplatne sa o službe informovať. Preto nemožno o inzercii tvrdiť, že neposkytla dostatočné informácie pre svojich užívateľov.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na inzerát s názvom: “Urobte si obraz o MS v hokeji
spoločnosti Orange Slovensko, a.s., nie je opodstatnená a jeho šírenie nie je v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe, platnými na území SR.


V Bratislave, dňa 04. júla 2003


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top