ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

47 (12-04) Reklamnej kampane s názvom: “vrchol vašej chuti”

Sťažovateľ

súkromná osoba zo Serede

Zadávateľ

CORA – Ing. Giláň Marek

Médium

TV spot

Stav nálezu
Negatívny nález
Ustanovenia kódexu:

II./ 1.1., 3.6.


Arbitrážna komisia Rady pre reklamu so sídlom v Bratislave, Grösslingova 45, na svojom zasadnutí dňa 04.12.2003 na základe podnetu súkromnej osoby na preskúmanie reklamnej kampane s názvom: “vrchol vašej chuti”, zadávateľa CORA – Ing. Giláň Marek, pre porušenie Etických zásad reklamnej praxe platných v Slovenskej republike (ďalej len Kódex) rozhodla o vydaní nasledovného

NÁLEZU:
Reklamnej kampane s názvom: “vrchol vašej chuti”
nie je v rozpore
s Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR.

ODÔVODNENIE:

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu na základe podnetu súkromnej osoby posúdila reklamnú kampaň, zadávateľa CORA – Ing. Giláň Marek, Priemyselná 31, 965 01 Žiar nad Hronom.
RPR obdržala podnet súkromnej osoby na reklamný TV spot firmy CORA – Žiar nad Hronom, ktorý je podľa úsudku sťažovateľa v hrubom rozpore s Etickými pravidlami reklamnej praxe, platnými na území SR. V sťažnosti konštatuje, že sme svedkami toho, že na našom masmediálnom trhu sa čoraz častejšie objavujú reklamy so sexuálnym podtónom, v snahe takto upútať zákazníkov. Podľa názoru sťažovateľa tomuto pokušeniu neodolali ani marketingoví pracovníci firmy CORA – Žiar nad Hronom a v reklame na kávu ponúkajú pohľad na dvoch vášnivo sa objímajúcich ľudí s dodatkom “vrchol vašej chuti”. Sťažovateľ sa domnieva, že tieto zábery sú “vrcholom”, nie však chuti, ale znechutenia nad dvojzmyselnosťou a amorálnosťou tohoto šotu a žiada o stiahnutie tejto reklamy, ktorá podľa jeho názoru ohrozuje zdravú morálnu klímu.

Sekretariát navrhol Arbitrážnej komisii RPR preskúmať súlad predmetnej reklamy s ustanoveniami bodov 1.1. a 3.6. Časti II. Kódexu. Etických zásad reklamnej praxe platných na území Slovenskej republiky:

II. Časť – Všeobecné zásady reklamnej praxe
Slušnosť reklamy

1.1./II.

Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov. Porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá.

Spoločenská zodpovednosť reklamy

3.6./II.

Reklama nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite tým, že zobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť, nahotu alebo čiastočnú nahotu ľudského tela nevhodným spôsobom a nesmie bez oprávneného dôvodu prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie sexuálnych zábran.

Stanovisko k predmetnej sťažnosti na požiadanie sekretariátu RPR poskytla reklamná agentúra PP Media, s.r.o., Odbojárska 3327/9, 058 01 Poprad, ktorá pre spoločnosť CORA – Ing. Giláň Marek, Priemyselná 31, 965 01 Žiar nad Hronom, predmetný spot vyrobila.
V stanovisku sa uvádza, že predmetný spot nepropaguje podliehanie sexualite, ale práve naopak – protagonisti uprednostnia pitie kávy namiesto pokračovania v milostnej hre. Ďalej sa v stanovisku uvádza, že cieľová skupina pre spomínaný spot sú dospelí ľudia (deti kávu nepijú). V závere stanoviska sa konštatuje, že sťažovateľ má pravdu v tom, že vysielanie elektronických médií už zďaleka nie je také puritánske ako pred 15-timi rokmi, a tomuto trendu sa nevyhneme ani na Slovensku.

Navrhnuté ustanovenia stanovujú, že žiadna reklama nesmie obsahovať také tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobom všeobecné normy slušnosti a mravnosti, predovšetkým prezentácia ľudského tela musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy čitateľov a divákov. Zároveň reklama nesmie zneužívať predsudky a povery a obsahovať nič, čo by mohlo viesť k násilným aktom alebo ich podporovať a popularizovať.
Arbitrážna komisia RPR sa v diskusii zhodla, že reklama prezentuje produkt, neprezentuje nahotu ľudského tela pohoršujúcim spôsobom, je síce provokatívna a nenabáda však k nadmiernemu podliehaniu sexualite. Členovia Komisie sa taktiež zhodli v tom, že použitie samotného sexuálneho podtónu v reklame nie je zakázané Etickými zásadami reklamnej praxe platnými na území SR. Arbitrážna komisia sa nezaoberá kvalitou reklamy. Nedošlo k porušeniu ustanovení Etického kódexu týkajúcich sa prezentácie ľudského tela a nahoty.
V TV spote sa nenachádzalo nič, čo by bolo neslušné, porušovalo normy slušnosti a mravnosti, propagovalo nadmierne podliehanie sexualite, alebo zobrazovalo nahotu nevhodným spôsobom. Arbitrážna komisia RPR po diskusii došla k záveru, že miera nahoty, použitá v reklame, je úmerná propagovanému produktu, nie je pohoršujúca ani nijako neznižuje ľudskú dôstojnosť.

Arbitrážna komisia Rady pre reklamu dospela hlasovaním k záveru, že podnet je neopodstatnený a šírenie predmetnej reklamnej kampane spoločnosti CORA – Ing. Giláň Marek nie je v rozpore s Kódexom.


V Bratislave, dňa 07. januára 2004


Pavol Blahušiak
predseda AK RPR

Scroll to Top