ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

34 (09-01) Reklamná kampaň s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac,

Sťažovateľ

Orange Slovensko, a.s.

Zadávateľ

EuroTel Bratislava, a.s.

Médium

print

Stav nálezu
Pozitívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./4.6.




Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04.09.2003 na základe podnetu spoločnosti Orange Slovensko, a.s., na preskúmanie printovej reklamnej kampane s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac, spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného


NÁLEZU:
Reklamná kampaň s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac,
je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.


ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu spoločnosti Orange Slovensko, a.s., Prievozská 6/A, 821 09 Bratislava, posúdila printovú reklamnú kampaň a tlačovú správu spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3, s názvom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac.
Spoločnosť Orange Slovensko, a.s., zaznamenala inzerciu spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., “Kto vám dá viac?” Programu 20+20Viac, uverejnenú v médiách a komunikovanú verejnosti v tlačovej správe spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., dňa 2. júla.2003 ako najvýhodnejšiu alternatívu telefonovania na Slovensku do 200 Sk bez DPH.
V podnete spoločnosti Orange Slovensko, a.s., sa konštatuje, že predmetná reklama komunikuje službu spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., Program 20+20Viac ako alternatívu k službe spoločnosti Orange Slovensko, a.s., Paušál 30 Mini, a to formou porovnávacej reklamy. Podľa názoru spoločnosti Orange, spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., svoju komunikáciu Programu 20+20Viac založila na neúplnej, nekorektnej a neobjektívnej porovnávacej reklame, ktorú je možné kvalifikovať ako klamlivú.
Ďalej sa v podnete uvádza, že v prípade telekomunikačných služieb tohoto charakteru nie je totiž možné použiť v porovnávacej reklame len porovnanie ceny a počtu voľných minút/SMS, navyše tendenčným a zavádzajúcim spôsobom, čo evokuje dojem, že program 20+20Viac je výhodnejší ako Paušál 30 Mini, bez toho, aby boli objektívne porovnané viaceré kritériá a podstatné náležitosti týchto dvoch produktov. V závere podnetu spoločnosť Orange Slovensko, a.s., žiada Radu pre reklamu, ako orgán etickej samoregulácie v oblasti reklamy, o prešetrenie predmetnej reklamy, z hľadiska Etického kódexu, najmä jej bodov 3.2., 3.3. časti I., bodu 4.6. Časti II. a bodu 3.2. Časti III. Etického kódexu a jeho súvisiacich ustanovení.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať porušenie ustanovení bodov 3.2., 3.3. Časti I., bodu 4.6. Časti II. a bodu 3.2. Časť III. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky:

I. Časť – Úvodné ustanovenia
Základné požiadavky na reklamu

3.2./I.

Reklama musí byť slušná, čestná a pravdivá. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.

3.3./I.

Reklama nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi hospodárskej súťaže a nesmie byť spôsobilá privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.

II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej
Pravdivosť reklamy

4.6/II.

Reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov, najmä vynechaním, dvojzmyselnosťou alebo zveličovaním, s výnimkou prípadov, keď ide o jasnú hyperbolizáciu. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám týkajúcim sa charakteristiky a účinku produktu, jeho ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie, identity prezentovaných osôb a ocenení.

III. Časť – Osobitné požiadavky na reklamu
Očierňovanie a zľahčovanie konkurentov

3.2/III.

Porovnávacia reklama je prípustná len ak
– porovnáva produkty, ktoré uspokojujú rovnaké potreby alebo sú určené na rovnaký účel,
– objektívne porovnáva jednu alebo viac konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných
vlastností produktov, vrátane ich ceny;
– pri produktoch s označením
pôvodu porovnáva iba produkty s rovnakým označením,
– dostatočne odlišuje súťažiteľov a ich produkty tak, aby nemohlo dôjsť k ich zámene,
– neznevažuje súťažiteľov, ich pomery, konanie, produkty alebo iné rozlišovacie znaky,
– nevyužíva neoprávnene výhodu dobrého mena produktu alebo iného rozlišovacieho znaku súťažiteľa, – neprezentuje produkt ako napodobeninu alebo kópiu produktu, ktorý je chránený ochrannou
známkou alebo obchodným menom.


Spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., Vajnorská 100/A, 831 03 Bratislava 3, sa vo svojom stanovisku nestotožňuje s tvrdeniami spoločnosti Orange Slovensko, a.s.
K porovnávacej reklame sa v stanovisku uvádza, že predmetná reklama porovnáva mesačné programy mobilných operátorov s relatívne nízkym a porovnateľným počtom predplatených (voľných) minút, ktoré sú určené pre zákazníkov, majúcich záujem o mesačný program s nízkym mesačným paušálom. Ďalej sa v stanovisku konštatuje, že nie je podmienkou prípustnej porovnávacej reklamy, aby obsahovala porovnanie všetkých konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností produktu, ale porovnanie zvolenej jednej, resp. zvolených viacerých vlastností musí byť objektívne.
V stanovisku sa uvádza, že predmetná reklama porovnáva mesačné programy 20+20Viac a 30Mini, pričom porovnanie je podporené otázkou: “Kto vám dá Viac?” s dovetkom “len za 199 Sk (bez DPH) mesačne”. Ďalej sa v stanovisku konštatuje, že pre priemerného adresáta reklamy, ktorého hľadisko je pre posúdenie klamlivosti reklamy rozhodujúce, je zrejmý ten záver, že v cene za 199 Sk (bez DPH) mesačne mu Program 20+20Viac spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., poskytne viac výhod ako program spoločnosti Orange Slovensko, a.s., Paušál 30 Mini.
K aktivácii programu 20+20Viac, ktorá je podmienená kúpou mobilného telefónu, v stanovisku sa uvádza, že program 20+20Viac je určený predovšetkým pre nových zákazníkov, u ktorých je reálny a odôvodnený predpoklad, že si k aktivovanému programu budú mať záujem zakúpiť aj nový mobilný telefón. Existujúci zákazníci, pokiaľ majú zakúpený akciový mobilný telefón, sú zmluvnými podmienkami viazaní využívať služby svojho mobilného operátora po stanovený čas. Po uplynutí doby viazanosti ich mobilný telefón je (vzhľadom na rýchly vývoj trhu technických prostriedkov mobilnej komunikácie) morálne zastaraný, a títo potencionálni zákazníci majú záujem o kúpu nového mobilného telefónu. Bez ohľadu na uvedené však kúpa akciového mobilného telefónu nezvyšuje cenu mesačného programu 20+20Viac, pretože za zaplatenú cenu zákazník prirodzene obdrží nový mobilný telefón (ktorý je ekvivalentom tejto ceny), a to dokonca za zvýhodnenú (akciovú) cenu. Viazanosť využívania služieb sa nevzťahuje na aktiváciu programu služieb 20+20Viac, ale aj vyvážením predaja mobilného telefónu za túto akciovú (zvýhodnenú) cenu.
V závere stanoviska spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., je uvedené konštatovanie, že viazanie zvýhodnenej ponuky mobilného operátora na určitú dobu, po ktorú je zákazník povinný zotrvať v zmluvnom vzťahu s mobilným operátorom, sa podľa názoru spoločnosti na Slovensku stalo bežnou praxou a preto neuvedenie tejto skutočnosti podľa ich názoru nespôsobuje klamlivosť reklamy.
Arbitrážna komisia sa zhodla, že bude samostatne posudzovať predmetnú kampaň, ale je potrebné skúmať aj tlačovú správu spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., zo dňa 2.7.2003, v ktorej bol komunikovaný predmetný produkt ako najvýhodnejšia alternatíva telefonovania na Slovensku do 200 Sk bez DPH (uverejnenú na webovej stránke spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s.). Ide o konštatovanie, ktoré treba skúmať najmä z pohľadu cien služieb, ale aj z pohľadu ostatných atribútov poskytovaných služieb je potrebné porovnať aj bonusy, ktoré mobilný operátor ponúka.

Arbitrážna komisia sa dôkladne zaoberala jednotlivými bodmi porovnávacej reklamy, cenovými ale aj inými podmienkami konkurenčných programov oboch súťažiteľov na trhu: Programu 20+20Viac spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., a Paušálu 30Mini spoločnosti Orange Slovensko, a.s. V Kódexe nie je uvedené, že je podmienkou prípustnej porovnávacej reklamy uviesť porovnanie všetkých konkrétnych, typických, podstatných a overiteľných vlastností produktu, ale porovnanie zvolenej jednej alebo viacerých vlastností, ktoré musí byť objektívne. Arbitrážna komisia sa zhodla na názore, že predmetná reklama neporušuje žiadny z porovnávacích etických princípov Kódexu.

Arbitrážna komisia RPR ďalej posudzovala súlad predmetnej reklamy so všeobecnými zásadami reklamnej praxe, ktoré stanovujú, že reklama sa musí vyhnúť informáciám a prezentáciám, ktoré by mohli zavádzať spotrebiteľov najmä vynechaním, dvojzmysel-nosťou alebo zveličovaním. Zvláštnu pozornosť treba venovať informáciám, týkajúcim sa charakteristiky produktu ako aj cenovým podmienkam predaja, vzťahu ceny, bezplatnej ponuky, podmienok predaja, distribúcie a užitočnosti ponúkaného produktu. Arbitrážna komisia sa zhodla, že z etického hľadiska vadí, že si spoločnosť EuroTel Bratislava, a.s., vybrala dve nepodstatné informácie a vynechala jednu zo zásadných korektných informácií, t.j. volanie do pevnej siete Slovenských telekomunikácií, a.s., ktoré je pri Paušále 30Mini spoločnosti Orange Slovensko, a.s., výhodné.
Ďalej sa AK RPR zhodla v tom, že v tabuľke porovnania je uvedené, že prvý mesačný paušál neplatíte, ale je vynechaná informácia, že len pri aktivácii Programu 20+20Viac do konca júla 2003. Takúto informáciu je treba pokladať za neúplnú, čo je v rozpore s ustanovením bodu 4.6. Časti II. Kódexu.
Arbitrážna komisia konštatovala, že aj tlačová správa spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., zo dňa 2.7.2003, uverejnená, napr. na web stránke spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., je v rozpore s ustanovením bodu 4.6. Časti II. Kódexu. Z etického hľadiska prekáža, že zástupcovia spoločnosti komunikovali niektoré nepodstatné informácie a opomenuli komunikovať niektoré podstatné korektné informácie.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet spoločnosti Orange Slovensko, a.s., na preskúmanie predmetnej kampane spoločnosti EuroTel Bratislava, a.s., so sloganom: “Kto vám dá Viac?” Programu 20+20Viac, je opodstatnený a šírenie printovej reklamnej kampane ako aj tlačovej správy je v rozpore s Kódexom v bode 4.6. Časti II. Etických zásad reklamnej praxe platných na území SR.


V Bratislave, dňa 30. septembra 2003


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Blahušiak

Scroll to Top