ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

29 (06-14) Oprávnenosť používať loga športovca "JOCKEY" na tabakovom výrobku

Sťažovateľ

Slovak International Tabak, a.s.

Zadávateľ

Eridanus, spol. s r.o.

Médium

výrobok

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

IV./ 3.2., 3.7. a 3.8.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 05. 06. 2003 na základe podnetu spoločnosti Slovak International Tabak, a.s., na prešetrenie označenia oprávnenosti používať vyobrazenie loga športovca na tabakovom výrobku pod názvom “JOKEY”, spoločnosti Eridanus, spol. s r.o., porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) vydáva nasledovný



NÁLEZ:
Oprávnenosti používať vyobrazenie loga športovca na tabakovom výrobku
pod názvom “JOKEY

je v súlade
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu spoločnosti Slovak International Tabak, a.s., Mlynské Nivy 54, Bratislava, posúdila podnet na prešetrenie označenia oprávnenosti používať vyobrazenie loga športovca na tabakovom výrobku pod názvom “JOKEY”, spoločnosti Eridanus, spol. s r.o., Viktorínova 2, 821 08 Bratislava.

Podnet na prešetrenie označenia oprávnenosti používať vyobrazenie loga športovca na tabakovom výrobku pod názvom “JOKEY” podala spoločnosť Slovak International Tabak, a.s., zadávateľom je spoločnosť Eridanus, spol. s r.o. Spoločnosť Slovak International Tabak, a.s., upozorňuje, že na uvedenom balení cigariet, spoločnosti Eridanus, s.r.o., je znázornený žokej cválajúci na koni a pod týmto zobrazením žokej sediaci na koni, čo podľa názoru sťažovateľov odporuje Etickému Kódexu Rady pre reklamu a konkrétne uviedli ustanovenia IV. časti, C- Tabaková reklama, bodov 2,7,8.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovenia bodov 3.2., 3.7. a 3.8. Časti IV. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky , v ktorých sa uvádza:

IV. Časť
Špecifické pravidlá reklamnej praxe
3. Tabaková reklama
3.2. Reklama tabakových výrobkov nesmie byť zameraná na maloleté osoby, nabádať ich k fajčeniu a znázorňovať výjavy, ktoré by mohli tieto osoby špeciálne priťahovať.
3.7. Reklamy tabakových výrobkov nesmú tvrdiť, že použitie tabakových výrobkov podporuje a rozširuje sexuálne, podnikateľské alebo športové úspechy.
3.8. Reklamy tabakových výrobkov nesmú tvrdiť, že používanie tabakových výrobkov je prirodzený a nevyhnutný prostriedok na relaxáciu alebo koncentráciu.

Sekretariát RPR požiadal spoločnosť Eridanus, spol. s r.o., o vyjadrenie k predmetnej sťažnosti.
Spoločnosť Eridanus, spol. s r.o., Viktorínova 2, 821 08 Bratislava, vo svojom stanovisku uvádza, že pôsobí na tabakovom trhu krátko a tabakové výrobky s názvom JOCKEY uviedla na slovenský trh pred štyrmi mesiacmi. Ďalej v stanovisku konštatuje, že na základe vstupu na tabakový trh odborným spôsobom a odbornou starostlivosťou pristupovali k výberu loga, nakoľko si uvedomovali skutočnosť, že goodwill je dôležitý. Ďalej uvádzajú, že zvolili jazdca idúceho na koni, ktorý je vyjadrením napredovania životného štýlu, honoru ako aj vyššej spoločenskej vrstvy a reklamné logo pripravovali s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi, podľa názoru zadávateľa neohrozuje dobré meno reklamy ako aj propagovanie športových úspechov.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu v diskusii konštatovala, že vyobrazenie jazdca na koni ešte neznamená, že reklama spomínaného tabakového výrobku podporuje a rozširuje športové úspechy. Cieľom Arbitrážnej komisie ako aj samotnej Rady pre reklamu je obmedziť neetické ovplyvňovanie vedomia recipientov reklamy. Za neetické pritom pokladá reklamy, zverejňované v rozpore s princípmi, deklarovanými v Kódexe. Arbitrážna komisia nezistila žiaden rozpor reklamy s pravidlami, zakotvenými v Kódexe ani ustanovenia jeho štvrtej časti, ktoré sa konkrétne dotýkajú tabakovej reklamy.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na svojom zasadnutí dospela hlasovaním k záveru, že podnet na prešetrenie označenia oprávnenosti používať vyobrazenie loga športovca na tabakovom výrobku pod názvom “JOKEY”, spoločnosti Eridanus, spol. s r.o., je neopodstatnený a šírenie predmetného loga nie je v rozpore s Etickými zásadami reklamnej praxe, platnými na území SR.


V Bratislave, dňa 04. júla 2003


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top