ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

26 (06-11) Kampaň so sloganom: “Vstúpte do rýchleho internetu”

Sťažovateľ

Súkromná osoba z Dunajskej Stredy

Zadávateľ

Slovenské telekomunikácie, a.s.

Médium

kampaň

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./4.1., 4.2. a 4.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 05. 06. 2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie reklamnej kampane na službu/technológiu ISDN so sloganom: “Vstúpte do rýchleho internetu”, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný


NÁLEZ:
Reklamná kampaň na službu/technológiu ISDN
so sloganom: “Vstúpte do rýchleho internetu”,
je v súlade
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby z Dunajskej Stredy posúdila reklamnú kampaň na službu/technológiu ISDN so sloganom: “Vstúpte do rýchleho internetu”, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., Námestie Slobody 6, 817 62 Bratislava 15.

Sťažovateľ upozorňuje, že vo o viacerých médiách, napr. v prílohe denníka Práca – technické spektrum sa vo štvrtok 24.4.2003 na 5. strane, objavila reklama spoločnosti Slovenské telekomunikácie, kde propaguje službu/technológiu ISDN na pripojenie do internetu pod sloganom „Vstúpte do rýchleho internetu!“, aj keď skutočnosť je taká, že pri bežnom pripojení má digitálne ISDN max. rýchlosť 64 kb/sec., klasicky lacnejší analógový modem ma max. rýchlosť nepatrne nižšiu 56 kb/sec. Ďalej uvádza, že Slovenské telekomunikácie už ohlásili uvedenie modernejšej digitálnej technológie nazývanej ADSL, ale firma Slovanet ponúka svoje pripojenie ADSL s rýchlosťou 768kb/sec.. Sťažovateľ konštatuje, že je namieste, aby sa v rovnakom čase ako si už možno zarezervovať u firmy ADSL s rýchlosťou 768 kb/sec. objavil inzerát Slovenských telekomunikácií, kde označuje internet cez ISDN ako „rýchly“ napriek tomu, že je dvanásť krát pomalší ako aktuálna ponuka fy Slovanet a konštatuje, že Slovenské telekomunikácie zavádzajú užívateľov o tom čo je to rýchly internet a snažia sa ešte mesiac pred spustením ľudí oklamať aspoň zopár ľudí nech si zaplatia ISDN a neskôr znova zaplatia ešte aj za ADSL, takže podľa názoru sťažovateľa Slovenské telekomunikácie by nemali mať nárok na tvrdenie, že „rýchly internet“ je cez ISDN s rýchlosťou 64 kb/sec., keď môže byť rýchlejší cez mikrovlné pripojenie príp. niektorých
mestách po káblovke.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovenia bodov 4.1., 4.2. a 4.6. Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky , v ktorých sa uvádza:

II. Časť
Všeobecné zásady reklamnej praxe
Pravdivosť reklamy
4.1. Reklama nesmie šíriť klamlivé údaje o vlastnom alebo cudzom podniku a ani o jeho produktoch. Klamlivý údaj je aj údaj sám osebe pravdivý, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých sa používa, môže príjemcu reklamného posolstva uviesť do omylu.
4.2. Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.
4.6. Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť Slovenské telekomunikácie, o vyjadrenie k predmetnej sťažnosti.
Spoločnosť Slovenské telekomunikácie, a.s., Námestie Slobody 6, 817 62 Bratislava 15, vo svojom stanovisku uvádza, že reklamná kampaň vzťahujúca sa k verejnej dátovej službe ISDN pod sloganom “rýchly internet” je prezentovaná na trhu už niekoľko rokov a nejedná sa o nový slogan, ale o dlhodobejší pozicioning. V stanovisku sa ďalej uvádza, že internet celkovo treba považovať za rýchly spôsob získavania informácii oproti iným, štandartným postupom. V podmienkach dnešných možností a rozvoja technológie, kedy sú na trhu produkty, ktoré ponúkajú rýchlejšie pripojenie na internet je možné produkt ISDN stále považovať za relatívne rýchly prístup k internetovým službám a to najmä v porovnaní s prenosom dát prostredníctvom analógových pripojení s max. prenosom dát 56 kBps. Skutočnosťou je ako sa uvádza v stanovisku, že v čase spustenia reklamnej kampane služba ISDN umožňovala prístup 128 kBps a čas potrebný na pripojenie je v priemere 3 sek, zatiaľ čo v prípade analógového prístupu je to v priemere 20 sek a vo vzťahu k rýchlejším formám pripojenia (ADSL, mikrovlné pripojenie, pripojenie prostredníctvom káblovej televízie) sa v sťažnosti dodáva, že sa súčasne jedná o neporovnateľne nákladnejšie produkty a ich dostupnosť je zatiaľ obmedzená a to tak z finančného ako aj teritoriálneho hľadiska a pre užívateľov, ktorých finančné možnosti im nedovoľujú využívať tieto vysokorýchlostné spôsoby pripojenia je ISDN postačujúcou alternatívou. V závere stanoviska je konštatovanie, že slovo “rýchly” prezentuje v najzákladnejšom jazykovednom tvare tohoto prídavného mena jeho skutočné atribúty, ktoré ani doposiaľ nestratili svoj zmysel aj keď slovné spojenie “rýchly internet” nadobudlo iné dimenzie v dôsledku nezadržateľného a zákonitého technického napredovania.

Na zasadnutie AK RPR boli pozvaní sťažovateľ a zástupca dotknutej strany p. Pavol Bojnanský, vice-prezident marketing communication & strategy, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s.

Zasadnutia Komisie sa nezúčastnil sťažovateľ iba zástupca dotknutej strany, p. Pavol Bojnanský, ktorý písomné stanovisko doplnil konštatovaním, že podľa najrôznejších prieskumov je internet prostredníctvom ISDN najpoužívanejším na SR a k použitému sloganu “rýchly internet” dodal, že nevylučuje rýchlejšie pripojenie, lebo zadávateľ netvrdí, že spomínané pripojenie je “najrýchlejšie”.

V diskusii odpovedal na otázky Arbitrážnej komisie, zdôraznil, že ISDN pripojenie umožňuje bežné – základné pripojenie s prenosom dát 64 kBps, ale v prípade využitia dvoch kanálov max. prenos dát je 128 kBps, t.j. základné je rýchlejšie ako prostredníctvom analógie. K ADSL, ktorú ponúka spoločnosť od 1.júna 2003 a pripojenie na internet cez ADSL pôjde o úplne novú rýchlosť ale aj cenu a dostupnosť, nakoľko ADSL satelit je len vo väčších mestách.

Arbitrážna komisia v diskusii konštatovala, že uvedený slogan mal opodstatnenie v čase, keď sa táto služba uvádzala na trh, ale dnes, kedy IT sféra patrí k najrýchlejšie sa rozvíjajúcim v dôsledku nezadržateľného a zákonitého technického napredovania, by bolo dobré spomínaný slogan obmeniť, príp. vyzdvihnúť iný benefit, lebo v súčasnosti je časový aspekt v prípade pripojenia na internet rozhodne veľmi dôležitý. Arbitrážna komisia sa zhodla, že označenie “rýchly” je značne všeobecné pokiaľ existuje aj pomalšie pripojenie, nezistila žiaden rozpor reklamy s pravidlami, zakotvenými v Kódexe a preto nemožno označiť slovné spojenie ”rýchlejší internet” za klamlivé.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že sťažnosť na reklamnú kampaň na službu/technológiu ISDN so sloganom: “Vstúpte do rýchleho internetu”, spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s., nie je opodstatnená a jej šírenie je v súlade s Etickými zásadami reklamnej praxe, platnými na území SR.


V Bratislave, dňa 04. júla 2003


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top